Så fungerar det kvinnliga könsorganet
Så fungerar det kvinnliga könsorganet - svenska lättlästDet kvinnliga könsorganet består av flera delar. Några syns utanpå kroppen, andra finns inuti. Du ska inte behöva ha ont eller känna obehag i underlivet.
Storleken och utseendet på könsorganet är olika för olika människor. Lukten kan också vara olika.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Venusberget finns nedanför magen
Venusberget är området precis nedanför magen. Det täcker könsorganets inre delar. Venusberget kan vara olika stort och är ofta täckt med hår.
De yttre blygdläpparna skyddar underlivet
De yttre blygdläpparna finns på varsin sida om slidöppningen. De sträcker sig från venusberget till ändtarmsöppningen. Utanpå blygdläpparna växer hår.
De inre blygdläpparna kan se olika ut
De inre blygdläpparna sitter innanför de yttre. De kan se mycket olika ut på olika personer. Det är vanligt att de inre blygdläpparna är större än de yttre. Då syns de utanför de yttre blygdläpparna.
Klitoris är mycket känslig
Toppen av klitoris sitter framför urinröret. Den största delen av klitoris finns inne i kroppen. För de flesta är stimulering av klitoris det lättaste sättet att få orgasm.
Genom slidan kan du ha mens, samlag och föda barn
Slidöppningen finns mellan de inre blygdläpparna. Slidan är som en mjuk kanal. Den är ungefär sju till tio centimeter djup.
Genom slidöppningen kommer mens och flytningar ut. Du kan också ha samlag och föda barn genom slidan. Då töjer sig slidan och blir större.
Det finns ingen hinna
Det finns ingen hinna över slidöppningen som går sönder vid samlag.
I äggstockarna mognar äggen
I äggstockarna finns det väldigt många äggceller. Varje månad mognar en äggcell till ett ägg. När ägget har mognat släpps det ut från äggstockarna. Det är det som är ägglossning. Äggstockarna bildar också hormoner.
Äggledarna fångar upp ägget vid ägglossning
När ägget har släppts från äggstockarna fångas det upp av äggledarna. Där kan ägget bli befruktat. När det händer färdas det befruktade ägget genom äggledarna till livmodern.
Livmoderhalsen leder fram till livmodern
Livmoderhalsen finns längst in i slidan. En del av livmoderhalsen kallas livmodertappen. Det är från livmodertappen som en gynekolog eller barnmorska tar cellprover när du är på en gynekologisk cellprovtagning.
I livmodern kan ett foster växa
Livmodern förbereder sig varje månad för att ta emot ett befruktat ägg. När ett ägg blir befruktat kan det bli en graviditet. Då växer fostret i livmodern. Om inget ägg blir befruktat får du mens.
Spermien bestämmer könet
Ägget har alltid en X-kromosom. Spermier har antingen en X- eller Y-kromosom. När en spermie med X-kromosom befruktar ett ägg blir det en flicka. När en spermie med Y-kromosom befruktar ett ägg blir det en pojke.
Så tvättar du underlivet
Det är lagom att tvätta underlivet med ljummet vatten en gång om dagen. Använd inte tvål. Det kan torka ut huden. Du ska inte tvätta inuti slidan.
Du kan stärka musklerna i underlivet
Knipövningar kan stärka musklerna i underlivet. Det är viktigt för att till exempel kunna hålla sig från att kissa på sig. Att göra knipövningar betyder att man tränar musklerna i underlivet genom att spänna dem.
Obehag i underlivet
Det är vanligt att någon gång få besvär i underlivet. Du kan till exempel ha besvär med något av detta:
- Du har ont.
- Det gör ont att ha samlag.
- Det kliar.
- Det svider.
- Det känns tungt i underlivet.
- Det kan läcka kiss.
Det kan bero på olika saker. Här är några exempel:
- Du har fött barn
- Du har en svampinfektion
- Du har haft sex utan att vara upphetsad
- Du som har blivit könsstympad kan ha besvär av det.
När ska jag söka vård?
Sök vård om du har klåda, värk eller andra besvär i underlivet som inte går över.
Var ska jag söka vård?
Kontakta någon av dessa:
- en vårdcentral
- en ungdomsmottagning om du är under 23 år
- en gynekologisk mottagning
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.