Nyhetsarkiv Västernorrland

Länets invånare nöjda med telefon-rådgivningen på 1177

Innehållet gäller Västernorrland

Invånarna i Västernorrland är mycket nöjda med sjukvårdsrådgivningen via telefonitjänsten 1177. Det visar den årliga nationella enkätundersökningen av 1177 på telefon som mäter kundnöjdheten (NKI) inom ett flertal områden.

Telefonsjuksköterska på sjukvårdsrådgivningen 1177 vid skärmar med headset.

​Region Västernorrland hamnar i år på andra plats i landet efter Region Gotland med ett sammantaget NKI värde på 82. Det är dock en liten nedgång från förra årets mätning för regionen där NKI värdet var 83.

-  Det känns självklart roligt att länets invånare är nöjda med de
tjänster vi erbjuder via vår telefonrådgivning. Det är ett kvitto på  att sjukvårdsrådgivningen på telefon är en uppskattad tjänst och fyller en viktig funktion för våra invånare och patienter, säger
Kristina Malmsten Pedersen, enhetschef 1177 på telefon i
Region Västernorrland.

Telefonkö en utmaning

När det gäller väntetider och kö för invånare så har detta ökat något under 2024. Ett nytt rådgivningsstöd har införts för telefonsjuksköterskorna i höst vilket under inkörningsperioden kan ha påverkat väntetid och telefonköer. Samtidigt ligger betygsindex för bemötande (92), kommunikation (91) och trovärdighet (88) kvar på samma höga nivåer som 2023.

- Det är en ständig utmaning att vara både effektiva,
  snabba och  professionella när väldigt många samtal
  kommer samtidigt under vissa perioder. Vi jobbar dock
  kontinuerligt med att utveckla nya arbetssätt för att minska
  väntetider och köer ytterligare, säger Kristina Malmsten Pedersen.

Fortfarande är de äldsta invånarna (70+) samt 30-40-åringar de som är nöjdast med att få sjukvårdsrådgivning via telefon. Män är något mindre nöjda än kvinnor.

För tillfället arbetar ett trettiotal sjuksköterskor med sjukvårdsrådgivning på 1177 i Region Västernorrland. Personalen på 1177 kan även erbjuda digital rådgivning via tjänsten 1177 direkt om den som ringer väljer det alternativet.

Fakta om NKI-undersökningen 2024

Målgruppen var invånare som ringt till 1177 på telefon. Urvalet togs fram genom att de som ringde 1177 fick en automatisk fråga i talsvaret om de ville delta i en undersökning. De som tackade ja ingick i urvalet.

Den digitala enkäten erbjöds som ett sms med länk och 212 svar inkom. En påminnelse skickades ut till de som inte svarade direkt.
Perioden då enkätundersökningen gjordes var från 27 augusti – 17 november 2024.

Till toppen av sidan