OBS! Torsdagar öppnar vi klockan 09:00! Övriga vardagar klockan 07:50. Inringning på telefon öppnar vid 07:00.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Begär intyg

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Klagomål eller synpunkter på vården

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

Telefonnummer och Öppettider

0470-70 65 00
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07–16:45
Öppettider:
Mån-ons 08–17
Tor 09–17
Fre 08–17
Växeltelefon:
0470-70 65 00

Aktuellt

E-tjänster

Publicerad: 2018-10-12

Vissa av våra mottagningar har öppna tidböcker så att du som patient själv kan av/omboka besök till vissa av våra mottagningar

Vi samarbetar med Werlabs.

Publicerad: 2018-01-15

Hälsokontroll!

Vi på Unicare vårdcentral samarbetar med Werlabs. Läs mer på: https://werlabs.se/

Vi utför alltså själva provtagningen åt Werlabs ochvi skickar iväg provet MEN det är Werlabs som sedan tillhandahåller provsvaren direkt till dig som kund.

FAST ANSTÄLLDA LÄKARE HOS UNICARE

Publicerad: 2018-10-31

Vi på Unicare vårdcentral har 6 fasta läkare i vår laguppställning. Dessutom har vi två AT-läkare på plats och här inväntar vi fler, samt en ST-läkare.Om du tycker kontinuitet är viktigt och om du vill lära känna din läkare, lista dig då hos Unicare nu: https://www.1177.se/Kronoberg/Tema/Patientlagen/Min-region/Valja-vardcentral-i-Kronoberg/

Följ oss gärna på: https: //www.facebook.com/unicarevaxjo/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ADRESS

Besöksadress
Vårdcentralen Unicare på söder i Växjö Trädgårdsgatan 10
Län, kommun
Kronobergs län, Växjö
Postadress
Trädgårdsgatan 10
35234 VÄXJÖ
Vägbeskrivning

Buss- och tåg-station i Växjö ligger nära två gångbroar. Gångbroarna tar dig till stadsdelen söder där vårdcentralen är belägen.

Åker du bil finns det gott om gratis parkeringar på gården i anslutning till vårdcentralen och det finns också handikappsparkering

Vårt utbud

Unicare vård i Kronoberg välkomnar både dig och din familj till oss på Trädgårdsgatan som ligger på söder i Växjö.

Vi värnar om ett gott bemötande till dig som patient och vi strävar efter hög kontinuitet och tillgänglighet. Vi använder oss INTE av några hyr-/stafettläkare hos oss. Vi har bara fasta läkare men behöver vi ta in ersättare så är det läkare som vi känner väl och som vi vet är ansvarsfulla och noggranna.

Vårdcentralen ingår i vårdval Kronoberg. Vi erbjuder grundläggande hälso- och sjukvård för alla åldersgrupper, rådgivning, rehabilitering, förebyggande hälsoinsatser, barnhälsovård, sjukgymnastik och psykiatrikompetens.

Öppettider vårdcentralen:

Måndag- onsdag och fredag 08.00 - 17.00 (telefonerna öppnar för inringning 07.00)

Torsdagar 9:00-17:00

LUNCHSTÄNGT 12:00 - 12:45

Laboratoriets öppettider:

Drop-in-tid mellan 08:00-11:30. Torsdagar 9:00 -11:30

Vi har ingen tidsbokning. Du kan komma när det passar dig, men får vara beredd att vänta en stund om vi har mycket att göra. Anmäl dig i receptionen när du kommer.

PARKERING:

Gratis parkeringsplatser finns det på gården, du parkerar där det finns plats på hela gården och det finns även handikappsparkering.

OBS! Barnvagnsparkering finns i vårt ena förråd, se anvisad skylt på dörren.

Kommunala avgiftsbelagda parkeringsplatser finns i närheten av vårdcentralen.

Buss- och tågförbindelser:

Vårdcentralen ligger nära stationsområdet med tillgång till buss och tågförbindelser.

 

Nyhet: Se även vår digitala tjänst:  https://unicare.doktor24.se/home

 

 

Halvsidor_Vaxjo_alla.pdf

Hårt slit för att slippa hyrläkare.pdf

Unicare vårdcentrals läkare.pdf

E-tjänster / Logga in

Vi har öppna tidböcker så att du som patient själv kan av/omboka besök till vissa av våra mottagningar.

Astma/KOL-mottagning

Mottagningen är till för dig som har allergiska besvär, astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) eller långvariga luftrörsbesvär.

Vi erbjuder:

Information och rådgivning om respektive sjukdom/behandling spirometritest där lungfunktionen mäts. Information om hur du själv kan hantera din sjukdom på bästa sätt. Ansträngningstest, individuella samtal angående tobaksavvänjning och/eller andra livsstilsfrågor av värde för din livskvalité.

http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/KOL---kroniskt-obstruktiv-lungsjukdom/

 

http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Astma/

 

 

 

Barnhälsovård

På BVC-City Unicare månar vi om barnet och dess familj! (se också: https://www.1177.se/Kronoberg/Hitta-vard/Kronoberg/Kontakt/Barnavardscentralen-Unicare/ )

Vi är utbildade distriktssköterskor/barnsjuksköterskor med många års erfarenhet av barnhälsovården.

