Vården i Kronoberg

Kallelser till din digitala brevlåda

Innehållet gäller Kronoberg

En digital brevlåda är en e-tjänst dit du kan få post från myndigheter och företag. Du loggar in med Bank-id. 

Om du har en digital brevlåda får du en kallelse digitalt från många av hälso- och sjukvårdens mottagningar.

Du som inte har aktiverat Kivra eller inte önskar digital post ­kommer även i fortsättningen att få din kallelse som ett adresserat pappersbrev, precis som det fungerar i dag.

Så skaffar du digital brevlåda

För att kunna ta emot digital post från Region Kronoberg behöver du skaffa en digital brevlåda Registreringen kräver ett Mobilt Bank-id. Bank-id för mobiler och surfplattor kallas för Mobilt Bank-id. Du skaffar det hos din bank. Bankerna har olika krav på ålder men om du är under 18 år måste vårdnadshavare ge sitt tillstånd.

Du som inte har aktiverat en digital brevlåda kommer även i fortsättningen att få brev från Region Kronoberg som ett adresserat pappersbrev.

Se om du är ansluten till digital brevlåda

Är du osäker på om du är ansluten till en digital brevlåda kan du logga in med e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Där kan du se om du är ansluten till en digital brevlåda och i så fall vilken.

Läs mer om digital brevlåda på Skatteverkets webbplats.

Avisering med e-post eller sms

Du kan få aviseringar via e-post eller sms när du har fått post. Du väljer hur du vill få din avisering i inställningar i din digitala brevlåda.

Kom ihåg! Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.

Jag vill inte få mina kallelser till en digital brevlåda

Du som inte vill ha kallelser från Region Kronoberg till din digitala brevlåda kan logga in i tjänsten och avsäga dig det. Genom att söka på ”Region Kronoberg” och bocka ur valet om att få digital post får du istället posten på papper till din fysiska brevlåda.

Har du ingen digital brevlåda skickas breven via post som vanligt.

Till toppen av sidan