Vården i Östergötland

Digitala brev i Region Östergötland

Innehållet gäller Östergötland

Allt fler verksamheter inom Region Östergötland skickar brev till patientens digitala brevlåda.

Region Östergötland skickar brev som kallelser, svarsbrev och remissbekräftelser till patientens digitala brevlåda.

Även fakturor går nu digitalt från regionen men bara till dig som har den digitala brevlådan Kivra.

Fyra digitala brevlådor 

Idag finns det fyra olika digitala brevlådor. Du väljer själv vilken du vill använda. 

  • Min myndighetspost
  • E-boks
  • Kivra
  • Digimail. Från och med 1 juni 2022 kan Region Östergötland inte längre skicka kallelser och informationsbrev via Digimail. Det innebär att du behöver ansluta dig till någon av de andra digitala brevlådorna för att fortsätta kunna ta emot digitala brev från oss. Digimail kommer att upphöra helt och hållet i augusti 2022.

Hur skaffar jag en digital brevlåda? 

Du besöker Myndigheten för digital förvaltning, DIGG. Där finns information om de olika brevlådorna och hur du gör för att skaffa dig en. 

Hur vet jag att jag har ett nytt brev?  

Du får en avisering till din mejladress när du har ett nytt brev i den digitala brevlådan. Har du appen får du en notis eller ett sms som säger ”Du har fått ett brev ifrån Region Östergötland”. I din digitala brevlåda kan du ändra inställningar för att aktivera notiser och sms.

Digitala fakturor hos Kivra

Som alternativ till pappersfaktura kan du få din faktura från Region Östergötland till din digitala brevlåda hos Kivra.

Du kan enkelt betala dina fakturor direkt i Kivra med betaltjänsten. Om du inte vill använda betaltjänsten, kan du istället lägga in betalningen direkt i din internetbank. Då är det bra om du markerar fakturan som hanterad i Kivra. Då vet Kivra att den är hanterad på annat håll och då skickas inga notifieringar om obetald faktura. Den är fortfarande sparad i ditt arkiv, som dina övriga digitala fakturor.

Varför en digital brevlåda?

Den är gratis, miljövänlig och tillgänglig var du än är.

Miljövänlig. Ju fler brev och dokument som skickas till din digitala brevlåda, desto färre papper för dig att hantera samtidigt som vi spar på miljön.

Billig. Brevlådan är gratis. Genom att skicka digitala brev till dig minskar vi våra kostnader för tryck och porto. Det innebär minskade kostnader för skattebetalarna.

Praktisk. Använd din smarta telefon, dator eller läsplatta. Dina brev sparas i din brevlåda och det är enkelt att få en överblick där. Om du måste kan du ladda ner breven och skriva ut dem.

Säker. Den digitala posten överförs på ett säkert sätt, till skillnad från vanlig e-post. Du loggar in med e-legitimation. Tryggt för både dig och avsändaren.

Bekväm. Du kommer åt din digitala brevlåda så länge du har din smarta telefon, läsplatta eller dator och är på en plats med internet. 

Tidseffektiv. Verksamheterna spar tid genom att skicka brev till digitala brevlådor. Tid som kommer patienter till godo. Dessutom kommer kallelserna fram snabbare till dig.

Idag har över fyra miljoner privatpersoner och företag en digital brevlåda. Alla länsstyrelser, 38 kommuner och 31 andra myndigheter, som CSN, Trafikverket, Socialstyrelsen, Kronofogden, Energimyndigheten och Pensionsmyndigheten har anslutit sig. 

Till toppen av sidan