Liv & hälsa

Fysisk aktivitet och träning

Här kan du läsa om hur du på ett enkelt sätt kan träna och öka din fysiska aktivitet i vardagen. Du kan till exempel läsa om hur du tränar när du ligger i en säng. Du kan också se filmer som visar träningsprogram som du kan göra i ditt hem. Här kan du också läsa om ergonomi och om fysisk aktivitet på recept, FaR.

Innehåll - Fysisk aktivitet och träning

Visa innehåll som:
Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Att hålla sig i form som senior

De flesta vill må bra och kunna vara aktiva även som äldre. Det är bra om du regelbundet tränar muskelstyrka, kondition och balans. Då kan du få styrka och uthållighet för de aktiviteter du planerar eller drömmer om.

Träning

Det är bra för både kropp och själ att du rör på dig regelbundet. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Du som är vuxen rekommenderas att röra dig en halvtimme om dagen, till exempel ta en rask promenad. Kroppen är byggd för rörelse. Därför är det bra att träna varierat, både kondition, balans och muskelstyrka.

Film: Träna hemma - kort version

Den här filmen visar hur du kan komma igång med styrketräning på ett enkelt sätt. Filmen gör det lätt att träna hemma om du inte har tid eller möjlighet att gå till en träningslokal. 

Film: Träna hemma - lång version

Den här filmen visar hur du kan komma igång med styrketräning på ett enkelt sätt. Filmen gör det lätt att träna hemma om du inte har tid eller möjlighet att gå till en träningslokal. 

Film: Träning i säng

De här filmerna visar hur du kan göra för att träna när du ligger i en säng. Träningsprogrammet är anpassat för dig som har svårt att träna när du sitter eller står.

Stavgång

Att träna stavgång innebär att gå en rask promenad med stavar. Det kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett. Vid stavgång kan du höja pulsen mer än vid en vanlig promenad. Det brukar gå bra att prata om du har sällskap med någon som har lika bra kondition.

Power walk

Power walk är en form av träning då du går en snabb och kraftfull promenad. Du går alltså lite snabbare än vanligt med större och mer kraftfulla rörelser i armar och ben. Power walk kan vara ett bra sätt att förbättra konditionen och samtidigt stärka muskler och skelett.

Så kan du mäta hur mycket du rör dig

Du kan mäta hur mycket du rör dig med hjälp av en så kallad aktivitetsmätare. Det kan vara ett enkelt sätt att få kontroll över din fysiska aktivitet. Det finns olika typer av aktivitetsmätare i till exempel mobiltelefoner, klockor och armband.

FaR - fysisk aktivitet på recept

Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar genom regelbunden fysisk aktivitet. Du som behöver stöd för att komma igång med det kan få fysisk aktivitet på recept.

Fysisk aktivitet på recept (FaR) i Kronoberg

I Region Kronoberg har arbetsmetoden FaR funnits i många år. Den vårdpersonal du möter vid dina besök i vården kan föreslå FaR för att förebygga sjukdom eller som en del i din behandling utifrån ditt hälsotillstånd. Är du nyfiken på om FaR skulle passa för dig, rådfråga den vårdpersonal du möter. All legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal i Region Kronoberg kan förskriva FaR samt remittera dig till Primärvårdens hälsoenhet om du önskar ytterligare stöd.

Tips för att få barn att röra sig

Barn och unga behöver röra sig för att må bra. Det är viktigt för bland annat kroppen, hjärnan och sömnen. Här får du tips och råd om hur du kan göra för att få barn att röra sig mer.

Läs mer på 1177.se

Stresshantering och sömn

Här kan du läsa mer om stresshantering och sömn. Du som har sömnsvårigheter kan läsa om tips och råd om vad du kan göra själv och hur du kan få hjälp. Du kan också läsa om olika typer av avslappningsövningar och lyssna på avslappningsövningar.

Äta för att må bra

Här kan du läsa om hur du kan äta för att din kropp ska må så bra som möjligt. Du kan läsa om tips för att göra dina matvanor mer hälsosamma. Du kan också läsa om vegetarisk mat och om olika typer av näring som din kropp behöver.

Tobak och alkohol

Här kan du läsa mer om alkohol och tobak. Du får tips på hur du kan ändra dina vanor och var du kan få hjälp om du behöver.

Kom ihåg att vaccinera dig mot influensa

Vissa personer har ökad risk att bli allvarligt sjuka i influensa. Det gäller bland annat dig som är äldre, gravid eller har vissa sjukdomar. Du kan skydda dig mot influensa genom att vaccinera dig. Läs mer om vilka som rekommenderas vaccin.

Till toppen av sidan