Att lämna sjukhuset och första tiden efter en förlossning
Att lämna sjukhuset och första tiden efter en förlossning - svenska lättlästDet är olika hur länge man stannar på sjukhuset efter förlossningen. Det beror på vilken vård och hjälp du och barnet behöver. Även om du har åkt hem med barnet kan du kontakta sjukhuset om du behöver.
Ni kan gå hem tidigast efter sex timmar
Hur länge ni stannar kvar på sjukhuset beror på hur du och barnet mår. Det beror också på hur mycket stöd du och barnet behöver.
Du behöver alltid stanna minst sex timmar på sjukhuset efter att barnet föddes. Det är för att vårdpersonalen ska se att du och barnet mår bra.
En del behöver stanna några dagar.
Om ni går hem tidigt
Det är vanligare att lämna sjukhuset tidigt om du har fött barn förut.
Ni kan behöva komma tillbaka för undersökningar om ni har gått hem tidigt.
Innan ni lämnar sjukhuset
Innan ni lämnar sjukhuset tar personalen reda hur det går med matningen av barnet. Det kan vara hur det går att amma eller hur det går att att ge bröstmjölksersättning.
Du får hjälp och stöd av personalen om du behöver.
Barnet undersöks innan ni går hem
Barnet undersöks av en barnläkare innan ni går hem.
Kontakta BVC när ni har kommit hem
Kontakta barnavårdscentralen, BVC, när du har kommit hem.
På BVC kan du fråga om allt du vill veta om barn. Det kan till exempel vara hur man sköter ett barn och hur det är att vara förälder. Sjuksköterskan på BVC undersöker hur barnet mår och utvecklas.
Här kan du hitta barnavårdscentraler.
Undersökningar efter ni har kommit hem
När ni har kommit hem undersöks barnet på BVC.
Du blir undersökt
Alla som har fött barn får tid för besök hos en barnmorska efter att barnet är fött. Vid besöket blir du undersökt i och kring slidan.
En del kan också behöva undersökas tidigare. Det kan till exempel vara om du fick några skador i samband med förlossningen.
Du kan få hjälp med matningen av barnet
Du kan få hjälp med matningen av barnet på sjukhuset där du födda barnet, på BVC eller på en barnmorskemottagning. De hjälper dig med amningen eller med matningen med flaska.
När och var ska jag söka vård?
Kontakta vården om något av följande stämmer:
- Barnet är sjuk.
- Du får besvär efter förlossningen.
- Du är orolig för hur barnet mår.
Söka vård de första sju dagarna efter förlossningen
Sök vård om du eller barnet behöver vård de första sju dagarna efter förlossningen.
Kontakta förlossningsavdelningen eller sjukhuset där barnet föddes. De har öppet dygnet runt.
Söka vård efter sju dagar
Du kan kontakta någon av dessa om du eller barnet behöver vård:
- En barnavårdscentral, BVC, för barnet.
- En barnmorskemottagning, för dig.
- En vårdcentral.
- En jouröppen mottagning.
Om det är bråttom
Sök vård på en akutmottagning.
Ring och få råd på telefonnummer 1177
Du kan ringa telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.
Sjuksköterskorna pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.