Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av-/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Lämna synpunkter på vården

Telefonnummer och Öppettider

021-17 40 30
Telefontid idag:
08–16
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
021-17 30 00
Rådgivning:
021-17 40 30
Sjukresebeställning:
020-21 21 21
Avbokning:
021-17 40 30
Bokning:
021-17 40 30
Receptförnyelse:
021-17 40 30

ADRESS

Besöksadress
Västmanlands sjukhus Västerås, Västerås
Län, kommun
Västmanlands län, Västerås
Postadress
Västmanlands sjukhus Västerås
Ingång 19
721 89 Västerås
Vägbeskrivning

Ingång 19, infart Tråddragargatan.

Du kan ta buss nummer 1, den stannar på Adelsögatan utanför ingång 27. Du kan också ta servicelinje 12.

Om du kommer med bil är infarten från Tråddragargatan.

Du kan parkera mot avgift vid ingången till vårdcentralen.

Vårt utbud

Information om vårdcentralen

Nedanstående information kommer från Vårdvalsenheten och är framtagen i syfte att ge medborgarna ett bra underlag för val av vårdcentral. Samtliga vårdcentraler i Västmanland har likvärdig information på sina sidor. Informationen ses över och uppdateras två gånger per år.

På Hemdal vårdcentral fanns, 1 oktober 2018, 11 563 st personer listade. Genomsnittet i Region Västmanland är 8 000 listade/vårdcentral.

Där finns 8,5 heltidstjänster bemannade av distriktssköterskor samt 3,45 heltidstjänster bemannade av familjeläkare (specialister i allmänmedicin). Därutöver finns även 2 st läkare knutna till vårdcentralen som är under utbildning för att bli specialister i allmänmedicin, sk ST-läkare.

På vårdcentralen finns även BVC-sköterska, barnmorska, mödra- och barnhälsovårdspsykolog, kurator, leg psykoterapeut, arbetsterapeut, dietist och fysioterapeut. På vårdcentralen finns också sjuksköterskor specialiserade inom astma/KOL, diabetes och inkontinens.

Vårdcentralen kan erbjuda:

  • Livsstilsmottagning
  • Rökavvänjning
  • Artrosskola
  • Grupputbidlning diabetes
  • Familjecentrum
  • Multimodala team

Det finns parkeringsplatser (betalparkering) i direkt anslutning till vårdcentralen.

Verksamhetschef är Eva Lundqvist

 

Dietist

Dietisten arbetar med kostbehandling vid olika tillstånd som till exempel ohälsosamma matvanor, diabetes, övervikt, höga blodfetter, högt blodtryck, undernäring, sväljsvårigheter, allergier, intoleranser och olika mag-/tarmbesvär.

Du är även välkommen till grupputbildningar:
- För dig som har högt blodtryck, höga blodfetter, övervikt och behöver ändra dina matvanor.
- För dig med prediabetes, nydebuterad diabetes samt om du har diabetes och vill förnya dina kunskaper.

 

Seniormottagning

Seniormottagning ska underlätta för dig som är 75 år och äldre att komma i kontakt med vår vårdcentral.

Vår målsättning är också att du ska få träffa samma personal vid dina besök och att du ska vara trygg med att vi finns lättillgänglig för dig.

Du eller din anhörig som upplever att hälsan börjar svikta och har behov av en sköterska som fast vårdkontakt kan kontakta seniormottagningen.

Vi erbjuder dig:
- Hälsokontroll och samtal med fokus på hälsofaktorer, risk för ohälsa, förebyggande av fall och läkemedelsanvändning.
- Vägledning och information om var du kan vända dig i vård och omsorg.
- Stöd, råd och hjälp till dina anhöriga.

Med särskild mottagning samlar vi kompetens i ett team och skapar ett tryggt omhändertagande för våra äldre patienter. Ett omhändertagande som ser till helheten. Du får hjälp med att boka tid för din årliga läkemedelsgenomgång hos din läkare och vid behov kontakt med arbetsterapeut, fysioterapeut, dietist eller kurator.

Seniormottagningen samverkar också med kommunen.

Som patient eller anhörig kan du ringa distriktssköterskan för att komma till Seniormottagningen. Hon bedömer vem patienten behöver träffa och bokar tid för det, eller erbjuder till ett hälsosamtal för att få en djupare förståelse för patientens hela livssituation först.

Distriktssköterska Lucia Janzi
021-17 47 67, mellan 8-9 vardagar

 

Om oss

Välkommen till Hemdal vårdcentral.


Hos oss finns familjeläkarmottagning, distriktssköterskemottagning, barnavårdscentral, mödravårdscentral/barnmorskemottagning och rehabiliteringsverksamhet (fysioterapeuter/sjukgymnaster, arbetsterapeut och kurator) under samma tak. Vi kan även erbjuda bokad tid till en dietist för kostrådgivning.


Vi erbjuder en trygg och väl fungerade vårdcentral, där alla professioner är samlade under ett tak. Förutom sjukvård så erbjuder vi hälsoförebyggande råd och egenvårdsråd.


Vi erbjuder stöd vid övervikt, motionsråd, recept på fysisk aktivitet. Vi erbjuder även rådgivning för att sluta röka och stresshantering.


All provtagning på vårt laboratorium sker via tidsbokning.


För att boka tid ring 021-17 40 30 (call-back).


Behöver du boka, omboka eller avboka din tid? Gör det när det passar dig genom att logga in i e-tjänsterna.


Verksamhetschef Eva Lundqvist

eva.lundqvist@regionvastmanland.se

Information till patienter

Du får endast röka på anvisade platser.

Ålder:
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Remisskrav:
Du behöver ingen remiss för besök hos oss.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hemdal vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

99 %

Det aktuella värdet är
99%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

71 %

Det aktuella värdet är
71%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information