Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
1177.se

Så tillgänglig är formulärhanteringen på 1177.se

Formulärhanteringen på 1177 är en e-tjänst som förvaltas av Inera Ab. Vi vill att alla ska kunna använda formulärhanteringen. Det gäller även dig som använder olika hjälpmedel för att ta del av innehållet. Här finns information om de brister som vi känner till och arbetar med att åtgärda.

Här kan du lämna synpunkter på sådant som inte fungerar för dig.

Den här informationen gäller e-tjänsten formulärhantering på 1177, som finns på den delen av 1177.se du når genom att logga in.

Formulär från formulärhanteringen hittas via övriga tjänster under rubriken ”Formulär att fylla i”, inkorgsmeddelanden, mottagningarnas kontaktkort och externa länkar som leder direkt till ”Formulär”.

Hur tillgänglig är formulärhanteringen på 1177?

Formulärhanteringen på 1177 är delvis förenlig med lagen om digital tillgänglighet till offentlig service. Det innebär att formulärhanteringen på 1177 delvis motsvarar nivå AA i den så kallade standarden WCAG 2.1.

Innehåll som inte är tillgängligt

Allmänna brister 

Dessa brister kan beröra alla besökare:

  • Tjänsten tar inte hänsyn till personliga inställningar. Exempelvis mörkt läge, så kallat dark mode.   
  • Just nu saknar formulären en beskrivande text och har samma titel på alla sidor i ett formulär, nämligen ”Formulär att fylla i”.  
  • Sidor och vyer saknar en huvudrubrik. Ibland används olika rubriknivåer inkonsekvent. 

För dig som använder skärmläsare

  • Vid felmeddelanden används idag endast text och inte kompletterande symboler. 
  • Frågor som inte är besvarade på rätt sätt ska visas som en lista med länkar. Det sker inte i nuläget.  
  • Rubriks-hierkier i ”Frågetexter” samt ”Svarsalternativ” följer inte ett konsekvent beteende. 
  • Navigering mellan olika frågor i samband med skärmläsning tar idag längre tid än förväntat. 
  • Punktlistor läses inte upp som förväntat.  
  • Vissa obligatoriska frågor blir inte upplästa. 
  • Överflödig information läses upp i samband med att inforutan med rubriken Valideringsfel visas. 
  • Det saknas en funktion för att lista alla rubriker på en sida med hjälp av skärmläsarens kortkommando.  
  • Standardiserade formulär kan ha en del brister för dig som använder skärmläsare. Det beror på att de används inom forskning. Dessa formulär behöver se likadana ut över tid så att resultatet går att jämföra. Standardiserade formulär kallas också standardiserade mätinstrument.  

För dig som navigerar med hjälp av tangentbordet

  • I Inforutan med rubriken Valideringsfel är det svårt att veta vilka frågor som gäller när det saknas länkar som tar användaren dit, särskilt för brukare av tangentbord.  

Så har vi testat formulärhanteringen på 1177

Vi testar sajtens tillgänglighet löpande. Både genom interna och externa granskningar. 

En omfattande extern granskning av tillgängligheten gjordes i november 2024.

1177 ägs av Inera AB

1177.se drivs av Inera AB. Inera ägs av regionerna, kommunerna och organisationen Sveriges kommuner och regioner, SKR. Därför är Inera offentligt finansierat och ska följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Tillsyn

Du kan anmäla till Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, om du inte är nöjd med hur vi hanterat din synpunkt om bristande tillgänglighet. Du kan också anmäla om du inte är nöjd med hur vi hanterat en begäran från dig om att tillgängliggöra innehåll.

DIGG har ansvar för att kontrollera att lagen om tillgänglighet till digital offentlig service följs.

Till toppen av sidan