Bemötande och rättigheter för dig i Uppsala län
Innehållet gäller Uppsala länNär du besöker sjukvården i Uppsala län gäller vård på lika villkor oavsett ålder, kön, social ställning och etnisk tillhörighet. Vi bemöter varandra på ett värdigt och korrekt sätt och visar varandra respekt.
Här kan du läsa om barns och vårdnadshavares rättigheter i vården och rättigheter inom tandvården.
Vården är frivillig
Personalen ska så långt som möjligt utforma vården tillsammans med dig, utifrån medicinska behov och resurser som finns. Ditt medicinska tillstånd avgör vilken personal som ska behandla dig.
Du är välkommen att framföra önskemål om, men du kan inte bestämma, vem som ska undersöka, vårda eller behandla dig. Du har rätt att tacka nej till den vård som erbjuds dig. All vård är frivillig, fram till annat beslutas. Om du väljer att avbryta en behandling, kan vårdpersonalen inte ta ansvar för om du skulle må sämre.
Det finns undantag vid psykiatrisk tvångsvård och vid isolering enligt smittskyddslagen.
Rätt till information
Vårdpersonal ansvarar för att du får utförlig och anpassad information. Ställ gärna frågor och be om tydliga svar.
Om det finns flera behandlingsalternativ som är medicinskt motiverade är det ditt val som ska vara avgörande. Du kan inte kräva behandling som inte överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet eller där kostnad och förväntad effekt inte är rimligt.
Du har rätt att få information om:
- ditt hälsotillstånd, diagnos och behandling
- möjliga undersöknings- och behandlingsmetoder
- den förväntade effekten av olika behandlingsmetoder
- vilka hjälpmedel som finns om du har en funktionsnedsättning
- planerade tidpunkter för utredningar och behandlingar, laboratorieprov och undersöknings- och behandlingsresultat
- hur du själv kan medverka i behandlingen
- hur du kan förebygga sjukdom eller skador och effekter eller biverkningar av medicin eller annan behandling
- väntetider till de vanligaste behandlingarna och operationerna vid Region Uppsalas sjukhus.
Anpassad information och tolktjänster
Du har rätt till tolk om du inte pratar svenska. Detsamma gäller om du har nedsatt hörsel, är döv eller har en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet.
Det kostar inget för dig att beställa en tolk.
Om du behöver språktolk
Samtidigt som du bokar tid i vården bokar du tid för tolk. Du behöver berätta vilket språk som ska översättas till svenska. Vårdpersonalen bokar en tolk till besöket. Tolkning är på plats eller via telefon.
Om du behöver annan tolkservice
Du som har nedsatt hörsel, är döv eller har en kombinerad syn- och hörselnedsättning eller dövblindhet kan beställa tolk själv eller så ber du vårdpersonalen om hjälp med att boka.
Väljer du att boka tolk själv gör du beställning så tidigt som möjligt, helst 14 dagar före. Beställ tolk av Tolkcentralen.
Tystnadsplikt och sekretess
Det är viktigt att du känner förtroende för den personal du möter när du kontaktar vården. Därför har alla som arbetar inom hälso- och sjukvården tystnadsplikt. Läs mer om tystnadsplikt och sekretess.
Din journal - dina uppgifter i vården
När du söker och får vård dokumenteras det i en patientjournal. Det främsta syftet är att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du också bli mer delaktig i din vård och behandling. Läs mer om din journal.
Självbestämmande och delaktighet
Vården och behandlingen ska utformas och genomföras tillsammans med dig, alltid med respekt för alla människors lika värde och värdighet.
Människors lika värde
När du besöker sjukvården gäller vård på lika villkor oavsett ålder, kön, social ställning och etnisk tillhörighet. Personal och patienter ska bemöta varandra på ett värdigt och korrekt sätt och visar varandra respekt.
Säker vård
Alla undersökningar, behandlingar och vård utgår från vetenskap och beprövad erfarenhet. Det är hälso- och sjukvårdens ansvar att leda och fördela arbetet på ett så resurseffektivt sätt som möjligt. Personal med rätt kompetens och erfarenhet ansvarar för att kraven på en god och säker vård uppfylls.
Vård i samråd
Vården och behandlingen ska utformas och genomföras tillsammans med dig och dina önskemål. Personalen tar även hänsyn till det medicinska vårdbehovet, tillgången på personal, kompetens, lokaler och utrustning när val av vård erbjuds. Det är sjukvården som har det slutgiltiga ansvaret och beslutanderätten om vården, hur den ska utföras och av vem.
En ny medicinsk bedömning
Har du en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada ska du få möjlighet att inom eller utom det egna landstinget få en ny medicinsk bedömning, eller en så kallad ”second opinion”. Din läkare informerar dig om möjligheten att diskutera din sjukdom och behandling med ytterligare en läkare.
Vård i livets slutskede
Vård i slutet av livet innebär ofta palliativ vård. Det är behandlingar och stöd som lindrar symtom och som ibland kan förlänga livet. Även närstående kan få stöd. Läs mer om vård i slutet av livet.
Kontaktpersoner
Är du sjuk och har många besök i vården kan du få hjälp av en person inom vården som hjälper dig med dina vårdkontakter.
Prover i vården sparas
Du kan behöva lämna prover när du undersöks i vården. Vanliga prov är blodprov, urinprov och vävnadsprov. Vissa prover sparas i en så kallad biobank. Proverna sparas framför allt för att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Läs mer om biobankslagen och prover som vården sparar.
Om du inte är nöjd med vården
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.