Allmänna villkor för 1177 direkt
1177 direkt är en digital tjänst där du kan få kontakt med vården via chatt och video. Följande information kan vara bra att veta när du kontaktar vården och ska använda 1177 direkt i din region.
I den här texten får du information om till exempel vad som krävs för att använda 1177 direkt, och vad som gäller vid skyddade personuppgifter.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Du behöver ha ett svenskt personnummer och e-legitimation för att kunna använda tjänsten på din mobil, surfplatta eller dator. Det gäller också om du befinner dig i utlandet och vill använda tjänsten.
Du behöver förstå svenska och kunna läsa och förstå skriven text.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Sjukvårdsrådgivning via tjänsten är alltid kostnadsfri, men en patientavgift kan tillkomma vid exempelvis videobesök eller om du blir bokad för ett besök.
De flesta regioner har ungefär samma patientavgifter. Välj din region ovan för mer information om avgifter.
Avgiften ingår i det så kallade högkostnadsskyddet och räknas som ett vanligt vårdbesök.
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Barn och ungdomar under 20 år har fri hälso- och sjukvård. Från den dag du fyller 85 år är den öppna hälso- och sjukvården avgiftsfri.
Kvalificerad distanskontakt
Kvalificerad distanskontakt kostar 100 kr. En kvalificerad distanskontakt motsvarar de insatser som görs vid ett fysiskt besök och innebär att man gör en medicinsk bedömning som till exempel kan innehålla:
- beslut om behandling eller ytterligare utredning
- att man gör en ändring av pågående behandling
- utvärdering av läkemedel.
Med kvalificerad distanskontakt menas kontakt med vården på annat sätt än via fysiskt besök och oavsett kanal, yrkeskategori och vårdnivå, det kan till exempel vara ett videosamtal eller telefonsamtal.
Läs mer om patientavgifter i Jönköpings län.
Hur hanteras mina personuppgifter?
När du får vård via chatt eller videosamtal dokumenteras det alltid i regionens journalsystem på samma sätt som vid fysiska besök i vården. Dina personuppgifter finns redan sparade eftersom du har loggat in med e-legitimation.
Läs mer om tystnadsplikt och sekretess.
Skyddade personuppgifter och 1177 direkt
Hur skyddade personuppgifter hanteras skiljer sig åt mellan regioner. Du kan läsa mer här om vad som gäller i din region. Välj din region i regionväljaren ovan.
Om du har frågor eller känner dig osäker på hur dina uppgifter hanteras, kontakta din region eller läs mer om personuppgifter på 1177.se.
Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.
Läs mer om din journal.
Du som har skyddade personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter kan använda 1177 direkt. Men, det är viktigt att du känner till hur tjänsten fungerar, innan du använder den.
I vissa fall kan ditt ärende styras om från en vårdcentral till en annan, till exempel om en vårdcentral är stängd eller om det finns ett samarbete mellan olika vårdcentraler inom regionen.
Viktigt att känna till:
- Ditt namn och telefonnummer visas inte för vårdpersonal i tjänsten.
- Spärrtjänst gäller inte för 1177 direkt. Om du har spärrat din journal gäller det inte automatiskt i denna tjänst.
- Loggning sker av vårdpersonalens aktiviteter. Det innebär att det registreras vad vårdpersonalen gör i tjänsten. Du som invånare kan begära ut dessa loggar.
- Du har rätt att begära rättelse eller radering. Enligt Patientdatalagen/Dataskyddsförordningen (GDPR) kan du be att få felaktig information rättad eller borttagen. Övrig information sparas tills vidare i tjänsten.
- Information om var du är listad kan synas. I vissa regioner kan det framgå vilken vårdcentral du är listad på. Det gäller inte i alla regioner.
- Var försiktig med vad du skriver. Undvik att lämna känsliga uppgifter i chatten, till exempel var du befinner dig, om informationen inte behövs för vårdbesöket.
Du som är vårdnadshavare till barn med skyddade personuppgifter
Du som vårdnadshavare kan inte söka vård i 1177 direkt för barn som har skyddade personuppgifter. Om du som vårdnadshavare har skyddade personuppgifter kan du inte heller agera ombud för ditt barn.
Kontakt och support
Supporten för 1177 direkt kan hjälpa dig med följande:
- Du vill anmäla ett tekniskt fel.
- Du behöver hjälp att använda tjänsten.
- Du vill lämna en synpunkt.
Supporten för 1177 direkt kan inte hjälpa dig med följande:
- Frågor om din hälsa eller om du behöver söka vård.
- Boka en tid åt dig eller någon annan.
- Kontakta en mottagning åt dig.
Synpunkter på den vård du fått via 1177 direkt
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.