Svenstaviks hälsocentral
Våra e-tjänster
Fler e-tjänster Färre e-tjänster-
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Om tiden inte passar dig bör du avboka i god tid så vi hinner erbjuda tiden till annan patient. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning viaditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Beställa tid
Här kan du skicka en förfrågan om tid för besök hos din vårdgivare. Du kommer att få svar inom5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Om tiden inte passar dig bör du avboka i god tid så vi hinner erbjuda tiden till annan patient. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på telefonnummer 0687-16600eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i Mditt e-tjänstkonto. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya hjälpmedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan hjälpmedel. Du kommer att få svar inom5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du förnya fler hjälpmedel gör du en ny beställning på samma sätt. Om du inte är nöjd med nuvarande hjälpmedel eller behöver rådgöra med din vårdgivare ber vi dig kontakta mottagningen på telefonnummer 0687-16600. I de fall som hjälpmedel/hjälpmedelskort levereras direkt till dig, skickas de till den adress som är angiven i formuläret. Kontrollera därför att uppgifterna stämmer. Kostnad för övriga hjälpmedel kan tillkomma. Landstingets avgifter gäller. Ange om du har frikort för sjukvård. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. OBS! Här kan du inte förnya dina recept på starka värktabletter och sömnmedel. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar via ditt e-tjänstkonto. Landstingets avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Kostnad för läkemedel kan tillkomma. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare eller be din vårdgivare kontakta dig. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig.
Telefonnummer och Öppettider
0687-166 00- Telefontid idag:
- 08:15–11:30 , 12–17 Akuta ärenden
- Öppet idag:
- 08–17
- Drop-in-tid idag:
- 10–14 Lättakut
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån 08:15–11:30 Mån-fre 12–17 Akuta ärenden Tis 08:45–11:30 Ons-fre 08:15–11:30 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–17 - Drop-in-tider:
-
Mån-fre 10–14 Lättakut - Växeltelefon:
- 063-14 17 40
ADRESS
- Besöksadress
- Vallmovägen 6 C,845 31 Svenstavik
- Län, kommun
- Jämtlands län, Berg
- Postadress
-
Vallmovägen 6 C
845 31 Svenstavik
- Vägbeskrivning
-
Vallmovägen 6 C
845 31 Svenstavik
0687-165 00 VX
Vårt utbud
Välkommen till Svenstaviks hälsocentral!
Här hittar du information om våra e-tjänster samt telefonnummer och telefontider för rådgivning eller tidsbokning.
När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.
De flesta besök hos oss kostar 300 kr, undantag är t ex ordinerad provtagning, besök hos barnhälsovården m fl. Avgiften debiteras även alla uteblivna förbokade besök. Utförligare information om patientavgifter hittar du här.
Du hittar följande utbud hos Svenstaviks hälsocentral:
(Klicka på "Fler utbud" nere till höger för att se hela utbudet.)
Lättakut
Du som skadat dig eller insjuknat de senaste dagarna kan komma till vår Lättakut utan tidsbokning.
Öppettider: Vardagar kl. 10.00-14.00
Läkarmottagning
Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0687-166 00
Sjuksköterskemottagning
Distriktssköterskan har bland annat i uppgift att:
- ge sjukvårdande behandling
- ge råd om hur du själv kan ta hand om olika åkommor
- bedöma ditt behov av vård och eventuellt hänvisa dig till annan vårdgivare
- arbeta förebyggande med hälso- och livsstilsfrågor
- göra undersökningar och följa upp behandlingar som en läkare har ordinerat
- bedöma behov av hjälpmedel och i så fall förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0687-166 00
Barnhälsovård (BVC)
Hit kan du som vårdnadshavare vända dig när barnet är 0-6 år. Vi ger råd och stöd om barnets skötsel och vård. Det finns också möjlighet att samtala om barnets utveckling och behov.
Du kan också kontakta barnhälsovården om det är något du känner oro över, exempelvis om föräldrarollen och hur du själv mår.
Vi erbjuder hälsoundersökning av barnet vid vissa åldrar enligt ett särskilt program. I det ingår bland annat vaccinationer mot ett antal sjukdomar. Utöver det kan du kontakta oss vid behov.
- Om barnet blir akut sjukt ska du i första hand kontakta hälsocentralen för tidsbokning eller ringa 112 om läget är livshotande.
BVC-besök är kostnadsfria men uteblivna besök som inte avbokats i tid faktureras patientavgift enligt gällande taxa.
Telefontid: Måndag-torsdag kl. 8.30-9.30.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0687-166 16
Barnmorska / mödrahälsovård (MHV)
Hit kan du vända dig för:
- förberedelse inför föräldraskap
- graviditetskontroll
- gynekologisk hälsokontroll (cellprovtagning)
- preventivmedelsrådgivning
- provtagning vid misstanke om sexuellt överförda sjukdomar
- råd och stöd vid inkontinens hos kvinnor
- samtal och stöd som gäller abort
- sex- och samlevnadsfrågor
Besöken för mödravård och preventivmedelsrådgivning är kostnadsfria. Vid övriga besök betalar du patientavgift enligt gällande taxa.
Öppettider: Måndag-torsdag kl. 8.30-9.30
Mottagning för ungdomar:
Måndagar kl. 15.00-16.30
Telefon: 0687-166 15
Diabetesmottagning
Som diabetiker kan du sköta om stora delar av din behandling på egen hand – och diabetessjuksköterskan finns där som stöd och sakkunnig.
