Ögonmottagningen Länssjukhuset Ryhov


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av- och omboka tid - ögonmottagningen

  • Av- och omboka tid - ögonmottagningen vårdval

  • Begär intyg

  • Beställa journalkopior

  • Boka tid - ögonmottagningen

  • Boka tid - ögonmottagningen vårdval

  • Byta vårdvalsenhet

  • Förnya recept

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • Kontakta mig

  • Synpunkter och klagomål på vården

Telefonnummer och Öppettider

010-242 16 00
Öppet idag:
07:30–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Öppettider:
Mån-fre 07:30–16:30
Växeltelefon:
010-241 00 00

ADRESS

Besöksadress
Sjukhusgatan, 553 05 Jönköping
Län, kommun
Jönköpings län, Jönköping
Postadress
Ögonmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
551 85 Jönköping
Vägbeskrivning

Från huvudentrén ta till höger till målpunkt S. ögonmottagningen finns på entréplan 4.

Om oss

Du kommer till ögonmottagningen via remiss från optiker, distriktsläkare eller annan läkare. Ögonmottagningen vårdval och den kvalificerade ögonvårdens mottagning finns inom samma enhet vilket innebär att om det finns behov av mer avancerad undersökning eller behandling är det möjligt att genomföra den utan fördröjning.


Ögonmottagningen Länssjukhuset Ryhov har ett övergripande ansvar för ögonsjukvården i länet. Vi erbjuder vård och behandling till personer i alla åldrar, med ögonproblem eller ögonsjukdom,samt till personer som är i behov av specialistvård.


Vid frågor angående dina ögon är du välkommen att ringa vår telefonrådgivning där du får prata med en erfaren ögonsjuksköterska. Du kan ringa dygnet runt och lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp på dagtid nästa helgfria vardag.

Du kan även kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster.


Ögonkliniken har en vårdplats för patienter med ögonsjukdom som behöver vård dygnet runt. Vårdplatsen finns på kirurgisk vårdenhet B, målpunkt U, plan 6.

Patienter med synskada hänvisas till syncentralen, habiliteringscentrum, Länssjukhuset Ryhov.

Information till patienter

Anmäl i receptionen. Kom ihåg att ta med ID-kort och eventuellt frikort.

Remisskrav:
Ja. Vårdgaranti och valfrihet i vården gäller.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Ögonmottagningen Länssjukhuset Ryhov.

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning efter besök vid en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande efter att ha besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

86 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en öppenvårdsmottagning på sjukhus. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
86 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information