22 april: Högt förtroende för 1177 och dess e-tjänster i Västernorrland
Under hösten 2024 var förtroendet för 1177 fortsatt högt, där 82 procent av de som tillfrågats via en varumärkesundersökning, uppgav att de har stort förtroende för webbplatsen 1177.se.

De egenskaper som 1177 allmänt främst associeras med är samhällsnytta, pålitlighet och professionalism. Fler och fler förknippar också 1177 med mjuka värden som personlig och stödjande.
Inera har även genom en NKI-undersökning tagit reda på hur nöjda invånare är i olika regioner när det gäller 1177.se och dess e-tjänster. I Västernorrland tillfrågades 2 430 personer genom en enkät som fanns ute digitalt på webben under november-december 2024.
Förtroendet något högre för 1177 e-tjänster
NKI för de som loggat in och använt en e-tjänst (NKI 75 Västernorrland) är högre än för de som läser på de öppna sidorna (NKI 72 Västernorrland). Yngre personer (30 år och yngre) läser hellre egenvårdsråd och andra texter på 1177.se medan äldre ägnar sig mer åt att logga in för att utföra olika e-tjänster som till exempel förnya recept eller boka/avboka en tid.
Webbplatser behöver ha ett bra sök och här finns en utmaning för 1177.se eftersom den har två olika sökfunktioner. När det gäller att söka inom delen som heter "Hitta vård" för att få fram kontaktuppgifter till verksamheter i vården och tandvården så finns det förbättringspotential. Här var NKI 64 i denna undersökning.
Film, bildspel eller text
Det är förvånande att endast 15 % av de tillfrågade har tittat på de filmer som finns publicerade på 1177.se. Av de som ändå tittat så tycker merparten att det är bra och lagom långt innehåll i filmerna.
- Ändå är det text som man vill ha i första hand och är van att läsa när man söker råd om vård. Om det är vanan att det ska vara det som erbjuds i första hand eller ej är svårt att veta, säger Andreas Leifsson, statistiker på Inera.
Nyttoeffekten av att erbjuda information på 1177.se
Andreas Leifsson berättar även att nyttan av att ha en webbplats som 1177.se är så tydlig i denna NKI-undersökning.
Vid frågan vad de som svarade på enkäten skulle ha gjort om de inte hade läst på 1177.se eller loggat in i e-tjänsterna så var svaren följande:
- 20% hade inte gjort någonting alls.
- 43% hade vänt sig till en vårdmottagning för rådgivning.
- 2,4 % hade kontaktat 1177 direkt.
- 4,3 % hade sökt fysisk vård.
Fakta om NKI-undersökningen
Generellt anses ett NKI-värde mellan 65 och 75 vara ”medelnöjdhet". Högre värden visar på exceptionell kundnöjdhet.
53 % av de som deltog i undersökningen rekommenderar 1177.se.
Invånaren återkommer i snitt 8 gånger per år till någon av tjänsterna eller sidorna på 1177.se enligt undersökningen som gjordes i november-december 2024.