Hälsocentralen Centrum


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Mina bokade tider, av- eller omboka direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Beställ kopia av din journal

  • Beställ svar på röntgen och provtagning

  • Förfrågan/råd

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Har min remiss blivit ivägskickad?

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • Till Rehabiliteringskoordinatorn

  • Vaccination inför utlandsresa

  • Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkohol)?

Telefonnummer och Öppettider

060-18 24 10
Telefontid idag:
08–16:30
Öppet idag:
08–16:30

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16:30
Öppettider:
Mån-fre 08–16:30
Växeltelefon:
060-18 24 00

ADRESS

Besöksadress
Norrmalmsgatan 2
Län, kommun
Västernorrlands län, Sundsvall
Postadress
Norrmalmsgatan 2
852 34 Sundsvall
Vägbeskrivning

Åka buss till oss: Buss nr 84 går mellan Navet och Alliero. Hållplats precis utanför hälsocentralen.

Länk i kartan tar dig till Google maps där du kan söka mer information om hur du tar dig hit.

Vårt utbud

Välkommen till Hälsocentralen Centrum!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 060 - 18 24 10. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Se också Primärvårdsjouren.

I huset finns apotek.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

Arbetsterapeut

Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som behöver utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel och ergonomisk rådgivning.

Våra arbetsterapeuter arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentralen Gillebergets lokaler.

För kontakt använd gärna deras e-tjänster eller ring - se deras sida för information och länkar.

Till Primärvårdsrehab

Läs mer om:

Barnmorska

Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

Barnmorskemottagningen finns i samma hus som hälsocentralen Centrum. 

Till Barnmorskemottagning Sundsvall

Som erbjuder:

  • Graviditetskontroller
  • Gruppträffar i föräldrastöd
  • Preventivmedelsrådgivning
  • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
  • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

För rådgivning och tidsbokning ring 060 -18 24 80, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

BVC

På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

Kontakta gärna BVC via hälsocentralens e-tjänster eller ring:

Vid sjukdom - kontakta hälsocentralen på telefon 060-18 24 10

 

Karin Sedin, Distriktssköterska
060 - 18 24 49    telefontid mån-tis 8-9, tor-fre 8-9.

Lorena Martinsson, Distriktssköterska
060 - 18 24 35    telefontid mån-fre 8-9.

Malin Hessler, Distriktssköterska
060 - 18 24 46    telefontid mån-fre 8-9.

Maritta Hedin, Distriktssköterska
060 - 18 24 43    telefontid tis-fre 8-9.

 

Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

Diabetessköterska

Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10

Läs mer om:

Diabetes typ 1

Diabetes typ 2

Dietist

Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

För att få träffa en dietist krävs inte längre någon remiss. Prata med din läkare/sjuksköterska eller ta kontakt med våra dietister direkt.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring:

Katharina Sandström
Telefon 060-18 24 82
Telefontid 09:00-09:30 måndag-torsdag

Viktoria Burman
Telefon 060-18 24 88
Telefontid 09:00-09:30 vardagar

Övriga tider kan du lämna meddelande på telefonsvarare.

Distriktssköterska

Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10. När du ringer oss får du en angiven tid då du blir uppringd av en distriktssköterska.

Familjeläkare

Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10.

Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

Fysioterapeut/sjukgymnast

Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

Våra sjukgymnaster arbetar på Primärvårdsrehab som du hittar i hälsocentral Gillebergets lokaler.

Till Primärvårdsrehab

Läs mer om:

Kurator

Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 30, måndag-fredag kl 11.00-11.30.

Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT). 

Psykolog

Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det  tas fram genom att du  bedöms av en läkare.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10 för att få en läkartid.

Läs mer om:

Provtagning

Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10

Läs mer om:

Rehabkoordinator

Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

Läs mer om:

Sjukskrivning

Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 060 - 18 24 10.

Om oss

Hälsocentralen Centrum är en av landstingets hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.


Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Information till patienter

Vi har tidsbeställd mottagning.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hälsocentralen Centrum.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

34 %

Det aktuella värdet är
34%
Mätningen genomfördes
2017-04-01 - 2017-04-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

68 %

Det aktuella värdet är
68%
Mätningen genomfördes
2017-04-01 - 2017-04-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

58 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
58 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

41 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
41 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

48 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
48 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

65 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
65 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

58 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
58 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information