LAGAR OCH BESTÄMMELSER

Personligt ombud vid psykisk funktionsnedsättning

Innehållet gäller Dalarna

Personligt ombud är ett stöd i vardagen för personer mellan 18 och 65 år i Dalarna som har en psykisk funktionsnedsättning som är omfattande och långvarig. Man ska ha stora svårigheter i sin vardag och ett sammansatt behov av vård, stöd och service för att få ett personligt ombud.

Personligt ombud vid psykisk funktionsnedsättning

Det är den hjälpsökande som är det personliga ombudets uppdragsgivare. Verksamheten är ingen myndighet, har tystnadsplikt, för inga journaler och är kostnadsfri. Det är bara man själv som kan bestämma om man ska ta kontakt med personligt ombud.

Vad kan ombudet hjälpa till med?

Syftet med personligt ombud är att hjälpa klienten att få de insatser från samhället som de behöver. För en del räcker det med att få information kring samhällets olika stödformer. Ibland behövs hjälp med att ansöka om insatser, fylla i formulär eller överklaga myndighetsbeslut.

Personligt ombud kan vara ett stöd vid exempelvis läkarbesök eller i mötet med socialsekreterare. Man får hjälp att förbereda viktiga frågor inför mötet och efteråt finns även möjlighet att gå igenom mötet.

Personligt ombud är en möjlighet men ingen rättighet. Det innebär att ett personligt ombud kan tacka nej till uppdrag.

Hur man får ett personligt ombud i Dalarna?

Man kan själv kontakta ett personligt ombud. Har man svårt att ta kontakten kan man be någon annan hjälpa till, till exempel en anhörig, vän, vårdkontakt eller handläggare.

Verksamheten i Dalarnas län är uppdelad i två verksamheter, södra och norra Dalarna.

Kontaktuppgifter Dalarna

Om man bor i Mora, Orsa, Älvdalen, Malung-Sälen, Leksand, Rättvik eller Vansbro kan man kontakta personligt ombud för norra Dalarna.

Om man bor i Avesta, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Ludvika, Smedjebacken eller Säter kan man kontakta personligt ombud för södra Dalarna.

Till toppen av sidan