Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det bästa sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Person som får vaccin i armen. Fotografi.
Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och influensa, eller vissa andra sjukdomar.

Hur gör jag för att få vaccinera mig?

Det finns en längre text om hur många sprutor olika personer kan få.

Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd kan vaccinera dig gratis. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.

Jämtland Härjedalen

Så här bokar du tid för vaccination i Jämtland Härjedalen

Så här gör du för att få vaccin i Jämtland Härjedalen

Det finns tre olika sätt att få en tid för vaccination mot covid-19.

Vaccinera dig på drop-in – du behöver inte boka tid

Vissa dagar och tider kan du komma till en vaccinationsmottagning utan att boka tid först. Det kallas för drop-in.

Om det inte finns drop-in i närheten av där du är så kan du ringa och boka en vaccinationstid i stället. Om du har svenskt personnummer och e-legitimation kan du också logga in på 1177.se för att boka tid.

Boka tid på telefon

Ring till Region Jämtland Härjedalens bokningstelefon för att få veta vilka dagar och tider du kan vaccinera dig. Telefonnumret till bokningstelefonen är 063-14 22 50.

Du som inte pratar svenska kan ha rätt till tolkning till ditt språk för att få information och boka vaccination. Tala om att du behöver tolkning när du ringer. Tala även om vilket språk det gäller. Då försöker personalen att ta kontakt med en tolk som kan vara med i samtalet. Ta gärna hjälp av någon som du känner om du själv inte kan be om tolk på svenska eller engelska. Vill du också ha tolkning när du vaccinerar dig ska du säga det till personalen som svarar när du ringer till bokningstelefonen.

Boka tid på webben

Om du har ett svenskt personnummer och e-legitimation kan du logga in på 1177.se för att boka tid för vaccination. Texten i tidsbokningen finns bara på svenska. Behöver du hjälp med översättning kan du be någon du känner som kan svenska.

Så här bokar du tid via 1177.se:

  • Välj en hälsocentral och klicka på den. Du kan välja vilken hälsocentral du vill.
  • Klicka på länken Boka tid för vaccination mot covid-19 som finns under rubriken Våra e-tjänster.
  • Skriv ditt personnummer och välj vilken sorts e-legitimation du vill logga in med.
  • Läs igenom texten och se till att du förstår vad som står i texten. Klicka sedan på Fortsätt. Då kommer du till en sida där du ska svara på några frågor om din hälsa. När du har svarat på frågorna ska du klicka på Nästa.
  • Klicka på Boka tid så ser du om det finns någon ledig tid att boka.
  • När din bokning är klar får du en bekräftelse. I bekräftelsen står det vart du ska åka för att få vaccinationen.

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen. Ta alla de sprutor som du kan få. Då får du ett bra skydd mot covid-19. Du får sprutorna vid olika tillfällen.

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Jämtland Härjedalen

Avboka tiden om du är sjuk

Om du känner dig sjuk ska du avboka din vaccinationstid. Ring till bokningstelefonen på telefonnummer 063-14 22 50 så får du hjälp att avboka din vaccinationstid. 

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Det är ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Du som är gravid eller ammar

Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination. 

Det är oskadligt för barnet i magen. 

Du kan vaccinera dig även om du ammar.

Prata med din barnmorska om du har frågor.

Läs mer om graviditet och covid-19.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan