Boka tid för att slippa långa köer vid vaccination mot covid-19.Det här meddelandet avser Uppsala län

Det är långa köer till drop-in för vaccination mot covid-19. Det finns gott om lediga tider att boka, läs mer och boka här.

Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Covid-19

Om Covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 beror på ett virus. De flesta personer som får covid-19 blir sjuka som vid en förkylning. En del personer blir mycket sjuka och behöver vård på sjukhus.

Sjukdomen covid-19 orsakas av ett virus som tillhör gruppen coronavirus.

Sjukdomen finns i stora delar av världen. Därför kallas det för en pandemi.

Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du kan läsa en längre version av texten här

Till toppen av sidan