Vårdgaranti
Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

En kortare version av den här texten finns även på lättläst svenska.
Se till att du får information från rätt region. Du kan ändra region högst upp på sidan.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med primärvården samma dag
Du ska få kontakt med den vårdcentral som du har valt att tillhöra samma dag som du söker vård. Att välja en vårdcentral kallas att vara listad på en vårdcentral.
Du kan kontakta vårdcentralen genom att logga in på 1177. Många mottagningar erbjuder även videosamtal. Du kan också välja att ringa eller besöka vårdcentralen.
Vårdgarantin gäller även på andra mottagningar inom primärvården där du inte kan lista dig.
Vad är primärvård?
Med primärvård menas till exempel vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar och barnavårdscentraler.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården. Det ska ske inom högst tre dagar.
Den medicinska bedömningen kan ske genom ett telefonsamtal, ett besök, ett videosamtal eller när du är inloggad på 1177.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Personalen i primärvården som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bestämmer att du ska få specialistvård. Det gäller också om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Egen vårdbegäran
En del mottagningar vill att du skriver en så kallad egen vårdbegäran. Den kan även kallas egenremiss eller egenanmälan. Kontakta den mottagning som du vill komma till och fråga om du ska skicka in en egen vårdbegäran.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till någon annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen tillsammans med dig beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Om du har sökt vård med egen vårdbegäran gäller väntetiden från den dag din vårdbegäran har kommit in till den specialiserade vården.
Förstärkt vårdgaranti för barn- och ungdomspsykiatri
För barn- och ungdomspsykiatrin finns sedan 2011 en målsättning om en förstärkt vårdgaranti. Det innebär att barn och ungdomar inte ska behöva vänta längre än 30 dagar på ett första besök och bedömning, samt inte längre än ytterligare 30 dagar på en fördjupad utredning eller behandling.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan region.
Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
- När remiss skickats eller när du har skickat egenremiss till en klinik på Blekingesjukhuset görs först en bedömning om du kan få vård inom vårdgarantins tidsgränser. Du får då hem en remissbekräftelse. Om vårdgarantin inte kan uppfyllas kan du fylla i en talong på bekräftelsen du fått hem. Skicka sedan tillbaka talongen om du vill använda vårdgarantin. Då hjälper vi dig att få vård hos en annan vårdgivare, ofta i en annan region. Det går även bra att kontakta den aktuella kliniken för att meddela ditt intresse av att använda vårdgivare med bättre tillgänglighet.
- Kliniken kontaktar dig och meddelar vilken vårdgivare som kan ta emot dig. I samband med att du tackar ja till den andra vårdgivaren skickar kliniken på Blekingesjukhuset över remissen och nödvändiga uppgifter till den som ska ta emot dig. Den nya vårdgivaren kontaktar sedan dig för att boka en tid. Ibland kan en annan vårdgivare inte ta emot dig beroende på olika medicinska förutsättningar. Då behåller du din plats i kön till Blekingesjukhuset. Det är alltid den medicinska bedömningen som avgör vem som får vård först.
- Om du väljer att tacka nej till erbjudandet du får står du kvar i kön till Blekingesjukhuset.
Du kan tacka nej
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan mottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta mottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej. Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Ersättning för extra kostnader
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan mottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Du kan inte få ersättning för extra kostnader om du själv väljer var du ska få vård. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
- I samband med att du tackar ja till den andra vårdgivaren skickar kliniken på Blekingesjukhuset ett intyg för sjukresa till Blekingetrafiken. Du bokar själv din sjukresa när du fått kallelsen från vårdgivaren. Det är ditt medicinska tillstånd som avgör vilken typ av resa du får och det är kliniken som meddelar det till Blekingetrafiken. Läs mer om sjukresor i Blekinge.
- Behöver du en övernattning på annan ort så kan du be kliniken om ett underlag för patienthotell eller hotell, Detta lämnar du till hotellet för att Region Blekinge ska stå som fakturamottagare. Du bokar själv hotell av normal standard, frukost brukar ingå i priset. Övriga utlägg för mat ersätts inte.
- Om du kör med egen bil har du rätt till ersättning enligt Region Blekinges regelverk för sjukresor. Skicka in en reseräkningsblankett som finns att hämta på sidan sjukresor i Blekinge. Du kan inte få ersättning för parkeringsavgifter eller trängselskatt.
- Du betalar den patientavgift som gäller i den region som vårdgivaren har avtal med. Det kan vara en annan region än den du besöker. Högkostnadsskydd och frikort gäller.
- Hittar du inte informationen du söker om sjukresor och boende på 1177.se kan du kontakta kliniken på Blekingesjukhuset.
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på vård. Din region är skyldig att ge dig informationen du behöver för att vara delaktig i din vård. Du ska till exempel få följande information:
- hur vårdgarantin fungerar
- ungefär hur länge du kan behöva vänta på vård enligt vårdgarantin
- vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I en del regioner finns det också ett väntetidskansli eller liknande som du kan kontakta om du har frågor.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Du måste också vara listad på vårdcentralen där du söker vård för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
Några regioner har särskilda överenskommelser. Det gör att vårdgarantin kan gälla även i andra regioner än där du bor. Fråga vårdpersonalen för att få veta om det är så i din region.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Vid allmänna frågor om vårdgarantin kan du kontakta tillgänglighetsfunktionen i Region Blekinge eller kliniken du söker hjälp hos på Blekingesjukhuset.
Telefonnummer till tillgänglighetsfunktionen är 0455 - 73 41 60. Telefontiderna är:
- Måndag och torsdag klockan 13.00-15.00.
- Tisdag, onsdag och fredag klockan 10.00-12.00.
Telefonnummer och telefontider till kliniken kan du få via växeln, 0455 - 73 10 00.
Tillgänglighetsfunktionen kan besvara allmänna frågor om vårdgarantin, men inte frågor som handlar om din vård. Dessa frågor hänvisas till kliniken på Blekingesjukhuset alternativt din vårdcentral.
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.