VÅRDEN I KRONOBERG

Ringa till vården i Kronoberg

Innehållet gäller Kronoberg

Våra vårdcentraler och en del mottagningar använder ett automatiskt telefonsvarssystem för att minska väntetiden i telefonen. Du kan ringa till telefonsystemet dygnet runt under vardagar för att få en tid för uppringning.

Så här fungerar det

När du ringer får du höra:

  • Välkommen till vårdcentralen/mottagningen X
  • För tidsbeställning och rådgivning tryck 1
  • För recept tryck 2 (alla har inte detta val)
  • För återbud tryck 3
  • Eller vänta för att tala in meddelande

Du som valt 1, tryck in ditt rikt- och telefonnummer följt av fyrkant #. Du som väntar, tala in ett meddelande efter tonen.

Du får veta tiden när du blir uppringd och på vilket nummer. Efter ordinarie öppettider blir du uppringd följande vardag. Om du vill ändra något, tryck stjärna *, annars lägg på luren.

Texttelefon

Telia texttelefon förmedlar telefonsamtal mellan hörande och döva.

  • ring 901 65 om du ringer från en vanlig telefon
  • ring 901 60 om du ringer från en texttelefon

Vill du ha hjälp med att ringa?

Behöver du hjälp att ringa så kan du klicka på bildlänken här nedanför. Skriv sedan in ditt rikt- och telefonnummer i rutan så ringer Teletal tillbaka till dig! Du kan också ringa själv till Teletal på nummer 020-22 11 44.

Tolken kan:

  • tolka tal och röster som kan vara svåra att förstå
  • ge stöd i samtalet
  • tydliggöra det som sägs
  • hjälpa till att komma ihåg vad som sägs
  • föra anteckningar under samtalet

Teletal erbjuder även blindskrift, vilket gör att människor med nedsatt syn kan få anteckningar i ett format som bättre stämmer överens med den skrift de önskar läsa information från.

Sjukvårdsupplysning för texttelefonanvändare

SOS 112 kräver inte att du ringer via Texttelefoni. Du kan slå 112 direkt med din texttelefon för att tala med en SOS-operatör.

OBS! Funktionerna Tala/Höra Direkt kan inte användas när du ringer 112 direkt från din texttelefon.

Vill du kunna Tala eller Höra Direkt går det bra att ringa via Texttelefoni. Du ringer då 020-600 600 och när förmedlaren svarar begär du nummer 112 och därefter förmedlas samtalet som vanligt.

Till toppen av sidan