Hörselenheten Västerås

Signalistgatan 6, Västerås

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–10.30Öppnar 7:30
Tisdag08.00–10.30Öppnar 7:30
Onsdag08.00–10.30Öppnar 7:30
Torsdag08.00–10.30Öppnar 7:30
Fredag08.00–10.30Öppnar 7:30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.30–15.30lunch 12-13
Tisdag07.30–15.30lunch 12-13
Onsdag07.30–15.30lunch 12-13
Torsdag07.30–15.30lunch 12-13
Fredag07.30–14.30lunch 12-13
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Signalistgatan 6, Västerås
Län, kommun:
Västmanlands län, Västerås
Postadress:
Västmanlands sjukhus, Region Västmanland, Hörselenheten, 721 89 Västerås
Webbplats:
http://www.1177.se/vastmanland/horselenheten-vasteras

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Parkeringsplatser finns i anslutning till enheten

Buss 25 hållplats Hässlögatan

Buss 22 hållplats Hässlögatan

Buss 3 hållplats Flygplatsen

Flexlinjen 021-473 00 00

https://regionvastmanland.se/serviceresor/flexlinjen/

Hitta på plats:

Huvudingång plan 1

Publicerad: 2025-06-10

Du kan välja mellan att antingen boka ett besök för reparation av din hörapparat eller lämna in den på mottagningen.

För att boka tid väljer du e-tjänsten ”Boka tid via webbtidbok” på den mottagning du vill besöka: Fagersta, Köping, Sala eller Västerås

Vi utreder och ger hörselrehabilitering till barn och vuxna med hörselnedsättning, dövhet och omfattande tinnitus. Hos oss får du hjälp med hörselundersökningar, hörhjälpmedel samt råd och stöd för att hantera och leva med hörselnedsättning.

Ägarform: Region

Verksamheten tillhör Region Västmanland.

  • En audionom, som är specialist på att utreda hörselnedsättningar, mäter och bedömer din hörsel. Hörselmätningar kan utföras med högtalare, hörlurar, benledare (en ljudvibrator som placeras bakom örat). Den vanligaste undersökningen är tonaudiometri.

    Hörselundersökningar 1177.se

  • Det finns olika hjälpmedel som kan underlätta för dig som har nedsatt hörsel. Det allra vanligaste hjälpmedlet är hörapparat. Audionomen föreslår hörhjälpmedel utifrån din situation.

    Om du uppfyller Regionens kriterier för hörapparat kommer du att kallas till en hörselinformation. Efter hörselinformationen går du vidare till ett nybesök. Vid detta besök bestämmer du tillsammans med en audionom vilken hörapparatsmodell som passar bäst till din hörselnedsättning.

    Hörhjälpmedel 1177.se

  • Du kan välja att antingen lämna in din hörapparat på mottagningen eller boka ett besök för reparation. Vi felsöker och byter enklare reservdelar. Om reparationen är mer omfattande skickar vi hörapparaten till leverantören.

    Följ vår Checklista – så kontrollerar du hörapparaten innan du lämnar in din hörapparat eller bokar besök för reparation.

    Lämna in hörapparaten för reparation

    På Hörselenheten i Västerås och Köping kan du avgiftsfritt lämna in hörapparaten för felsökning och reparation under våra öppettider. Fyll i en blankett som finns vid mottagningens entré och lägg hörapparaten tillsammans med blanketten i brevlådan. Du kan välja mellan att hämta hörapparaten själv eller få den hemskickad när den är klar. 

    Du kan också skicka din hörapparat till oss med post. Skriv ditt personnummer och beskriv vad som inte fungerar på en lapp och lägg med hörapparaten i brevet. Skicka till: Hörselenheten, Västmanlands sjukhus Västerås Hörselenheten, 721 89 Västerås

    Boka besök för reparation

    Du kan själv boka en tid genom att logga in på 1177. Välj e-tjänsten ”Boka tid via webbtidbok” på den mottagning du vill besöka; Fagersta, Köping, Sala eller Västerås. Du får betala en besöksavgift. 

    På besöket felsöker vi och byter enklare reservdelar. Om reparationen är mer omfattande skickar vi hörapparaten till leverantören. På besöket justerar vi inte ljudet i hörapparaten eller hjälper till med leverantörens appar och övriga hörselhjälpmedel.

  • Vissa hörapparater har möjlighet att ansluta till en app via din telefon för olika funktioner. Till exempel för att justera ljudvolymen och se laddningsstatus direkt i appen. Kontakta hörapparatstillverkarens support för att få hjälp med appar.

    Innan du kontaktar supporten, kontrollera följande:

    • Kontrollera att telefonen fungerar med hörapparaten.
    • Se till att hörapparaten är kopplad till telefonen. 
    • Kontrollera att Bluetooth är påslaget på telefonen.
    • Koppla bort hörapparaten och anslut den igen.
    • Starta om telefonen.
    • Byt batteri i hörapparaten.
    • Kontrollera om appen behöver uppdateras. 

    För att få hjälp med din hörapparats app kontakta tillverkarens support:

    Widex
    Resound
    Phonak
    Sivantos
    Bernafon

  • Om du har tappat bort din hörapparat behöver du anmäla det till oss. Du kan skicka in anmälan via vår e-tjänst på 1177: Förlorad hörapparat

Om du plötsligt får dålig hörsel ska du kontakta din vårdcentral som kan kontrollera örat och ta bort öronvax om det behövs. Det är oftast din läkare på vårdcentralen som skriver remiss till oss. Du kan också själv göra en egen vårdbegäran och beskriva dina besvär. Egen vårdbegäran gör du via e-tjänsterna eller genom att skriva ut och fylla i en blankett. 

Läs om egen vårdbegäran och skriv ut blankett

Remisskrav

Du behöver remiss för besök hos oss.

Åldersregler

Vi tar emot patienter i alla åldrar.

Till toppen av sidan