Regler och rättigheter

Så klagar du på vården

Så klagar du på vården - andra språk - svenska lättläst

Har du varit med om något dåligt i vården? Då kan du klaga. Du kan klaga på olika sätt. Du kan också berätta vad som har varit bra.

Du kan också hjälpa någon annan att klaga på vården. Då behöver den personen godkänna det och ge dig något som kallas fullmakt. Med en fullmakt får du berätta vad personen har varit med om.

Läs en längre version av den här texten. Sidan är inte på lättläst svenska.

Den här texten är översatt till flera språk.

Du kan klaga där du fick vård

Du kan klaga där du fick vård. Då kan ni prata om det som har hänt.

Du kan också berätta vad som har varit bra. Det hjälper vården att bli bättre.  

Du kan göra på något av de här sätten:

  • Ring mottagningen och prata med vårdpersonalen.
  • Skriv till mottagningen. Du kan skriva ett brev eller ett meddelande i e-tjänsterna på 1177.se.
  • Ring eller skriv till chefen för mottagningen. Det kan du till exempel göra om du inte är nöjd med förklaringen från personalen. Det kan också vara att kontakten med personalen inte fungerar så bra.

Vill du klaga på vård från kommunen?

Du kan klaga om du får sjukvård hemma av kommunen och inte är nöjd.

Då ska du ringa eller skriva till sjuksköterskan som ansvarar för kommunens vård. Sjuksköterskan kallas MAS. MAS står för medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Du ska få svar så fort som möjligt

Du ska få svar så fort som möjligt. Du ska helst få svar inom fyra veckor.

Ibland tar det tid för mottagningen att undersöka vad som har hänt. Då kan svaret ta längre tid än fyra veckor. Då ska mottagningen berätta det för dig.

Så kan du få svaret

Du kan få svaret på olika sätt:

  • i ett brev
  • i ett telefonsamtal
  • genom att träffa vårdpersonalen
  • som ett meddelande i e-tjänsterna på 1177.se.

Du ska få ett tydligt svar

Vården ska ge dig ett tydligt och begripligt svar.

Det här ska stå i svaret:

  • vad som har hänt och varför
  • vem du ska ringa eller skriva till om du har frågor.

Du kan få hjälp av patientnämnden

Patientnämnden kan hjälpa dig när du behöver kontakta vården.

Du kan till exempel få hjälp med att:

  • klaga på vården
  • få svar från vården
  • få veta vilka rättigheter som du har i vården
  • få veta vilka andra myndigheter som du kan klaga hos.

Alla regioner i Sverige har en patientnämnd.

Så ber du patientnämnden om hjälp

Du kan be patientnämnden om hjälp på olika sätt:

  • Du kan ringa.
  • Du kan skicka ett meddelande i e-tjänsterna på 1177.se.
  • Du kan mejla.
  • Du kan skriva ett brev.

Det är gratis att be patientnämnden om hjälp.

Kontaktuppgifter till patientnämnderna i Sverige (ivo.se)

Har du ringt 1177 och vill klaga på samtalet?

1177 är ett telefonnummer som du kan ringa när du behöver råd om vård.

Du kan klaga på telefonsamtalet om du är missnöjd. Läs om hur du gör för att klaga: Samtal med 1177 (Sidan är inte på lättläst.)

Dina synpunkter skickas till regionen som svarade när du ringde.

Vill du klaga på chatten 1177 direkt?

1177 direkt är en chatt med vårdpersonal. 1177 direkt finns i många regioner i Sverige.

Du kan klaga på chatten om du är missnöjd. Då ska du ringa eller skriva till mottagningen som du chattade med.

Kontakta patientnämnden om du är osäker på vilken mottagning som du chattade med.

Så kan du få hjälp av patientnämnden.

Har du blivit skadad av vården?

Ibland kan du få pengar om du har blivit skadad av vården. Du kan till exempel bli skadad av din behandling eller ditt läkemedel. Då kan du kontakta patientnämnden i din region.

Så kan du få hjälp av patientnämnden.

Other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

Soomaali – somaliska

Mer lättläst på 1177.se

Lättläst svenska

Här kan du se allt innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

Tolkning till mitt språk – Lättläst

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver en tolk som kan ditt språk när du bokar ditt besök.

Du som talar ett minoritetsspråk

Du som tillhör en nationell minoritet har i vissa fall rätt att få använda ditt språk i kontakt med vården. Läs här vad som gäller i olika situationer.

Till toppen av sidan