Vråens vårdcentral Värnamo


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Bra Liv nära

  • Av- och omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Beställ tid för hälsosamtal

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Läkemedel mot malaria

  • Rådgivning

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-244 30 15
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
010-241 00 00

ADRESS

Besöksadress
Vråenvägen 31, Värnamo
Län, kommun
Jönköpings län, Värnamo
Postadress
Vråenvägen 31
331 41 VÄRNAMO

Vårt utbud

Välkommen att kontakta Vråens vårdcentral Värnamo via våra e-tjänster eller telefon 010-244 30 15. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider har du nedan.

Bra Liv nära - vårdbesök via app

Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.

Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.

Läs mer om Bra Liv nära

Arbetsterapi, 010-244 82 80

Telefontid måndag-fredag 8.30–9.00

Vi hjälper dig till en väl fungerande vardag efter sjukdom eller skada, eller om du har ett medfött funktionshinder. Vi arbetar också förebyggande för att förhindra ohälsa.

Hos arbetsterapeuten kan du få hjälp med:

  • Arbetsterapeuten kan du få hjälp med handskador, frakturer, ledbesvär och övriga problem med händer och fingrar. Träningsprogram, ergonomiska råd, behandling och uppföljning. Vid behov tillverkas eller provas färdiga ortoser (stödförband) ut, för att ge stöd vid olika problem i händer och fingrar.
  • Arbetsterapeut ingår i minnesteamet som vid behov gör demensutredningar och uppföljningar av tidigare demensutredningar. Upplever du eller din anhörig att ditt minne börjar svikta så hör av dig.

Hjälpmedel och bostadsanpassning får du hjälp med av kommunen. Kommunens arbetsterapeuter når du på telefon:
Rehab väst: 070–265 23 69
Rehab öst: 070–263 51 38

Värnamo kommun delas i väst och öst och gränsen går vid järnvägen.

Artrosskola, 010-244 89 55

Telefontid måndag–fredag 8.15–9.15 (sjukgymnastiken)

Artrosskola - en patientskola för dig som har artros eller långvarig smärta.

Artrosskolan är en mötesplats där vårdcentralen i samarbete med reumatikerföreningen underlättar för människor med artros eller långvarig smärta/fibromyalgi.

  • Deltagarna får kunskap om sin sjukdom och inspiration till att öka sitt eget välbefinnande genom träning och genom erfarenhetsutbyte i gruppen.
  • Deltagarna möter en sjukgymnast som leder de teoretiska och praktiska momenten samt informatör från reumatikerförbundet.

För mer information kontakta sjukgymnastiken på Vråens vårdcentral.

Astma- och KOL-mottagning

Astma- och KOL-mottagningen är till för dig som har astma eller KOL. Du kommer till mottagningen via en remiss från läkaren.

  • Målet med mottagningen är att du ska få en god kunskap om din sjukdom och nå en behandling där du är så symtomfri som möjligt. Du kommer att lära dig grunderna om astma och KOL och om hur din medicin fungerar.
  • Inledningsvis träffas vi ett par gånger där du kommer att få genomföra en lungfunktionstest (spirometri) samt samtala kring din sjukdom.
  • När vi nått en bra behandling kommer vi att ha kontakt varje år för att följa upp behandling och eventuellt göra medicinjustering.
  • Studier har visat att astma- och KOL-mottagningar ökar patientens kunskap och förståelse för sin sjukdom och behandling. Därför ser man att patienter som besöker astma- och KOL-mottagning regelbundet mår bättre.

Diabetesmottagning, 010-244 83 88

Telefontid tisdag och torsdag 7.00–7.50

Vi ger dig råd och och information och följer upp din diabetes. Vi hjälper dig dessutom att prova ut lämpliga hjälpmedel.

Målsättningen med diabetesvården är att du ska

  • lära dig hantera och förstå sambanden som påverkar din sjukdom
  • få ett liv med hög livskvalitet
  • förebygga komplikationer

Distriktsläkarmottagning

Telefontid måndag–fredag 7.00–8.45

Ring din distriktsläkare direkt för personlig rådgivning och tidsbeställning. Lämna ditt nummer så ringer vi upp dig. Om läkaren inte är på plats svarar en sjuksköterska.

  • Team A, 010-244 30 15
  • Team B, Maria Eckerström Martinsson, 010-244 30 38
  • Team C, Anna-Karin Ståhl, 010-244 30 58
  • Team F, 010-244 30 15
  • Team G, Tomas Baierlipp, 010-244 30 15
  • Team H, Stefan Pettersson, 010-244 30 15
  • Team J, 010-244 30 15

Distriktsläkare är specialister i allmänmedicin och har bred kunskap om sjukdomar. Vi utreder och behandlar de flesta sjukdomar som inte kräver sjukhusvård. Vid behov kan vi remittera till andra specialister på sjukhuset. Om du inte vet vem din läkare är, kan du höra av dig till receptionen, telefon 010-244 33 69.

Distriktssköterskemottagning, 010-244 31 50

Telefontid måndag-fredag 7.30–11.45

Distriktssköterskan ger råd och hjälp när det gäller din egen eller anhörigas hälsa och vård. Antingen via telefon eller vid besök på vårdcentralen.

Hos sjuksköterskan kan du bland annat få hjälp med blodtryckskontroll, såromläggning, suturtagning och vaccination. Du kan också få information om livsstilsrelaterade frågor.

Livsstilsmottagning, 010-244 31 50

Telefontid måndag-fredag 7.00–11.45

Mottagningen vänder sig till dig som önskar hjälp med att förändra din livsstil. Det kan gälla kost, fysisk aktivitet, alkohol, tobak och stress med mera.

Med hjälp av en hälsokurva kan du få överblick hur du har det i dag och utifrån den se vad som är möjligt att förändra.

