Instruktioner och riktlinjer

Meddelandefunktionen

Meddelandefunktionen på 1177.se ska bara användas vid allvarliga prio 1 incidenter eller kris som påverkar en större del av befolkningen. Den ska inte användas för nyheter eller återkommande händelser.

Ett meddelande syns på alla svenska sidor, inklusive de sidor där information om olika mottagningar visas. Vill du ha ett meddelande på en språksida måste du skapa det för respektive språk.

Funktionen kan även kallas banner eller nyhetsticker. 

När ska meddelandet användas?

Här är exempel på situationer när det kan vara lämpligt använda ett meddelande:

Nationella meddelanden

Nationella meddelanden ska läggas upp vid större samhällskriser som påverkar allmänheten, till exempel vid attentat eller tekniska samhällskriser.

De kan även användas vid följande situationer:

  • Det går inte att ringa 1177.
  • Det är väldigt långa svarstider.
  • Det går inte att komma in på Hitta vård.
  • 1177-appen fungerar inte

Regionala meddelanden

Regionala meddelanden ska användas vid större regionala kriser av typen "Viktigt meddelande till allmänheten". 

Det kan även användas vid följande situationer:

  • Det går inte att ringa 1177 i en region.
  • Det är väldigt långa svarstider i en region.
  • Det går inte att komma in på Hitta vård i en region.

Sätt en tydlig rubrik på regionala meddelande

Ett regionalt medelande bör ha en rubrik som gör det tydligt vilken region meddelandet gäller. Det kan bli otydligt om en besökare kommer in via sökmotor och tror att hen är i en annan region.

När ska meddelandet inte användas?

Meddelandefunktionen ska inte användas vid driftstörningar i Journalen och e-tjänsterna. De personer som försöker logga in till dessa tjänster får istället informationen på inloggningssidan för e-tjänsterna.

Meddelande ska inte heller användas till vanliga nyheter. Dessa ska publiceras under Aktuellt.

Ibland kan en fokusruta lämpa sig bättre för viktig, kortfattad information.

Gör så här för att publicera ett meddelande

Fäll ut behållaren Meddelanden för att hitta din region.
Här väljer du när meddelandet ska visas.

Nationella och regionala meddelanden skapas i sidträdet i behållaren: Meddelanden

Så här gör du

Gå in i behållaren för den region du vill skapa ett meddelande.

Skapa ny sida: Meddelandesida 
Regionala meddelanden: Välj i vilken region som meddelandet ska visas.

  • Ange en rubrik som tydligt visar vilken region det gäller.
  • Ange Meddelandetext (Maximalt antal tecken: 50)
  • Ange Startdatum (Standardvärde: publiceras direkt)
  • Ange Slutdatum (Standardvärde: 3 dagar efter publicering)
  • Publicera

Avpublicera ett meddelande

  • Sätt slutdatumet på aktuell tidpunkt eller bakåt i tiden
  • Publicera

Obs! Det kan ta upp till 30 minuter innan det avpublicerade meddelandet faktiskt slutar att visas. Det gäller även om du flyttat meddelandesidan till papperskorgen.

Vem skapar nationella meddelanden?

Det är Ineras support som skapar och publicerar nationella meddelanden. Det gör de endast när tjänsteman i beredskap (tib) eller en krisledare beslutar att ett sådant meddelande ska skapas.

För att ändra i ett publicerat meddelande

Mejla till supporten eller ring 0771-25 10 10 tonval 2 och instruera nytt innehåll så kan de justera direkt.

Ibland kan en nationell redaktör behöva skapa ett meddelande

Det är bara redaktörer som har behörighet som administratör som kan göra ett nationellt meddelande.

Läs mer på 1177.se

Anmäla buggar, fel och förbättringsförslag

Anmäl buggar och tekniska fel på sajten till Ineras Kundservice. Kontakta också Kundservice om du har förbättringsförslag eller frågor om själva innehållet på sajten. Din synpunkt skickas vidare till ansvarig redaktör.

Nyheter och aktuellt

Här kan du läsa om skillnaden mellan nyhetsartiklar och aktuelltartiklar.

Startsidan

Startsidan är i första hand skyltfönstret för 1177.se. Bilden i huvudpuffen på startsidan ska kännas varm och harmonisk och den ska stärka varumärket 1177. Startsidan ska upplevas aktuell och relevant.

Till toppen av sidan