Diabetessjuksköterskan kan bland annat:
- ge råd och stöd om hur du själv kan ta hand om din sjukdom
- undersöka dig och bedöma ditt behov av vård
- informera om kost och motion i förebyggande syfte
- lära ut hur du tar prover för självkontroll
- lära ut hur du tar insulininjektioner
- följa upp den behandling som läkaren har ordinerat till dig
- vid behov förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar till dig, som exempelvis testremsor till blodsockerapparater, kanyler med mera.
Öppettider: Onsdag-torsdag kl. 8.00-17.00
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0687-166 00
Fysioterapi / sjukgymnastik
Fysioteraputen/sjukgymnasten arbetar med att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar som begränsar din rörelseförmåga – till exempel smärta, stelhet samt svaghet och spänningar i muskler.
Behandlingen inriktar sig i huvudsak på aktiv träning för att du ska kunna återgå till en så optimal funktion som möjligt efter en skada eller funktionsstörning.
Fysioterapeuter/sjukgymnaster:
Henrik Strömberg. Telefon: 0687-166 14
Johan Wahlström. Telefon: 0687-166 19
Sara Öhlén. Tefelfon: 0687-166 20
Öppettider: Måndag, onsdag, torsdag och fredag kl. 8.15-8.45
Provtagning
Du måste alltid ha en bokad tid för provtagning – och för att få boka tid behöver du först och främst ha en remiss från en läkare eller distriktssköterska.
Provtagning inför och i samband med läkarbesök är kostnadsfria. Vid provtagning i särskilda körkortsärenden betalar du enligt gällande taxa.
Provtagningstider: Vardagar kl. 7.00-16.00.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0687-166 00
Du kan även boka tid för provtagning vid Norsgården i Rätan, tisdagar ojämna veckor kl. 8.30-12.00.
OBS! Veckorna 24-36 är provtagningen vid Norsgården sommarstängd.
Psykosocial enhet (PSE)
Du som är över 18 år och folkbokförd i Bergs kommun kan vända dig till PSE.
Det behövs ingen remiss för att komma till oss. Det bästa är därför om du tar kontakt själv.
Hos oss kan du få hjälp om du:
- har råkat ut för en kris av något slag
- har drabbats av personliga förluster
- behöver tala med någon om sådant du inte kan tala med någon annan om
- känner dig nedstämd och orkeslös
- har ångest och/eller fobier
- har utmattningssyndrom
- hamnat i omständigheter som du tycker att du har svårt att klara själv
Gäller det relationsproblem så ska du ta kontakt med familjerådgivningen i den kommun där du bor. Är det alkohol- eller annan typ av beroendeproblematik, ska du kontakta beroendenheten i kommunen.
Känner du dig osäker på vem du ska vända dig till så är du alltid - oavsett ålder och problem - välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig vidare till rätt instans.
Annelie Porad, kurator. Telefon: 0687-166 27
Sören Björklund, kurator. Telefon: 0687-166 22
Telefontid: Vardagar 8.00-17.00 (lämna meddelande i röstbrevlådan så ringer vi upp)
Rehabkoordinator
Är du i arbetsför ålder och sjukskriven, eller i riskzonen för att bli sjukskriven? I så fall finns hälsocentralens rehabkoordinator som en resurs för dig.
Det gäller om du har lättare psykisk ohälsa så som ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom. Det gäller även dig som har symtom i form av långvarig smärta i axlar, nacke eller rygg.
Rehabkoordinatorn kan:
- lotsa och stötta patienten i sin rehabiliteringsprocess inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen, vårdgarantin och rehabiliteringsgarantin
- aktivera rehabiliteringsinsatser i tidigt skede
- delta i planering av åtgärder för att patienten ska kunna återgåtill, och klara av, sitt arbete
- ha återkommande möten och kontakter för att följa upp att de planerade åtgärderna blir genomförda och vilken effekt de ger
Öppettider: Tisdag och fredag kl. 8.30-15.00
Rehabkoordinator: Johan Wahlström
Telefon: 070-241 25 14
Röntgen
Röntgenundersökning är kostnadsfri och vi kan röntga hela skelettet samt thorax, i vissa fall bihålor och buk, på både vuxna samt barn. Remiss från läkare eller fysioterapeut krävs.
Vi för över alla röntgenbilder digitalt till röntgenavdelningen på Östersunds sjukhus, där röntgenläkare bedömer bilderna. När vi har fått svar på bedömningen meddelar vi dig om resultatet.
Öppettider: Måndag-fredag kl. 8.00-17.00, t.o.m fredag 26 april.
Röntgensjuksköterska: Mirja Ericsson
Telefon: 0687-166 23
Tobaksavvänjning
På vår hälsocentral finns tobaksavvänjare, som kan hjälpa dig att sluta med tobak. Det gäller såväl rökare, snusare och e-cigarettanvändare. Remiss behövs ej.
Öppettider: Fredagar kl. 10.00-16.00
Tobaksavvänjare: Annika Törnblom
Telefon: 070-219 74 00
Om oss
Svenstaviks hälsocentral ligger i centrala Svenstavik, skyltat från centrum.
I samma byggnad finns även folktandvård.
Vårt upptagningsområde är Svenstavik, Åsarna, Rätan, Klövsjö, Vigge.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Svenstaviks hälsocentral.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 91%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 97%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 68 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 67 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 67 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 63 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 76 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 71 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 72 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting