Samlad information om covid-19 på lätt svenska

Vaccination mot covid-19

Vaccination mot covid-19 - svenska lättläst

Covid-19 är en smittsam sjukdom. Vaccination är det bästa sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Person som får vaccin i armen. Fotografi.
Du får vaccinet med en spruta i armen.

Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på sidan för att få mer information om vad som gäller där du är.

Du behöver inte betala för vaccination mot covid-19.

Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.

Läs en längre version av den här texten.

Hur gör jag för att få vaccinera mig?

Alla personer som har fyllt 18 år kan vaccinera sig. En del barn kan också få vaccin mot covid-19.

Även du som söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd kan vaccinera dig gratis. Det gäller även dig som studerar eller arbetar i Sverige utan att vara svensk medborgare.

Du rekommenderas att vaccinera dig även om du har haft covid-19.

Uppsala län

För att vaccinera dig besöker du en vaccinationslokal som har öppet. Se lediga tider när du kan vaccinera dig.

Vill du boka tid? Ring 018-6173500.

Så här går vaccinationen till

Du får vaccinet med en spruta i armen. Du får stanna kvar 15 minuter när du har fått din spruta. Det är för att se att du mår bra. Ta alla de sprutor som du kan få. Då får du ett bra skydd mot covid-19. Du får sprutorna vid olika tillfällen.

Det finns en längre text om hur många sprutor olika personer kan få: Hur många gånger rekommenderas jag att vaccinera mig?

Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.

Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?

Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.

Hur mår jag efteråt?

Du kan få ont i armen, ont i huvudet och bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.

Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.  

Det är ovanligt med allvarliga biverkningar av vaccinationen 

Många miljoner människor har vaccinerats mot covid-19. Det är ovanligt med allvarliga biverkningar efter vaccinationen. Det är mycket större risk att bli allvarligt sjuk i covid-19.

Du som är gravid eller ammar

Du som är gravid kan bli mycket sjuk av covid-19. För att skydda dig och barnet rekommenderas vaccination. 

Det är oskadligt för barnet i magen. 

Du kan vaccinera dig även om du ammar.

Prata med din barnmorska om du har frågor.

Läs mer om graviditet och covid-19.

Barn och vaccination

En del barn kan få vaccin mot covid-19. Det gäller barn med en sjukdom eller något annat som gör att de kan bli allvarligt sjuka i covid-19. Fråga läkaren som behandlar barnet.

Förut kunde alla barn från 12 år vaccinera sig. Så är det inte längre. Det är ovanligt att barn och unga blir allvarligt sjuka om de får covid-19.

Du som tidigare har fått en allergisk reaktion

Prata med en läkare om du tidigare har fått en allvarlig allergisk reaktion som du behövde söka vård för samma dag. Det kan vara av en vaccination, ett läkemedel eller något du hade ätit. 

Vaccinen är noggrant kontrollerade

Vaccinet mot covid-19 har kontrollerats på samma noggranna sätt som andra vacciner. Miljoner vuxna och barn har fått vaccinet och forskare har studerat effekterna. Vaccinen fortsätter att studeras. 

Du kan få covid-19 även om du är vaccinerad. Men de allra flesta som är vaccinerade blir inte allvarligt sjuka.

Texten finns översatt – other languages

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan