1177 direkt
Innehållet gäller VästernorrlandMed tjänsten 1177 direkt kan du söka vård digitalt i din region. Du kan få behandling för många symtom och besvär lika bra genom att kontakta vården digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och får sedan chatta med en sjuksköterska eller läkare. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.

Tjänsten är tillgänglig dygnet runt och är ett komplement till andra sätt att kontakta vården. Du kan starta ditt ärende när och var du vill.
När kan jag inte använda tjänsten?
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad och inskriven om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Du kan inte söka vård för barn under 1 år i 1177 direkt.
Ring 112 om det är bråttom
Om du blir sämre under tiden kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Så går det till
- Du loggar in i 1177 direkt i din region med hjälp av bank-id.
- Du får svara på ett antal frågor och beskriva dina symtom och besvär.
- Du får ett meddelande när det är din tur.
- Du får chatta med vårdpersonal och vid behov ha videosamtal. Använd gärna hörlurar med mikrofon som gör att ljudet blir bättre.
- Du kan bokas in för ett digitalt eller personligt möte med en läkare om du behöver ytterligare medicinsk bedömning.
- Om vårdpersonalen du chattar med bedömer att du behöver ett fysiskt möte blir ärendet överlämnat till exempelvis din hälsocentral som kontaktar dig.
- Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ett besök i vården.
Mer om tjänsten 1177 direkt
Vem kan jag söka vård för?
Du kan inte söka vård för en vuxen anhörig. Vård ges till den person som loggat in i tjänsten med sitt bank-id.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ont i halsen
- ont i magen
- fästingbett
- hosta
- ont i ryggen
- yrsel och öronbesvär.
Hos 1177 direkt Västernorrland kan du träffa olika yrkeskategorier beroende på vilka symtom eller besvär du har. Du kan även söka som ombud för ditt barn 1-18 år.
Enklare sjukintyg kan utfärdas. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn. Du kan även vända dig till 1177 direkt Västernorrland för att förnya vissa recept som inte är narkotikaklassade.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Du som har iPhone kan kolla att du har version 11 eller en senare version av operativsystemet IOS installerad i din mobil. Detta krävs för att video ska fungera väl.
Så kontrollerar du din version:
- Gå in på inställningar.
- Välj Allmänt 3.
- Välj Om och läs under Version.
När kan jag använda tjänsten?
De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett meddelande när det är din tur.
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Du blir informerad om vilka patientavgifter som gäller i din region. De flesta regioner har ungefär samma patientavgifter.
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd på 1177.se.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.
Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården.
Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter?
Om du inte är nöjd med vården du har fått genom 1177 direkt kan du lämna synpunkter och få mer information.