FÖRE OCH EFTER OPERATION

Operation i buken - förberedelser innan och vad du ska tänka på efter

Innehållet gäller Halland

Information från fysioterapeuten/sjukgymnasten kring hur du bäst förbereder dig inför operation i buken och vad du bör tänka på efter operation.

Hur förbereder jag mig på bästa sätt inför operation?

Kirurgiska ingrepp i buken innebär både fysiska och psykiska påfrestningar och påverkar din andning och blodcirkulation negativt. Narkosmedel, sängläge och smärta bidrar till att man andas sämre och slem kan samlas i luftvägarna.

En nedsatt kondition inför en operation ökar risken för efterföljande komplikationer som exempelvis lunginflammation. Inför din planerade operation kan du själv bidra till att risken för komplikationer minskar samt till att din återhämtning går så snabbt och smidigt som möjligt. Rör på dig i den mån du klarar av. Att vara i så god fysisk form som möjligt innan en operation är därför extra viktigt och gör att din svacka efter operationen inte blir lika djup, och att du återhämtar dig snabbare efter operationen.

Film: Förbered dig inför din bukoperation

Vad är viktigt de första dagarna efter operationen?

I filmen ovan och text nedan finns tips för att förbättra andning och blodcirkulation efter operationen:

Djupandning

  • Ta djupa andetag: in genom näsan och känn att magen vidgar sig, ut genom munnen med lätt slutna läppar. Ta 10 djupa andetag i sträck, upprepa detta varje timme.
  • Som komplement kan du få öva motståndsandning med en så kallad PEP-pipa.
    - Sitt eller ligg i en avslappnad ställning.
    - Slut läpparna omkring PEP-pipans munstycke.
    - Andas in djupt och långsamt genom näsan.
    - Andas ut genom munnen något mer än normalt.
  • Andas 10 andetag  i 3 omgångar varje vaken timme tills du är uppe minst lika mycket som du ligger under dagen och inte har besvär med slem.
    Det är viktigt att kunna hosta, då det rensar andningsvägarna – stöd operationsområdet med händerna eller en liten kudde.

Fotrörelser

Gör 20-30 kraftiga fottramp flera gånger i timmen.

Uppstigningsteknik

Dra upp benen, vänd dig på sidan och titta mot kudden. För benen över sängkanten och tryck dig upp till sittande med hjälp av armarna.
Alla moment i övningarna beskrivs i filmen ovan.

Fysisk aktivitet

Var uppe och i rörelse det du orkar. Fysisk aktivitet främjar läkning, tarmfunktion och välbefinnande, förutom att det bidrar till ökad styrka och kondition.

Råd kring belastning och aktiviteter de första tre månaderna efter operationen

Du har opererats i buken och har fått ett sår på magen. Såret är hopsytt inifrån bukhålan och ut i huden, vilket innebär att man sytt i muskel- och bindvävslager samt hud. Muskulaturen läker ihop snabbt medan bindväven tar längre tid på sig.

För att din återhämtning efter operationen ska bli så kort som möjligt är det viktigt med fysisk aktivitet. Det går åt mycket energi till läkning vilket kan begränsa din ork. Orken kommer successivt åter men tålamod krävs och det är viktigt att du försöker röra på dig i den mån du klarar av, trots kraftlöshet.

Om du är opererad med titthålsteknik

Kom igång med promenader direkt efter operation och öka sedan din fysiska aktivitet efter ork och förmåga upp till smärtgräns. Håll igång och var fysisk aktiv med aktiviteter du trivs med, gör det inte ont är belastningen ok.

Om du har ett längre ärr på magen

Under de första tre månaderna efter operationen förbättras bukväggens hållfasthet successivt. Under den perioden bör du undvika aktiviteter som belastar magmusklerna kraftigt för att minska risken för bukväggsbråck. Lämpliga aktiviteter att börja med är promenader med eller utan stavar och lättare hushållsarbete.

Första månaden

Under den första månaden är det extra viktigt att du är försiktig med aktiviteter som belastar bukväggen, för att såret, både in- och utvändigt, ska få tid att läka ifred. Det är dock viktigt för din rehabilitering att du fortsätter att vara uppe och röra på dig. Dagliga promenader främjar din återhämtning efter kirurgi.
Fortsätt att använda dig av den teknik som du fått lära dig på sjukhuset för att ta dig i och ur sängen, via sidliggande. Undvik tunga lyft, mer än 2 kg, som till exempelvis matkassar eller väskor och aktiviteter som belastar magmusklerna kraftigt såsom sit-ups, löpning, styrketräning, snöskottning eller tungt grävande.

Andra och tredje månaden

För att veta hur mycket belastning din buk tolererar är det viktigt att du lyssnar på kroppens signaler och respekterar dem. Prova dig fram. Undvik smärtande aktiviteter.

Tips på olika aktiviter som du kan prova är till exempel cykling, joggning och lättare gympa. När såret är läkt och sårskorpan har trillat av sig självt är även vattengymnastik och simning lämpliga träningsformer. För att så snabbt som möjligt återfå styrka och kondition rekommenderar vi att du håller igång ca 30 min/dag där du gärna får bli lite andfådd och svettig. Du bör fortfarande undvika övningar som belastar bukväggen kraftigt, exempelvis sit-ups. Har du ett operationssår i rumpan bör du vänta med att sitta på cykelsadel i minst 6 månader, eller tills såret har läkt och det inte gör ont.

Efter tre månader

Rör dig som vanligt, håll igång efter förmåga. All rörelse som känns bra är bra!

Film och text är framtagen av Region Örebro län.

 

Till toppen av sidan