Rådgivning och tidsbokning:

Vardagar 08:30-09:00. Övrig tid lämna meddelande med namn och telefonnummer så ringer vi upp så fort vi har möjlighet. Vid sjukdom ring vårdcentralen 0470-706500.

Vid brådskande ärende ring 1177 eller barnakuten.

Sandra Österström            0470-785803

Hanna Brentel                    0470-785816

Therese Karlsson               0470-785802

Till oss är du välkommen för att träffa andra, utbyta erfarenheter kring livet som förälder, eller kanske bara småprata och lära känna andra. Ni är välkomna att nyttja våra lokaler även om ni inte har en bokad tid.

BVC-sköterskan finns tillhands för den som vill fråga något.

På BVC erbjuder vi bland annat:

Regelbundna kontroller av ditt barns utveckling och tillväxt

Vaccinationer enligt Socialstyrelsens vaccinationsprogram

Samtal och rådgivning

Föräldragrupper för alla

Spädbarnsmassage

Vi vill värna om respekten mellan människor, såväl vuxna som barn. Människors lika värde och tolerans för varandra, att vi har en ömsesidig och respektfull människosyn. Vi ser barnens inneboende resurser och förmågor. Ärlighet är ett ledord och skapar goda förutsättningar för tillit och trovärdighet.

Barnvagnsparkering finns i ett av våra förråd på gården och här kan vagnen låsas fast (medtag eget lås).

Halvsidor_Vaxjo_BVC.pdf

Demens-/minnesmottagning


Besökstid: Endast efter tidsbeställning

Utredning sker genom teamarbete mellan patientens läkare och demenssköterska på vårdcentralen. I en demensutredning ingår ett läkarbesök med hälsokontroll av demenssköterska.

På demensmottagningen erbjuder vi:

Information och rådgivning, demensutredning med hembesök vid behov, uppföljning av insatt behandling, samarbete med kommunens biståndshandläggare, information om tekniska hjälpmedel för minnesstöd.

Vi samarbetar även med kommunens demenssköterska.

 

Diabetesmottagning

Mottagningen vänder sig till dig som har diabetes eller prediabetes. Du får lära dig vad diabetes är och hur du kan påverka din sjukdom för att uppnå bästa möjliga livskvalitet.

Råd kring livsstilsvanor

Du kan lära dig hur man utför egenkontroller av blodsocker.

Du kan få hjälpmedel utskrivna

För mottagningen gäller tidsbeställning. 

Du blir kallad till årliga kontroller hos läkare samt till diabetessköterska.

Om du vill komma i kontakt med diabetesmottagningen ringer du till vårdcentralen.

Är du intresserad av att lära dig mer om diabetes? Vill du träffa andra som har liknande erfarenheter?

Utöver mottagning inbjuder vi till Lärandekafé vår och höst.

Vi träffas i grupp vid fem tillfällen där vi har en dialog kring kunskap och erfarenheter när det gäller diabetes. Varje tillfälle varar under två timmar och fika ingår, det utgår en kostnad på 50 kronor/tillfälle.

Som deltagare har du möjlighet att påverka innehållet i träffarna.

Lärandekafé startar när tillräckligt många deltagare har anmält sitt intresse.

Är du intresserad? Kontakta någon av diabetessjuksköterskorna vid Unicare vårdcentral på ovanstående nummer:

 

Distriktssköterskemottagning

Om du blir sjuk eller råkar ut för någon mindre skada kan du ofta komma till distriktsköterskan för en första bedömning. Distriktssköterskan har specialistutbildning i öppen hälso- och sjukvård och tar emot patienter i alla åldrar. Hon kan även skriva ut hjälpmedel och vissa läkemedel.

Till distriktssköterskan kan du exempelvis komma för:

  • Rådgivning om hälsa och livsstil,
  • Blodtryckskontroll,
  • Sårbehandling,
  • Ta bort stygn,
  • Vaccinationer
  • Injektioner
  • Hudbesvär,
  • Utprovning av stödstrumpor
  • Ögoninfektioner
  • Öronproblem (öronspolning vid öronvax)

Distriktssköterskan har tidsbeställd mottagning varje dag.

 

 

Fysioterapi/sjukgymnastik

Tidsbokning 0470-70 65 00

OBS! Storgatan 88, Vida Arena

Om du har problem från muskler och leder kontakta då vår tidsbokning för vidare bokning till fysioterapeuterna, för bedömning och behandling. Du behöver inte remiss men boka tid. Fysioterpeuterna samarbetar med läkarna och distriktssköterskorna på vårdcentralen.

