Vaggeryds vårdcentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Bra Liv nära

  • Av- och omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa tid

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka tid

  • Förlänga sjukskrivning

  • Förnya recept

  • Hjälp oss bli bättre.

  • Kontakta mig

  • Läkemedel mot malaria.

  • Stöd och behandling

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-244 05 70
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–11:30 laboratoriet , 08–17 vårdcentralen

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–11:30 laboratoriet
Mån-fre 08–17 vårdcentralen
Växeltelefon:
010-241 00 00

Aktuellt

Missade du vår drop-in för influensavaccination?

Publicerad: 2018-12-08

Lugn, vi erbjuder fortfarande vaccination för dig som önskar.
Kontakta oss för mer information om tider.

ADRESS

Besöksadress
Lundavägen 23, Vaggeryd
Län, kommun
Jönköpings län, Vaggeryd
Postadress
Lundavägen 23
567 31 Vaggeryd

Vårt utbud

Välkommen att kontakta Vaggeryds vårdcentral via våra e-tjänster eller telefon 010-244 05 70. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider har du nedan.

Bra Liv nära - vårdbesök via app

Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.

Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.

Läs mer om Bra Liv nära

Arbetsterapi, 010-244 05 75

Arbetsterapeuten tränar människor som på grund av en olycka, sjukdom eller en medfödd funktionsnedsättning har eller riskerar att få svårigheter att klara sitt dagliga liv.

Astmamottagning, 010-244 05 70

Telefontid måndag–torsdag 9.00–9.30

Vi ger dig råd om astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och allergi, vi ger dig tips om medicinering. Vi gör även lungfunktionskontroller.

Diabetesmottagning, 010-244 05 43

Telefontid måndag–torsdag 9.00–9.30

På diabetesmottagningen ger vi dig råd, information och följer upp din diabetes. Vi hjälper dig dessutom att prova ut lämpliga hjälpmedel.

Distriktsläkarmottagning, 010-244 05 70

Telefontid måndag–torsdag 8.00–17.00 

Distriktsläkaren behandlar sjukdomar och lättare skador som inte kräver sjukhusvård. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård och rehabilitering.

Provtagning

Vi har öppet för provtagning måndag–fredag 8:00–11:30.
Du behöver inte beställa tid för rutinprover.

Eftersom många av ämnen i blodet vi mäter förändras även vid lätt fysisk aktivitet, är det viktigt att du sitter ner och vilar minst 15 minuter före provtagning. Anmäl dig i vårdcentralens reception. Ta med fotolegitimation.

Att lämna blodprov, 1177 Vårdguiden

Psykosocialt team, 010-244 05 73 / 010-244 05 24

010-244 05 73, socionom/kurator, leg psykoterapeut 
Telefontid mån–fre 8:00–8:30, övriga tider röstbrevlåda.

010-244 05 24, socionom/kurator
Telefontid måndag, tisdag, onsdag klockan 11:00–11:30
Torsdag klockan 14:00–14:30
Fredag ojämna veckor klockan 11:00–11:30
Övriga tider röstbrevlåda.

Vi arbetar för att du ska kunna hantera och bearbeta svårigheter och problem i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar. Det kan handla om krisutlösta besvär, stressymptom, sömnproblem, nedstämdhet och oro/ångestproblematik som bidrar till psykisk ohälsa. Teamet består av legitimerad psykoterapeut inom KBT samt arbetsterapeut och sjuksköterska.

Sjukgymnastik, 010-244 05 80

Telefontid måndag–fredag 8.30–9.30

Om du har ont i muskler, leder eller har rörelseproblem kan du vända dig till oss på sjukgymnastiken. Vi finns på rehabenheten i anslutning till Vaggeryds vårdcentral. Sjukgymnasten utför en grundlig undersökning och bedömning av dina besvär. Därefter lägger vi gemensamt upp en behandlingsplan bestående av till exempel manuella behandlingar, akupunktur, anpassad träning och/eller råd om hur du själv kan hantera dina besvär. Vid behov arbetar vi i team med övrig personal på vårdcentralen.

Sjuksköterskebaserad infektionsmottagning (SIM), 010-244 05 70

Telefontid måndag–fredag 7.00–16.00

Vid lättare infektioner, som halsont och urinvägsinfektioner är det inte säkert att du behöver träffa en läkare. Du kan istället få hjälp på vår tidsbeställda mottagning för infektioner där du får en första bedömning av en sjuksköterska.

Om oss

Vaggeryds vårdcentral arbetar för patienternas bästa, har god tillgänglighet och ett hälsofrämjande arbetssätt. Vårt team består av läkare, distriktssköterskor,specialutbildade sjuksköterskor, arbetsterapeut, sjukgymnaster, kurator, undersköterskor och vårdadministratörer. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Vi arbetar förebyggande och erbjuder hälso- och livsstilsrådgivning. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.

Information till patienter

Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.

Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.

När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.

Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!

Ålder:
Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vaggeryds vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

87 %

Det aktuella värdet är
87%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

77 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
77 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information