Jag kan inte logga in med e-legitimation. Vad kan vara fel?
Fråga
Jag försöker logga in med e-legitimation men det fungerar inte. Vad kan vara fel?
Svar
Problem med inloggning kan bero på flera saker. Här kan du läsa om de vanligaste orsakerna och vad du kan göra åt dem.
Tillåt och rensa cookies
En cookie är en textfil som lagras i datorn eller i mobiltelefonen när du besöker vissa webbplatser, till exempel 1177.se. För att du ska kunna logga in behöver du tillåta cookies. Det gör du i webbläsarens inställningar.
Du kan också behöva rensa cookies. Det kan du behöva göra om sidan är helt vit när du försöker logga in eller om det står att sidan inte kan visas. Hur du gör för att rensa cookies beror på vilken webbläsare du använder.
Testa din e-legitimation
Problemen kan också bero på din e-legitimation. Du kan testa e-legitimationen på CGI:s webbplats. CGI är det företag som har hand om inloggningen med e-legitimation.
Kontakta utgivaren av din e-legitimation om testet visar att den inte fungerar som den ska.
Kontakta supporten om testet visar att e-legitimationen fungerar men du ändå inte kan logga in. Du kan kontakta supporten genom att fylla i det här formuläret eller genom att ringa telefonnummer 0770-72 00 00. Du kan ringa alla dagar från klockan 6 till 22.
Aktivera Javascript
Du behöver ha programmet Javascript aktiverat i din webbläsare för att kunna logga in. Javascript gör bland annat att webbsidor visas på rätt sätt.
Om du använder Freja eID
Kontrollera att du har den högsta nivån på Freja eID. Den heter Freja eID Plus. Läs i appen hur du gör för att ladda ner den.