Ser du inte din bokade tid?.Det här meddelandet avser Dalarna

För närvarande har vi problem med visning av vissa bokade tider i inloggat läge. Felsökning pågår.

Kostnader och ersättningar

Patientfaktura i Dalarna

Innehållet gäller Dalarna

Du som är eller har varit patient i Region Dalarna faktureras för vård som du inte har betalat på plats.

När kommer fakturan och när ska den vara betald?

Fakturor skickas ut löpande och förfaller inom 30 dagar.

Välj hur du vill betala fakturan

Om du inte vill få pappersfaktura kan du använda Kivra, betala med e-faktura eller ansöka om autogiro.

Har du konto i Kivra kommer din faktura automatiskt till Kivra. Läs mer om Kivra och skapa konto på kivra.se

För e-faktura ansluter du via din internetbank. Kontakta din bank för information om hur du ska göra. 

Autogiro

För att betala via autogiro behöver du fylla i en blankett och skicka in eller anmäla i din internetbank. Skicka blanketten till:

Region Dalarna
Ekonomienheten/Redovisningen
Box 712
791 29 Falun

Obs! Ombud/godman måste bifoga fullmakt med blanketten.
E-post: patient.avgifter@regiondalarna.se

 

Påminnelse- och förseningsavgift

Om du betalar din faktura för sent får du en påminnelse med en avgift på 60 kr. Din inbetalning ska ha registrerats senast på förfallodagen. Om du får en påminnelseavgift på din faktura har din inbetalning inte registrerats alls eller så har den registrerats för sent.

Har du redan betalat en del av beloppet som står på påminnelsefakturan? Dra av det belopp du redan betalat och betala in resterande belopp inklusive påminnelseavgiften. Ange samma OCR-nummer som finns på påminnelsen.

Inkasso

Om du vill bestrida fakturan som gått vidare till inkasso kontaktar du inkassobolaget. Kontaktinformation finns på kravet.

Frågor om din faktura

Har du frågor om din faktura vänder du dig till mottagningen där du fått vård. Kontaktinformation hittar du på fakturan under Upplysning.

Till toppen av sidan