• Rehab för nyskadade och nyopererade
• Idrottsmedicin
• Funktionell träning
• Manuella diagnostik- och behandlingsmetoder
• Akupunktur, TENS-behandling
• Aktivitetsgrupper, artrosskola
• Rådgivning

 

 Vi har även gruppträning (anmälan sker genom din behandlande vårdgivare):

  • KOL
  • Atrosskola
  • Bålgrupp
  • Styrkegrupp

Våra sjugymnaster kan du nå via VC.Vaxjo.Sgym@unicare.nu

OBS! Det finns 4 stycken P-platser som är vigda för sjukgymnastikens besökare!

Simon och Martin.pdf

Inkontinensmottagning


Besökstid: Efter tidsbeställning.

Mottagningen vänder sig till dig som har besvär med urinträngningar, urinläckage och/eller avföringsläckage. Urinläckage är ett vanligt problem. Undersökningar visar att över en halv miljon svenskar har någon form av urinläckage. Det finns olika typer av urinläckage och behandlingen för de olika formerna skiljer sig åt.

På mottagningen görs en utredning för att få fram vilken form av inkontinens du lider av. Du kommer att behöva besöka inkontinenssköterska. Besöket beräknas ta cirka en timme. Vid besöket kommer du att få berätta om dina besvär, du får information om hur olika faktorer påverkar dina besvär. Vid behov provas inkontinenshjälpmedel ut (dessa är kostnadsfria)

 

 

 

Laboratorium

Laboratoriets öppettider:

Drop-in-tid vardagar mellan 08:00-11:30 torsdaga 09:00-11:30

Anmäl dig i receptionen

Vi har ingen tidsbokning. Du kan komma när det passar dig under ovanstående tid, men får vara beredd att vänta en stund om vi har mycket att göra.

Det är väldigt viktigt att du sitter och varvar ned 15 minuter före provtagning.
Kroppsläget påverkar fördelningen av vätska i kroppen och därmed många analysresultat.

Ska du ta prover fastande får du inte äta minst 10 timmar före provtagningen. Det går dock bra att dricka ett glas vatten. Du får inte heller röka/snusa.

 

Läkarmottagning

Våra läkare tar emot patienter på mottagningen, både akuta och planerade besök, besöker regelbundet serviceboenden för äldre, gör hembesök inom hemsjukvården, har mottagning på BVC samt tjänstgör på jourläkarcentralen.

Om sjuksköterskorna i telefonrådgivningen bedömer att du behöver träffa en läkare, ska du få tid för besök inom sju dagar. Bedöms du ha akuta besvär är vårt mål att du ska få tid samma dag.

Psykosociala teamet


Besökstid: Efter tidsbeställning.

Primärvården är första linjens vård inriktad på begränsade somatiska eller psykiska problem.  Arbetet utmärks av hög tillgänglighet, stegvis vård och samarbete mellan olika professioner med syfte att kunna ge bättre vård till fler patienter. En hög tillgänglighet är mycket viktig för den enskilda patienten - man vill ha hjälp när man behöver hjälp. Även ur ett hälsoperspektiv är det betydelsefullt att behandling kan sättas in så tidigt som möjligt, då obehandlad psykisk ohälsa riskerar att försämras över tid.

Den psykologiska konsultationen sker i direkt anslutning till besök hos läkare eller annan vårdgivare, gärna samma dag. Behandlingarna är korta och fokuserade, i regel 30 min. Antalet besök varierar utifrån patientens problematik men är vanligtvis mellan ett och fyra, möjlighet till återbesök finns alltid! Sessionerna är fokuserade och inriktas på beteendeförändringar. Vi utgår från att patienten redan vid det första besöket ska få med sig något som är tillämpningsbart i vardagen. Våra KBT-terapeuter arbetar med fokuserad ACT, motiverande samtal, beteendeaktivering eller kortfattad KBT. De korta behandlingstiderna ger även utrymme för längre behandlingsserier vid behov.

Om vårdcentralens resurser inte räcker remitteras patienten till specialistpsykiatrin.

Till oss kommer man via remiss från läkare eller via telefonrådgivningen Tele-Q

 

Tobaksavvänjare


Besökstid: Efter tidsbeställning.

Mottagningen vänder sig till dig som önskar hjälp med att sluta röka eller snusa

 

Rehabiliteringskoordinator

Rehabiliteringskoordinator är en resurs för dig som patient när du riskerar bli eller är sjukskriven. Rehabiliteringskoordinator kan vara en kontaktperson för dig och den som lotsar och guidar kring insatser som du kan få från din vårdcentral, specilistsjukvård och andra myndigheter tex Försäkringskassan. Du kan erbjudas information om vad som kan hända om du riskerar att bli eller är sjukskriven. Du kan även få ett samtal där dina resurser, begränsningar och behov tydliggörs utifrån den situation du är i.

 

Om oss

Unicare vårdcentral Verksamhetschef Annica Gavaller

Telefon till växel 0470-706500

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Privat.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Unicare.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

96 %

Det aktuella värdet är
96%
Mätningen genomfördes
2018-07-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

81 %

Det aktuella värdet är
81%
Mätningen genomfördes
2018-10-01 - 2018-10-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

70 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
70 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

81 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information