Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
1177.se

Så tillgänglig är Stöd och behandling

Stöd och behandling är en e-tjänst som förvaltas av Inera Ab. Vi vill att alla ska kunna använda Stöd och behandling. Det gäller även dig som använder olika hjälpmedel för att ta del av innehållet. Här finns information om de brister som vi känner till och arbetar med att åtgärda.

Här kan du lämna synpunkter på sådant som inte fungerar för dig.

Den här informationen gäller e-tjänsten Stöd och behandling på 1177, som finns på den delen av 1177.se du når genom att logga in.

Inera som personuppgiftsbiträde tar inte ansvar för det innehåll som regionen lägger in i tjänsten Stöd och behandling. Som personuppgiftsansvarig åligger det regionerna att ta fullt ansvar för innehållet i de Stöd och behandlingsprogram som de producerar och följa de villkor och riktlinjer som tjänsten har.

Hur tillgänglig är Stöd och behandling?

Stöd och behandling är delvis förenlig med lagen om digital tillgänglighet till offentlig service. Det innebär att Stöd och behandling delvis motsvarar nivå AA i den så kallade standarden WCAG 2.1.

Innehåll som inte är tillgängligt

Allmänna brister 

Dessa brister kan beröra alla besökare:

  • Det saknas undertexter för ljud och video. Det saknas även separata ljudspår för syntolkat ljud. 
  • Det saknas beskrivningstexter för ljud- och videofiler på flera ställen. 
  • På flera ställen visas förklaringar när man håller muspekaren över en ikon och sen försvinner texten när man tar bort muspekaren. Detta kan göra det svårt att läsa texten.
  • Det är dålig konstrast mellan bakgrund och text på flera platser.
  • Man får felmeddelanden direkt när man lämnar obligatoriska fält utan att skriva något, vilket kan upplevas som förvirrande. 
  • Frågor i formulär som visas upp med svarsalternativen i ett rutnät kan vara svåra att förstå och besvara.
  • Tjänsten tar inte hänsyn till personliga inställningar. Det kan till exempel vara mörkt läge, så kallat dark mode. 

För dig som använder skärmläsare

  • På flera ställen får du inte veta ifall du öppnar eller stänger utfällbara delar. 
  • Det finns flera brister med videospelaren som finns på den första sidan i Stöd och behandling. 
  • Det kan vara svårt att markera en sida med ett bokmärke.
  • Det finns flera brister kopplade till funktionen kontakter.
  • Det finns flera brister kopplade till funktionen planering. 
  • Frågor i form av kryssrutor läses inte upp om frågan är obligatorisk. 
  • På sidan resultat är det svårt att ta del av förklaringen av referensintervallet. 
  • Det finns flera brister kopplade till mätaren som visar hur länge programmet har pågått. 
  • Man kan få felmeddelande även om man svarat på en fråga som besvaras på en skala. 

Beroende på vilken skärmläsare du använder rekommenderar vi dig att använda följande webbläsare:

  • Använder du skärmläsarverktyget JAWS så rekommenderar vi att använda Google Chrome som webbläsare. 
  • Använder du skärmläsarverktyget Voiceover så rekommenderar vi att använda Safari som webbläsare. 
     

För dig som navigerar med hjälp av tangentbordet

  • På flera ställen följer inte fokus med på ett sätt som man förväntar sig när man navigerar till en annan sida eller när man trycker på något. 
  • Det går inte att använda vissa funktioner med hjälp av tangentbord. Till exempel går det inte att komma åt knapparna för formatering i textfält när man skriver ett meddelande. 

Så har vi testat Stöd och behandling

Vi testar sajtens tillgänglighet löpande. Både genom interna och externa granskningar.  

En omfattande extern granskning av tillgängligheten gjordes under november 2024.  

1177 ägs av Inera AB

1177.se drivs av Inera AB. Inera ägs av regionerna, kommunerna och organisationen Sveriges kommuner och regioner, SKR. Därför är Inera offentligt finansierat och ska följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Tillsyn

Du kan anmäla till Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, om du inte är nöjd med hur vi hanterat din synpunkt om bristande tillgänglighet. Du kan också anmäla om du inte är nöjd med hur vi hanterat en begäran från dig om att tillgängliggöra innehåll.

DIGG har ansvar för att kontrollera att lagen om tillgänglighet till digital offentlig service följs.

Till toppen av sidan