Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Hjälpmedel för kognition och kommunikation

Tolk för dig med dövhet, dövblindhet eller hörselnedsättning

Innehållet gäller för Västmanland

Hos Tolkenheten kan du som bor i Västmanland beställa teckenspråkstolk, dövblindtolk och skrivtolk. Du kan få tolkning i alla vardagssituationer. Det kan till exempel vara vid besök i vården, vid fritidsaktiviteter, möten och händelser som rör din familj.

För dig som tolkanvändare kostar det inget att beställa tolk. Tolkenheten har inga anställda tolkar utan anlitar upphandlade tolkbolag. 

Tolk vid akut nödsituation

Om du behöver tolk till en akut nödsituation utanför Tolkenhetens telefontid ring 020-71 10 55 (taltelefon). SOS Alarm svarar och söker tolk. Det kan till exempel vara till akut sjukvård, polis eller skada på egendom. Du kan också använda förmedlingstjänsten Bildtelefoni.net i akuta nödsituationer. 

Beställa tolk

Beställ tolk via 1177.se

Informationen gäller dig som är primär tolkanvändare, det vill säga till dig som är döv, har en hörselnedsättning eller en dövblindhet.

Du loggar in här på 1177.se med ditt bankID eller Freja+. Det är en säker inloggning. Under övriga tjänster lägger du till Tolkenheten Region Västmanland. Därifrån kommer du automatisk in på BokaTolk portal.

Lägg in dina kontaktuppgifter och välj tolkmetod i din profil.

I BokaTolk portal kan du beställa tolk och se dina kommande tolkbeställningar. Här kan du bifoga dokument, göra justeringar och även avboka din tolkbeställning.

Du kommer att få en bekräftelse på din tolkbeställning via mejl eller SMS.

  1. Logga in på 1177.se Övriga tjänster
  2. Under ”Övriga tjänster” hittar du Tolkenheten, Region Västmanland.
  3. Klicka på stjärnan till höger om länken ”Boka teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk”.
  4. Nu lägger sig länken på din startsida under ”Genvägar”.
  5. Klicka på ”Boka teckenspråkstolk, dövblindtolk, skrivtolk” och boka tolk. 

Så här beställer du tolk via 1177.se

Kontaktuppgifter

Telefon: 021-17 48 05
Sms: 076-686 98 32
E-post: tolk@regionvastmanland.se
Bildtelefon: tolkenheten.vastmanland@ectalk.se 

Telefon vid akut nödsituation utanför Tolkenhetens telefontid: 020-71 10 55 (taltelefon). SOS Alarm svarar och söker tolk.

Telefontider

Tolkenheten har telefontid klockan 09.00 – 12.00 helgfri måndag till fredag.

Efter klockan 12.00 kan du kontakta Tolkenheten via sms och e-post. Du kan också lämna ett meddelande på telefonsvarare (tal eller bildtelefon). 

Ändrade öppettider under jul och nyår

Tolkenheten bemannas:

23 december: 08:00-12:00
24–26 december: Stängt
29 december: 08:00-12:00
30 december: 08:00-12:00
31 december: Stängt
1 januari: Stängt
2 januari: 08:00-12:00
5 januari: 08:00-12:00
6 januari: Stängt

OBS! Under perioden har vi färre tolkar i tjänst. Boka gärna tolk i god tid. Vi är tacksamma om du har möjlighet att boka ditt möte en annan tid.

Uppgifter att lämna vid beställning

För att kunna ge kunna ge bästa möjliga service och tolktjänst behöver du ange följande information:

  1. Datum, start- och sluttid för tolkuppdraget
  2. Plats och adress för tolkuppdraget
  3. Namn
  4. Personnummer
  5. Kontaktuppgifter
  6. Beskriv vad som ska tolkas

Distanstolkning

Distanstolkning innebär att du kan få tolkning via dator eller surfplatta. Det passar bra i sammanhang med tydlig struktur, till exempel hälso- och sjukvårdsbesök, föreläsningar och möten.

Fråga Tolkcentralen om du är osäker på om distanstolkning kan fungera för just ditt behov.

Det här behöver du vid distanstolkning:

  • Dator/surfplatta
  • Bra internetuppkoppling
  • Webbkamera (vid teckenspråkstolkning)
  • Bra ljudupptagning

Avboka tolk

Har du bokat tolk men ditt behov av tolkning upphör? Kontakta då Tolkenheten för att avboka så snart som möjligt.

Tolkmetoder

Tolkenheten erbjuder olika typer av tolkmetoder. Du anger vid tolkbeställning vilken metod du vill ha.

Teckenspråkstolkning

En teckenspråkstolk tolkar mellan talad svenska och svenskt teckenspråk. Tolken tolkar mellan dig och den som är hörande. Tolken växlar mellan teckenspråk och talad svenska.

Dövblindtolkning

Tolkarna använder olika typer av tolkning beroende på vad du behöver. Det kan till exempel vara avståndsanpassat teckenspråk, taktilt teckenspråk, tydligt tal, ledsagning eller syntolkning. Dövblindtolk används av personer med dövblindhet och personer som har en kombinerad syn och hörselnedsättning.

Skrivtolkning

En skrivtolk kan användas av dig med dövhet eller hörselnedsättning. Tolken skriver ner det som sägs och du läser texten på en skärm. Tolken sköter också den nödvändiga utrustningen.

Att använda tolk

  • Tolkens uppgift är att förmedla allt som sägs i rummet.
  • Tolken deltar inte själv i samtalet.
  • Tolken använder jag-form i tolkningen.
  • All personal inom tolkverksamheten har tystnadsplikt.
  • Använd inte tolken till andra uppgifter än tolkning. 

Andra tjänster för dig som behöver tolkning

Bildtelefoni

Bildtelefoni.net är en tjänst som gör det möjligt för dig som talar teckenspråk att kommunicera med en person som talar, och tvärtom. En teckenspråkstolk finns med genom så kallat trepartssamtal.

Texttelefoni

Texttelefoni.se gör det möjligt för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra.

Teletal

Teletal.se är en tjänst för dig som vill ha stöd under telefonsamtal. På Teletal arbetar samtalstolkar.

Till toppen av sidan