Vårdgaranti
Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

En kortare version av den här texten finns även på lättläst svenska.
Se till att du får information från rätt region. Du kan ändra region högst upp på sidan.
Den nationella vårdgarantin
Detta gäller enligt den nationella vårdgarantin:
Kontakt med vårdcentralen samma dag
Du ska få kontakt med vårdcentralen samma dag som du söker vård. Det gäller den vårdcentral där du har valt att lista dig.
Du kan kontakta vårdcentralen genom att logga in på 1177. Många mottagningar erbjuder även videosamtal. Du kan också välja att ringa eller besöka vårdcentralen.
Medicinsk bedömning av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar
Du ska få en medicinsk bedömning av en läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal. Det ska ske inom högst tre dagar.
Den medicinska bedömningen kan ske genom ett telefonsamtal, ett besök, ett videosamtal eller när du är inloggad på 1177.
Besök på en specialistmottagning inom 90 dagar
Personalen på vårdcentralen som gör bedömningen skickar en remiss till en specialistmottagning. Där görs en bedömning av vilket behov du har och hur du kan få hjälp.
Du ska få en tid inom 90 dagar om specialistmottagningen bedömer att du ska få specialistvård. Det gäller också om du söker själv, utan remiss från en läkare.
Ibland kan specialistmottagningen i stället välja att hänvisa dig till en annan vårdmottagning. Du kan också få råd om vad du kan göra själv för att lindra dina besvär.
Egen vårdbegäran
En del mottagningar vill att du skriver en så kallad egen vårdbegäran. Den kan även kallas egenremiss eller egenanmälan. Kontakta den mottagning som du vill komma till och fråga om du ska skicka in en egen vårdbegäran.
Behandling påbörjad inom 90 dagar
Du ska få tid för behandling inom 90 dagar, räknat från det att vårdpersonalen beslutade om behandlingen. En behandling kan till exempel vara en operation.
Andra tidsgränser
Regionerna kan ha andra tidsgränser än vad som gäller enligt den nationella vårdgarantin. Tidsgränserna kan vara kortare. De kan inte vara längre.
Vad händer om jag inte får vård inom vårdgarantin?
Det kan hända att vårdcentralen där du är listad inte kan erbjuda kontakt eller en medicinsk bedömning inom tidsgränserna för vårdgarantin. Då kan du välja att lista dig på en annan vårdcentral. Du kan byta vårdcentral högst två gånger på ett år.
Du kan inte få ersättning för de extra kostnader som du kan få om du listar dig på en annan vårdcentral.
Vård på annan specialistmottagning
Om din mottagning inte kan ge dig vård inom tidsgränserna för vårdgarantin, ska du erbjudas vård på en annan mottagning. Den nya mottagningen kan finnas i din egen region, eller i en annan region.
I en del regioner finns särskilda enheter som kan svara på frågor om vårdgarantin och hitta lösningar för att du ska få vård i tid. Enheten kan till exempel kallas vårdlots eller vårdgarantikansli.
Du kan inte välja vilken mottagning du ska hänvisas till om du vill använda dig av vårdgarantin.
Vad gäller i Skåne?
Du får information om vårdgaranti och hur lång tid du behöver vänta på att få vård, från mottagningen som du har fått en remiss till.
Vårdgarantin i Skåne gäller också för neuropsykiatriska utredningar för barn och vuxna. Det gäller utredningar på Region Skånes mottagningar och hos privata vårdgivare som har avtal med Region Skåne.
Vad händer om jag inte kan få vård inom tidsgränsen för vårdgaranti?
Du får information om vilka möjligheter som finns för dig att få vård hos en annan vårdgivare som har kortare väntetid.
Mottagningen kan kontakta dig genom meddelande på 1177.se, telefonsamtal eller brev.
Vad händer om jag tackar nej till att få vård hos en annan vårdgivare?
Du kan välja att tacka nej till vård hos en annan vårdgivare om du vill. Då kommer du att fortsätta att vänta på att få vård på mottagningen som du fick remiss till.
Kontakta mottagningen om du ändrar dig och vill få vård hos en annan vårdgivare som har kortare väntetid. Mottagningen tar reda på vilka möjligheter som finns för att erbjuda vård hos en annan vårdgivare.
När kan jag inte erbjudas vård hos en annan vårdgivare?
Ibland kan sjukvården inte erbjuda dig att få vård hos en annan vårdgivare.
Det kan bero på:
- ditt hälsotillstånd som patient
- vilken vård du behöver och om den vården kan erbjudas hos vårdgivare som har avtal med Region Skåne.
Jag har inte fått en kallelse till besök eller behandling inom tidsgränsen för vårdgaranti. Vad ska jag göra?
Kontakta mottagningen som du har fått remiss till. Mottagningen ska ge information om vilka möjligheter som finns för dig att få vård hos en annan vårdgivare.
