Vården i Östergötland

Digitala brev i Region Östergötland

Innehållet gäller Östergötland

Allt fler verksamheter inom Region Östergötland skickar brev till patientens digitala brevlåda.

Region Östergötland skickar brev som kallelser, svarsbrev och remissbekräftelser till patientens digitala brevlåda.

Även fakturor går nu digitalt från regionen men bara till dig som har den digitala brevlådan Kivra.

Fyra digitala brevlådor 

Idag finns det fyra olika digitala brevlådor. Du väljer själv vilken du vill använda. 

  • Min myndighetspost
  • E-boks
  • Kivra
  • Digimail

Hur skaffar jag en digital brevlåda? 

Du besöker Myndigheten för digital förvaltning, DIGG. Där finns information om de olika brevlådorna och hur du gör för att skaffa dig en. 

Hur vet jag att jag har ett nytt brev?  

Du får en avisering till din mejladress när du har ett nytt brev i den digitala brevlådan. Har du appen får du en notis eller ett sms som säger ”Du har fått ett brev ifrån Region Östergötland”. I din digitala brevlåda kan du ändra inställningar för att aktivera notiser och sms.

Digitala fakturor hos Kivra

Som alternativ till pappersfaktura kan du få din faktura från Region Östergötland till din digitala brevlåda hos Kivra.

Du kan enkelt betala dina fakturor direkt i Kivra med betaltjänsten. Om du inte vill använda betaltjänsten, kan du istället lägga in betalningen direkt i din internetbank. Då är det bra om du markerar fakturan som hanterad i Kivra. Då vet Kivra att den är hanterad på annat håll och då skickas inga notifieringar om obetald faktura. Den är fortfarande sparad i ditt arkiv, som dina övriga digitala fakturor.

Till toppen av sidan