Att ta hand om barn

Undersökningar av det nyfödda barnet

Undersökningar av det nyfödda barnet - svenska lÀttlÀst

Ett nyfött barn undersöks pÄ olika sÀtt under sina första dygn. De flesta undersökningar görs pÄ sjukhuset innan ni Äker hem. Ni kan behöva komma tillbaka för undersökningar om ni har Äkt hem tidigt.

Det kan vara olika när en del av undersökningarna görs. Det beror till exempel på hur du och barnet mår.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Direkt efter förlossningen

Barnet undersöks flera gånger direkt efter förlossningen.

Personalen lyssnar bland annat på hur hjärtat slår och hur barnet andas.

Barnet får behandling om det behövs.

Barnet kan oftast ligga hos en förälder under tiden. Ibland undersöks barnet vid ett särskilt bord.

En barnmorska undersöker barnet

En barnmorska undersöker barnet några timmar efter födseln. Då sker det här:

  • Barnet vägs och mäts.
  • Barnets kroppstemperatur mäts.
  • Ett särskilt ämne i blodet mäts. Barnmorskan mäter detta med en mätare på huden. Ibland behövs ett blodprov. Om värdet är högt kan barnet behöva behandling.
  • Barnet får en spruta i låret med K-vitamin.

Ibland mäts blodsockret.

En barnlÀkare undersöker barnet

Alla barn undersöks av barnläkare innan de åker hem.

Vid undersökningen lyssnar och undersöker barnläkaren bland annat det här:

  • hjärtat
  • lungorna och andningen
  • magen
  • ögonen
  • huvudet
  • könsorganet och ändtarmen
  • huden.

Du som har fött hemma

En barnläkare bör undersöka barnet så snart som möjligt efter förlossningen.

Prata med en barnmorska före förlossningen för att planera en tid.

PKU-prov

Efter två dygn tas ett blodprov som kallas PKU-prov. Provet tas från ett blodkärl på barnets hand eller fot.

Provet tas för att undersöka om barnet har någon ovanlig sjukdom.

Det är bra om barnet är mätt vid provtagningen. Då blir barnet lugn och det gör mindre ont. Ibland kan barnet få sockervatten i munnen under tiden som provet tas.

Undersökning av barnets hörsel

Hörselundersökningen brukar göras nÀr barnet sover.

Barnmorskan undersöker barnets hörsel. Undersökningen brukar göras när barnet sover.

POX-screening

Undersökningen görs för att undersöka om barnet har ett medfött hjÀrtfel.

Vid POX-screening kopplas en apparat till barnets hand eller fot. Den sätts fast med en klämma eller en självhäftande tejp.

Undersökningen görs för att upptäcka medfödda hjärtfel.

Det går snabbt och gör inte ont.

Barnets första kiss och bajs

Personalen på sjukhuset kontrollerar om barnet har kissat och bajsat innan ni åker hem.

Här kan du se bilder på hur barnets kiss och bajs ändrar färg den första veckan.

 

BarnavÄrdscentralen tar över

När ni har kommit hem från sjukhuset har ni er första kontakt med barnavårdscentralen, BVC. Då kommer en BVC-sköterska på hembesök.

Du kan fÄ en tolk

Du kan ha rätt till tolk om du inte pratar svenska.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لŰčŰ±ŰšÙŠŰ© – arabiska

English – engelska

ÙŰ§Ű±ŰłÙ‰ - persiska

Soomaali – somaliska

ቔግርኛ – tigrinska

Mer innehÄll pÄ lÀttlÀst och andra sprÄk

LÀttlÀst svenska

HÀr kan du se det innehÄll pÄ 1177.se som finns pÄ lÀttlÀst svenska. VÀlj region högst upp pÄ sidan för att se vad som gÀller för dig.

1177 pÄ andra sprÄk

HÀr kan du se en lista med andra sprÄk dÀr det finns översatt material. Sidan Àr pÄ engelska.

Till toppen av sidan