Hjälp oss att bli bättre!

Delta i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att genomföra och svaren är anonyma.

Tack för att du deltar!

Du hittar undersökningen här.
Ryggmärgsskada

Liv och hälsa

Innehållet gäller Östergötland

Aktuella artiklar

Visa innehåll som:
  • Fysisk träning

    Att röra på sig är viktigt för alla. Med en ryggmärgsskada har du ännu högre risk för att drabbas av övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Det beror bland annat på för låg aktivitetsnivå. Det beror också på att musklerna och hjärtats funktion kan vara påverkad beroende på var och hur omfattande din skada på ryggmärgen är.

  • Kontrakturprofylax - behåll rörlighet i leder och muskler vid ryggmärgsskada

    För att behålla rörelseomfånget i lederna är det nödvändigt att röra på dem. Att inte kunna böja eller sträcka ut en led maximalt kallas ”kontraktur”.

  • Levnadsvanor vid ryggmärgsskada - mat, vikt, alkohol och tobak

    Efter en ryggmärgsskada kanske du inte gör av med lika mycket energi som tidigare. Det beror ofta på att alla muskler i kroppen inte fungerar som vanligt. Som lågenergiförbrukare är det bra om du försöker hålla en hälsosam vikt. Om du undviker övervikt får du ett lättare och rörligare liv, och klarar dessutom av att hantera eventuella livsstilssjukdomar bättre.

  • Sex och samlevnad

    Alla människor har behov av uppskattning, närhet, ömhet, kärlek och lustupplevelser. Sexualitet är en viktig del av livet och handlar framförallt om dessa känslor och hur de uttrycks i kroppen.

  • Undvika sår

    När du har en ryggmärgsskada och drabbas av ett sår kan det vara svårare för kroppen att läka såret.

Till toppen av sidan