Mottagningens logotyp

Sala Väsby vårdcentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av-/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Lämna synpunkter på vården

Telefonnummer och Öppettider

0224-584 00
Telefontid idag:
08–16
Öppet idag:
07:45–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16
Öppettider:
Mån-fre 07:45–17
Växeltelefon:
021-17 30 00
Avbokning:
0224-584 00
Bokning:
0224-584 00
Rådgivning:
0224-584 00
Receptförnyelse:
0224-584 00
Sjukresebeställning:
020-21 21 21

ADRESS

Besöksadress
Järnvägsgatan 7A, Sala
Län, kommun
Västmanlands län, Sala
Postadress
Box 300
733 25 Sala

Vårt utbud

Information om vårdcentralen

Nedanstående information kommer från Vårdvalsenheten och är framtagen i syfte att ge medborgarna ett bra underlag för val av vårdcentral. Samtliga vårdcentraler i Västmanland har likvärdig information på sina sidor. Informationen ses över och uppdateras två gånger per år.

På Sala Väsby vårdcentral fanns, 1 oktober 2018, 12 745 st personer listade. Genomsnittet i Region Västmanland är 8 000 listade/vårdcentral.

Där finns 6 heltidstjänster bemannade av distriktssköterskor samt 8 heltidstjänster bemannade av familjeläkare (specialister i allmänmedicin). Det finns också 1 läkare på vårdcentralen som är under specialistutbildning sk ST-läkare.

På vårdcentralen finns även läkare specialiserade inom internmedicin, kirurgi och infektion. Dessutom finns det BVC-sköterska, barnmorska, mödra- och barnhälsovårdspsykolog, leg psykoterapeut, arbetsterapeut, dietist och fysioterapeut. Det finns också specialistutbildade sjuksköterskor inom astma-KOL, diabetes och inkontinens. 

Vårdcentralen kan erbjuda:

  • Vaccinationsmottagning
  • Livsstilsmottagning
  • Rökavvänjning
  • Artrosskola
  • Sömnskola
  • Familjecentrum
  • Internet KBT

Det finns gratis parkeringsplatser i direkt anslutning samt i närheten av vårdcentralen.

Verksamhetschef Louise Berggren

Dietist

Dietisten arbetar med kostbehandling vid olika tillstånd som till exempel ohälsosamma matvanor, diabetes, övervikt, höga blodfetter, högt blodtryck, undernäring, sväljsvårigheter, allergier, intoleranser och olika mag-/tarmbesvär.

Du är även välkommen till grupputbildningar:
- För dig som har högt blodtryck, höga blodfetter, övervikt och behöver ändra dina matvanor.
- För dig med prediabetes, nydebuterad diabetes samt om du har diabetes och vill förnya dina kunskaper.

 

Fysioterapi/sjukgymnastik

Sala Väsby vårdcentral har fysioterapeutisk mottagning. För besök ringer man rådgivningssköterska på Sala Väsby vårdcentral 0224-584 00 och bokar tid. Övriga tider enligt överenskommelse.

Laboratorium

Tidsbokad mottagning som bokas via telefon eller via vår reception.

Om du är PK-patient så gäller drop in måndag-onsdag kl 9.30-11.30.

Seniormottagning

Seniormottagning ska underlätta för dig som är 75 år och äldre att komma i kontakt med vår vårdcentral.

Vår målsättning är också att du ska få träffa samma personal vid dina besök och att du ska vara trygg med att vi finns lättillgänglig för dig.

Du eller din anhörig som upplever att hälsan börjar svikta och har behov av en sköterska som fast vårdkontakt kan kontakta seniormottagningen.

Vi erbjuder dig:
- Hälsokontroll och samtal med fokus på hälsofaktorer, risk för ohälsa, förebyggande av fall och läkemedelsanvändning.
- Vägledning och information om var du kan vända dig i vård och omsorg.
- Stöd, råd och hjälp till dina anhöriga.

Sköterskor finns på Seniormottagningen och är dem du kan vända dig till för att få det stöd du behöver.

På Seniormottagningen får du hjälp med att boka tid för din årliga läkemedelsgenomgång om du har fem eller fler läkemedel. Vi hjälper dig också att komma i kontakt med läkare, arbetsterapeut, fysioterapeut, dietist och kurator vid behov.

Seniormottagningen samverkar också med  kommunen.

Telefon och öppettider:
Du kan ringa direkt till Seniormottagningen!
Telefon 0224 – 584 26 klockan 08.00-09.00.

Tidsbokad mottagning vardagar.

 

Om oss

Hos oss finner du en samlad kompetens som är beredd att ta emot dig.


Vi är en komplett vårdcentral med fysioterapeut, arbetsterapeut, specialstsjuksköterska i psykiatri, kurator/psykoterapeut, dietist, diabetessköterska, sjuksköterska, distriktssköterska, undersköterska, BVC-sköterska, barnmorska, medicinsk sekreterare och läkare.


Vi har ett nära samarbete med Sala sjukhus och dess funktioner så som bland annat röntgenavdelningen.


Vi har mottagning inom astma/KOL, diabetes, inkontinens, minnesstörning, sömnstörning och mindfulness. Du kan få hjälp med vaccinationer, cellprovtagning, samtalsstöd, råd om förebyggande hälsa samt rökavvänjningsstöd.


Vi har även en mottagning i Västerfärnebo där det finns distriktssköterska, speciella öppettider gäller vid denna mottagning


Behöver du boka tid? Logga gärna in via www.1177.se för boka tid eller t ex förnya recept mm.


Verksamhetschef Louise Berggren

louise.berggren@regionvastmanland.se

Information till patienter

Det råder totalt förbud mot jordnötter i våra lokaler på grund av luftburen allergi.

Du får endast röka på anvisade platser.

Tänk även på att inte använda starka dofter så som parfym eller dylikt.

Behöver du boka tid? Nu kan du logga in och boka tid hos oss.

Ålder:
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Remisskrav:
Du behöver ingen remiss för besök hos oss.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Sala Väsby vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

98 %

Det aktuella värdet är
98%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

79 %

Det aktuella värdet är
79%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

64 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
64 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

59 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
59 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

50 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
50 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

60 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
60 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information