Könsstympning-omskärelse av flickors underliv
Könsstympning-omskärelse av flickors underliv - svenska lättlästAtt vara könsstympad betyder att du är en flicka eller kvinna som fått delar av underlivet skadat eller bortskuret. Könsstympning kallas ibland också för omskärelse. Det finns hjälp att få om du har besvär efter en könsstympning.
I Sverige är all slags omskärelse på flickor förbjuden. Det är också förbjudet att planera en könsstympning.
Du kan läsa en längre version av texten här.
Olika typer av könsstympning
Könsstympning kan ske på olika sätt. Ibland skärs toppen av klitoris bort. Ibland skärs både blygdläppar och delar av klitoris bort.
Könsstympning kan leda till långvariga besvär
En del flickor eller kvinnor har inga eller bara små besvär efter en omskärelse. Andra kan ha svåra besvär. Du kan till exempel få problem när du är gravid eller ska föda barn. En del mår också dåligt psykiskt efter omskärelsen.
När och var ska jag söka vård?
Kontakta en ungdomsmottagning, vårdcentral eller gynekologisk mottagning om du är en flicka eller kvinna som har blivit omskuren. Där kan du få träffa någon att prata med. Du kan också få behandling om det behövs. Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in.
Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. Ibland går det att få hjälp på andra språk än svenska och engelska. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Särskilda mottagningar för omskurna kvinnor
På tre olika platser i Sverige finns särskilda mottagningar för personer som har blivit omskurna. Där arbetar personal som kan hjälpa dig.
AMEL-mottagningen på Södersjukhuset
På Södersjukhuset i Stockholm finns AMEL-mottagningen. Där kan du få vård även om du inte bor Stockholm. Du behöver ingen remiss. En remiss är ett besked om att du behöver undersökas eller få vård någon annanstans.
Aminamottagningen på Akademiska sjukhuset
På Akademiska sjukhuset i Uppsala finns Aminamottagningen.
Där kan du få vård även om du inte bor i Uppsala. Du behöver ingen remiss.
Vulvamottagning på Angereds Närsjukhus
På Angereds Närsjukhus i Göteborg finns Vulvamottagningen.
Där kan du få vård även om du inte bor i Göteborg.
Du behöver en remiss eller en så kallad egen vårdbegäran.
En egen vårdbegäran innebär att du skriver till mottagningen och berättar om hur du mår och varför du söker vård.
Behandling
Det finns olika behandlingar för dig som har blivit omskuren:
- Om underlivet har sytts ihop kan en operation som öppnar upp underlivet hjälpa. Det gör det lättare att kissa, ha mens, ha slidsex och föda barn vaginalt. Hur mycket som ska öppnas bestämmer du tillsammans med gynekologen.
- Efter en omskärelse kan du få blåsor eller bölder i underlivet som gör ont. De kallas för cystor. De kan opereras bort.
- Du kan få prata med någon om det som har hänt och hur du mår.
Kontakta socialtjänsten eller polisen om du är orolig för någon
Är du orolig för att någon har blivit könsstympad, eller kan bli det i framtiden? Kontakta socialtjänsten eller polisen där hen bor.
Du ska kunna förstå och påverka din vård
Det är det viktigt att du förstår informationen du får av vårdpersonalen. Ställ frågor om du inte förstår.
Du har möjlighet att få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska.
Ditt samtycke är viktigt
När du har fått veta vilken vård du kan få ska du få säga eller visa att du vill det. Det kallas för att ge ditt samtycke. Det gäller även dig som är under 18 år.
Du kan välja att säga nej till den vård du erbjuds. Du får också när som helst ångra dig om du först har sagt ja.