Råslätts vårdcentral Jönköping


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Bra Liv nära

  • Av- och omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa journalkopior

  • Beställ tid för resevaccination

  • Boka tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-242 37 00
Telefontid idag:
07:30–17
Öppet idag:
08–15:30 Lab , 08–17 Vårdcentralen

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–17
Öppettider:
Mån-fre 08–15:30 Lab
Mån-fre 08–17 Vårdcentralen
Växeltelefon:
010-241 00 00

Aktuellt

Missade du vår drop-in för influensavaccination?

Publicerad: 2018-12-06

Tillhör du en riskgrupp? Kontakta vårdcentralen för mer information om hur du kan få vaccin.

ADRESS

Besöksadress
Tornfalksgatan 11, Jönköping
Län, kommun
Jönköpings län, Jönköping
Postadress
Tornfalksgatan 11
556 14 Jönköping

Vårt utbud

Välkommen att kontakta Råslätts vårdcentral via våra e-tjänster eller telefon, 010-242 37 00. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider ser du nedan.

Bra Liv nära - vårdbesök via app

Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.

Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.

Läs mer om Bra Liv nära

Arbetsterapin, 010-242 37 28

Vi stödjer dig som på grund av skada eller sjukdom har svårt att klara ditt dagliga liv. Våra åtgärder förebygger, förbättrar eller kompenserar nedsatt förmåga att utföra vardagsaktiviteter.

Astmamottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 8.00-17.00

Till oss kan du vända dig för rådgivning om astma, allergi och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL). Vi ger dig råd och tips kring din medicinering och kontrollerar din lungfunktion.

Diabetesmottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Vi vill ge dig den kunskap som du behöver för att ha kontroll på din diabetessjukdom genom kost- och livsstilssamtal och återkommande uppföljning. Vid behov medicinjustering eller insättning av insulin och förskrivning av diabeteshjälpmedel.

Distriktsläkarmottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Distriktsläkarmottagningen behandlar skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård och rehabilitering.

Distriktssköterskemottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Exempel på vad distriktssköterskan gör:

  • tar bort stygn
  • lägger om sår
  • provar ut och skriver ut hjälpmedel vid inkontinens
  • provar ut kompressionsstrumpor
  • gör hälsobedömningar
  • gör fallriskbedömningar
  • ger råd om egenvård.

Hjärtsviktsmottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-12.00

På hjärtsviktsmottagningen får du råd om behandlingsåtgärder och egenvård vid kranskärlssjukdom och hjärtsvikt.

Psykosociala teamet, 010-242 37 07

Telefontid måndag 13.00-14.00, onsdag 13.00-14.00 samt torsdag 11.00-12.00

Vi gör psykosociala bedömningar, funktionsbedömningar, ger råd, stödsamtal och samtalsbehandling. De som kommer till oss har till exempel akut kris, ångest, depression, utmattning och stressproblematik. Teamet består av kurator och psykolog som arbetar utifrån ett fysiskt, psykiskt och socialt perspektiv.

Sjukgymnastiken, 010-242 37 35

Telefontid måndag-fredag 8.00-9.30. Övrig tid telefonsvarar, vi återkommer så snart vi kan.

Öppettider måndag-fredag 8.00-16.30.

Hos oss hjälper vi dig med en grundlig undersökning och bedömning av dina besvär. Tillsammans planerar vi för vidare behandling och åtgärder. Välkommen att söka till oss med eller utan remiss!

Kontakta sjukgymnasterna när du behöver hjälp med

  • Besvär ifrån rygg, nacke eller axlar.
  • Problem från andra leder eller muskler.
  • Rehabilitering efter skador.
  • Rehabilitering efter stroke eller vid andra neurologiska sjukdomar.
  • Huvudvärk, migrän eller yrsel.
  • Stressrelaterade symtom.
  • Inkontinens.
  • Balansproblem.
  • Ergonomisk rådgivning.
  • Träningsråd.
  • KOL eller andra respiratoriska sjukdomar.
  • Idrottsskador, till exempel löpningsrelaterade skador.
  • Rygg-/bäckensmärta i samband med graviditet.

Vi hjälper dig att analysera och bedöma orsaken till dina besvär. Utifrån undersökningen får du råd om besvären som ofta kan bestå av lämplig träning och ergonomiska råd. Andra åtgärder kan vara olika typer av manuell behandling, tejpning med mera. Stor vikt läggs vid att hjälpa dig att få verktygen att själv kunna hantera dina besvär på rätt sätt.

Vi erbjuder även stötvågsbehandling som alternativ vid långdragna muskel- och senbesvär, till exempel vid tennisarmbåge, hälsporre och hälsenesmärta.

Gruppbehandling/undervisning:

  • Smärt- och stresshanteringskurs
  • Artrosskola
  • Bassängträning

Sjukgymnasterna på vårdcentralen är vidareutbildade inom OMT (ortopedisk manuell terapi), OMI (ortopedisk medicin), rörelsedysfunktioner enligt Sahrmann, Kinetic Control, neurologi, avslappning, stresshantering, idrottsmedicin, träning, akupunktur med mera.

Självträning
Efter överenskommelse med din sjukgymnast efter avslutad kontakt finns möjlighet att köpa träningskort och träna på egen hand i sjukgymnastikens lokaler.

Tobaksavvänjningsmottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.

Till oss kan du vända dig om du vill ha hjälp med att sluta röka eller snusa. Besök hos tobaksavvänjare kostar inget.

Vaccinationsmottagningen, 010-242 37 00

Telefontid måndag-fredag 7.30-17.00

Vi ger råd inför resan om vilka vaccinationer som rekommenderas för ditt resmål.

Vaccination på vårdcentralen kostar 250 kr + kostnad för vaccinet. Kostnaden för vaccination ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård.

Läs mer om Reseråd och vaccinationer på 1177 vårdguiden

Om oss

Råslätts vårdcentral ger dig tillgång till sjukvård när du behöver det. Vårdcentralen erbjuder även rehabilitering, samtalsbehandling, provtagning med mera. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Du kan ringa dygnet runt. Vi arbetar förebyggande och erbjuder hälso- och livsstilsrådgivning så som hälsosamtal, viktgrupper, tobaksavvänjning, resevaccinationer och fysisk aktivitet på recept. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.

Information till patienter

Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.

Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.

När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.

Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!

Ålder:
Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Råslätts vårdcentral Jönköping.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

92 %

Det aktuella värdet är
92%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information