FaR–fysisk aktivitet på recept
FaR står för fysisk aktivitet på recept och innebär att man får ett recept på någon rörelseaktivitet som är anpassad till de förutsättningar och önskemål man själv har. Man kan få ett sådant recept på din vårdcentral.

Kontakta din vårdcentral för information om FaR

Vråens vårdcentral samarbetar med Värnamo Hälsocenter.
För mer information om kontakt och vad som är på gång i höst, gå in på: Värnamo hälsocenter

Medicinsk fotvård, 010-244 30 15

Vi erbjuder medicinsk fotvård till patienter med kroniska sjukdomar som t.ex. diabetes, reumatism och psoriasis på remiss av läkare.

Psykosocial enhet, 010-244 31 10

Behöver du någon att tala med? Vi arbetar för att du ska kunna hantera och bearbeta svårigheter i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar.

  • Vi ger rådgivning och samtalsbehandling vid psykisk ohälsa.
  • Det kan handla om kriser, psykosomatiska reaktioner, nedstämdhet eller ångestproblematik.

Reception, 010-244 83 69

Receptionens öppettider måndag–fredag 7.45–17.00: 010-244 83 69

(För medicinsk rådgivning, tidsbokning eller receptförnyelse: 010-244 30 15)

Vid besök på vårdcentralen ska du först anmäla dig i receptionen (gäller inte Barnavårdscentralen). Det är vårdadministratörer som tar emot dig i receptionen. Vi tar betalt och registrerar ditt besök.

Du kan även få hjälp med att:

  • Avboka en tid.
  • Få ditt högkostnadsskydd stämplat.
  • Få frikort utfärdat.
  • Hämta blankett "Val av vårdcentral".
  • Hämta intyg med mera.
  • Få veta vilket team på vårdcentralen du tillhör.

Utöver receptionsarbetet ansvarar vi för utskrift av journalanteckningar, remisser, brev, intyg med mera. Vi arbetar även med IT- och verksamhetsadministration.

Besök på vårdcentralen betalas med kort. Kan man inte betala med kort vid besöket får man en faktura med posten som betalas via bank- eller plusgiro. Landstinget tar inte ut någon extra avgift för fakturan.

Tag med legitimation för att kunna styrka din identitet.

Rehabsamordnare, 010-244 83 44

Som rehabsamordnare är jag en resurs på vårdcentralen för patienter som är i riskzonen att bli sjukskrivna eller är sjukskrivna, i syfte att underlätta för patienten att återgå i arbete/arbetssökande eller vara kvar i arbete.

Jag arbetar nära din läkare och övrig personal på vårdcentralen.

Jag samarbetar med Försäkringskassan, arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och vid behov även med Socialtjänsten.

För dig som patient kan jag:

  • vara ett stöd och coacha dig bl.a. i kontakten med Försäkringskassan/Arbetsförmedlingen och/eller arbetsgivare.
  • vid behov ha kartläggande rehabmöte/telefonsamtal med dig för att bl.a. följa upp din sjukskrivnings- och rehabiliteringsplan.
  • kartlägga ditt rehabiliteringsbehov i samverkan med teamet på din vårdcentral.
  • initiera tidiga insatser med arbetsgivare/arbetsförmedling i samråd med din läkare och efter samtycke från dig.

Sjukgymnastik, 010-244 89 55

Telefontid måndag-fredag 8.15–9.15

Till oss kan du vända dig med eller utan en remiss.

Vi erbjuder undersökning, rådgivning och bedömning av besvär och smärttillstånd från muskulatur, leder och nervsystemet.

Du kan kontakta oss exempel vid

  • Smärtor från muskler och leder i rygg, nacke och övriga kroppen
  • Försämrad gångförmåga
  • Rehabilitering efter skador
  • Stroke och andra neurologiska sjukdomar
  • Huvudvärk, migrän och yrsel
  • Stressrelaterade symtom
  • Andningsrelaterade symtom

Tobaksavvänjning, 010-244 30 15

Tidsbeställning och rådgivning måndag-fredag. Tala in namn och telefonnummer så kontaktar vi dig.

Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.

Vill du ha hjälp med att sluta röka och snusa? Du kan få hjälp med råd och stöd av oss.

Tobaksavvänjning är gratis.

Vaccinationsmottagning, 010-244 30 15

Vi ger råd inför resan om vilka vaccinationer som rekommenderas för ditt resmål.

  • Vi erbjuder exempelvis vaccinationer mot Hepatit A och B, TBE (fästingvaccin) med mera erbjuds.
  • Önskas råd om vaccinationer kan du kontakta din läkare på telefontid, alternativt ringa sjuksköterskemottagning på telefon 010-244 30 15.
  • Patienten betalar 250 kr per person + vaccinpris vid varje vaccinationstillfälle.
  • Vaccinationsavgifter är inte högkostnadsgrundande.
  • Ej kostnadsfritt för barn.
  • Priset är grundat på aktuellt vaccinpris.
  • Betalning med betalkort.
  • Kort ärm eller ärm som lätt kan rullas upp underlättar vid vaccinationen.

Länken visar allmänna reseråd och vaccinationer.
Reseråd med 1177 Vårdguiden

Om oss

Vi vill alltid vara första valet för din hälsa. Vi har all kompetens samlad under samma tak och fast anställda läkare med specialistkompetens i allmänmedicin. Du kan alltid vända dig till oss när det gäller din hälsa. Vi ger dig rådgivning, behandling, rehabilitering och ställer diagnos. Om behov finns remitterar vi dig till annan vårdgivare. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård.

Information till patienter

Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.

Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.

När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.

Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!

Ålder:
Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vråens vårdcentral Värnamo.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

91 %

Det aktuella värdet är
91%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information