Vaccination mot covid-19 – Lättläst
Vaccination mot covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.

På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.
Det finns en längre version av den här texten.
Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.
Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.
Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.
Vem rekommenderas att vaccinera sig?
Det är nya rekommendationer för hösten 2025 och vintern 2026. Du rekommenderas vaccination om något av följande gäller:
- Du ska fylla 75 år i år eller är äldre.
- Du kan bli allvarligt sjuk i covid-19.
Du behöver inte vaccinera dig för att du är gravid. Men om du är gravid och har en ökad risk att bli allvarligt sjuk rekommenderas du att vaccinera dig.
En dos vaccin om året
Förut rekommenderades en del personer två doser covidvaccin om året. Nu räcker det med en dos om året för alla.
När och var kan jag vaccinera mig?
Du kan vaccinera dig när det är höst eller vinter.
Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på den här sidan. Då får du rätt information.
Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel influensa och pneumokocker. Du kan behöva betala.
Så här bokar du tid för vaccination i Jämtland Härjedalen
Så här gör du för att få vaccin i Jämtland Härjedalen
Det finns tre olika sätt att få en tid för vaccination mot covid-19.
Vaccinera dig på drop-in – du behöver inte boka tid
Vissa dagar och tider kan du komma till en vaccinationsmottagning utan att boka tid först. Det kallas för drop-in.
Om det inte finns drop-in i närheten av där du är så kan du ringa och boka en vaccinationstid i stället. Om du har svenskt personnummer och e-legitimation kan du också logga in på 1177.se för att boka tid.
Boka tid på telefon
Ring till Region Jämtland Härjedalens bokningstelefon för att få veta vilka dagar och tider du kan vaccinera dig. Telefonnumret till bokningstelefonen är 063-14 22 50.
Du som inte pratar svenska kan ha rätt till tolkning till ditt språk för att få information och boka vaccination. Tala om att du behöver tolkning när du ringer. Tala även om vilket språk det gäller. Då försöker personalen att ta kontakt med en tolk som kan vara med i samtalet. Ta gärna hjälp av någon som du känner om du själv inte kan be om tolk på svenska eller engelska. Vill du också ha tolkning när du vaccinerar dig ska du säga det till personalen som svarar när du ringer till bokningstelefonen.
Boka tid på webben
Om du har ett svenskt personnummer och e-legitimation kan du logga in på 1177.se för att boka tid för vaccination. Texten i tidsbokningen finns bara på svenska. Behöver du hjälp med översättning kan du be någon du känner som kan svenska.
Så här bokar du tid via 1177.se:
- Välj en hälsocentral och klicka på den. Du kan välja vilken hälsocentral du vill.
- Klicka på länken Boka tid för vaccination mot covid-19 som finns under rubriken Våra e-tjänster.
- Skriv ditt personnummer och välj vilken sorts e-legitimation du vill logga in med.
- Läs igenom texten och se till att du förstår vad som står i texten. Klicka sedan på Fortsätt. Då kommer du till en sida där du ska svara på några frågor om din hälsa. När du har svarat på frågorna ska du klicka på Nästa.
- Klicka på Boka tid så ser du om det finns någon ledig tid att boka.
- När din bokning är klar får du en bekräftelse. I bekräftelsen står det vart du ska åka för att få vaccinationen.
Så här går vaccinationen till
Du får vaccinet med en spruta i armen.
Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.
Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.
Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.
Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?
Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.
Avboka tiden om du är sjuk
Om du känner dig sjuk ska du avboka din vaccinationstid. Ring till bokningstelefonen på telefonnummer 063-14 22 50 så får du hjälp att avboka din vaccinationstid.
Hur mår jag efteråt?
Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.
Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.
Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.
Andra som kan vaccinera sig
Man kan få vaccin mot covid-19 fast man är utanför rekommendationen. Det kan vara olika i regionerna. Men du kan vaccinera dig om en läkare tycker att du ska göra det. Du kan behöva betala för vaccinationen.