Om du har frågor om hur vårdgaranti fungerar och vad som gäller i Skåne kan du kontakta Region Skånes vårdlotskansli:
E-post: vardlots@skane.se
Du kan tacka nej
Du kan tacka nej till erbjudandet om vård på en annan specialistmottagning. Då avstår du från vårdgarantin. Det kan göra att du får vänta längre på vård.
Om du ångrar att du tackade nej
Kontakta specialistmottagningen där du blev erbjuden vård om du ångrar att du tackade nej. Vårdgarantin börjar räknas på nytt från det datum du meddelade att du ändrade dig.
Ersättning för extra kostnader
Du kan få ersättning för de extra kostnader du kan få om du blir hänvisad till en annan specialistmottagning. Det gäller till exempel vissa resor. Du kan inte få ersättning för extra kostnader om du själv väljer var du ska få vård. Kontakta din region för att få veta vad som gäller för dig.
Vad gäller för resor när man ska få vård hos en annan vårdgivare?
- Mottagningen i Region Skåne som ordnar att du får vård hos en annan vårdgivare, skapar ett intyg för resor och eventuell övernattning.
- Skånetrafiken registrerar intyget.
- Sedan kan du boka en resa till och från en annan vårdgivare.
- Du ansöker om ersättning för kostnaderna efteråt.
Om du vill kan du kontakta Skånetrafiken för att få hjälp att boka resan. Om du ska få vård i en annan region, kan du också få hjälp av Skånetrafiken att boka övernattning om det behövs.
Boka sjukresa på Skånetrafikens webbplats (skanetrafiken.se)
Jag har bokat resa till och från en annan vårdgivare. Hur gör jag för att få ersättning för kostnaden?
Du kan ansöka om att få ersättning för resor hos Skånetrafiken genom att fylla i en blankett eller ansöka digitalt. Du kan också ansöka om ersättning om du har behövt boka boende. Bifoga kvitton i ansökan.
För att få ersättning behöver du ansöka hos Skånetrafiken inom ett år efter att du har fått vård hos en annan vårdgivare.
Ansök om ersättning för sjukresa på Skånetrafikens webbplats (skanetrafiken.se)
Kontakta Skånetrafiken om du har frågor
Kontakta Skånetrafiken om du har frågor om sjukresor. Du kan ringa eller skicka e-post till Skånetrafiken:
Du ska få information om vårdgarantin
Fråga om vårdgarantin på mottagningen där du väntar på vård. Din region är skyldig att ge dig informationen du behöver för att vara delaktig i din vård. Du ska till exempel få följande information:
- hur vårdgarantin fungerar
- ungefär hur länge du kan behöva vänta på vård enligt vårdgarantin
- om väntetiden förändras under tiden du väntar på att få vård
- vilka följder det kan bli för dig beroende på vilka val du gör.
I en del regioner finns det också ett vårdlotskansli eller liknande som du kan kontakta om du har frågor.
Vårdgarantin gäller bara i din region
Vårdgarantin gäller bara i den region där du är folkbokförd. Om du söker vård på en vårdcentral måste du vara listad där för att vårdgarantin ska gälla.
Du som väljer att söka vård i en annan region är inte garanterad att få vård inom någon bestämd tid. Det som avgör hur fort du ska få vård är ditt behov av vård. Den person som har störst behov får vård först, oavsett var personen är folkbokförd.
När gäller inte vårdgarantin?
Vårdgarantin gäller inte för exempelvis följande situationer:
- Vårdgarantin gäller inte för återbesök.
- Vårdgarantin gäller inte om du av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser.
- Vårdgarantin gäller inte för medicinsk service, till exempel laboratorieundersökningar.
- Vårdgarantin gäller inte för utredningar och undersökningar som till exempel röntgen, provtagningar och tester.
- Vårdgarantin gäller inte när du ska få ett hjälpmedel, med undantag för utprovning av hörapparater.
- Vårdgarantin gäller inte om du väljer att söka vård hos en privat vårdgivare som inte finansieras med skattemedel eller som saknar avtal med en region. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
- Vårdgarantin gäller inte för tandvård, men det finns en del undantag. Det kan till exempel vara tandvård som ingår som en del av en behandling av en sjukdom. Fråga vårdgivaren om du är osäker på om vårdgarantin gäller.
Har du frågor?
Kontakta mottagningen där du väntar på att få vård, om du har frågor om vårdgaranti och vilka möjligheter som finns för dig att få vård hos en annan vårdgivare.
Övriga frågor om vårdgaranti
Du kan kontakta Region Skånes vårdlotskansli genom e-post om du har frågor om hur vårdgaranti fungerar och vad som gäller i Skåne.
E-post: vardlots@skane.se
Väntetider i vården
Det finns en nationell webbplats för uppföljning av vårdgaranti och väntetider. På webbplatsen kan du se väntetiderna inom alla regioner i Sverige.
Söka vård utomlands
Du kan ha rätt att söka planerad vård utomlands om du till exempel väntar på en behandling där väntetiderna är långa. Planerad vård innebär att du i förväg har planerat att söka vård i ett annat land än Sverige.
Du kan läsa mer om planerad vård på Försäkringskassans webbplats.