Att söka stöd och hjälp

Egenvård vid psykisk ohälsa

Innehållet gäller Kalmar län

Här har vi samlat några av våra tips på vad du kan göra om du har besvär med sömn, stress, återhämning, ångest och depression. Hör våra medarbetare inom psykisk hälsa primärvård berätta mer i nedan videoklipp.

Det här kan du göra för att sova bättre

I föreläsningen lär du dig om sömn, sömnstadium och vad som påverkar människans sömnbehov. Du får också information om orsaker till sömnbesvär och tips på hur du kan sova bättre. Du lär dig tre viktiga komponenter och verktyg: sömnhygien, stimuluskontroll och sömnrestriktion. Du får tips på hur du praktiskt kan arbeta med dessa verktyg. 

Här får du tips av Emma Hasselström, kurator hos Region Kalmar län, om vad kan du göra för att sova bättre.

Vad är stress?

I föreläsningen lär du dig om stress: Vad det är, skillnaden mellan akut och långvarig stress, vad som händer i kroppen och vanliga stressbeteenden. Du lär dig också om återhämtning och varför det är viktigt samt får verktyg och övningar för att minska dina stressbeteenden och öka din återhämtning.

Maria Karlsson, psykolog hos Region Kalmar län, lär dig mer om stress och ger psykologiska råd för stresshantering.

Återhämtning efter stress

Alla blir stressade någon gång. Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi. Men om stressen pågår länge kan kroppen ta skada. Därför är det viktigt med återhämtning och vila.

Efter en ovanligt lång tid av stress som pandemin har medfört för många av oss är det extra viktigt med återhämtning. Hur kan du öka möjligheten att återhämta dig på olika sätt? Hilda Åsander, psykolog hos Region Kalmar län, ger dig tips.

Att hantera oro

Alla känner oro ibland. Oro är en naturlig reaktion som kan hjälpa dig att förbereda dig för utmaningar eller undvika risker. Att vara mycket orolig under en längre tid kan däremot göra att du fungerar sämre i vardagen. Det finns flera saker du kan göra själv för att minska din oro.

Film oro

Kurator Emma Hasselström lär dig om oro. Vad som definierar oro, hur du känner igen den och olika tekniken du kan använda för att bättre hantera din oro.

Tips för att hantera ångest

I föreläsningen lär du dig om ångest och oro: vanliga symptom, hur kroppens kamp- och flyktsystem fungerar och skillnaden mellan ångest och oro. Du kommer också få med dig råd och tekniker för att hantera din ångest.

Adriana Adassi, psykolog hos Regionber Kalmar län, berättar om råd och tekniker för att hantera ångest, oro och rädsla.

När man upplever hälsoångest

Har du en överdrivet stark oro för din hälsa? Oroar du dig över att ha eller drabbas av cancer, hjärtfel, neurologiska sjukdomar och/eller andra allvarliga tillstånd? Hälsoångest är en stark och ihållande oro för att själv ha eller kommer att drabbas av allvarlig sjukdom.

I föreläsningen får du höra vår psykolog Hanna Franzén berätta mer om hälsoångest. Vad det är och vad du kan tänka på själv för att lära dig att bättre hantera obehaget.

Råd när du är nedstämd eller deprimerad

I föreläsningen lär du dig om nedstämdhet och depression, du får information om skillnaden mellan att vara ledsen och deprimerad, fakta om depression samt vanliga symptom. Du kommer också att få lära dig varför människan blir deprimerad och vad som gör att depressionen finns kvar. I filmen får du tips vad du kan göra för att ta dig ut nedstämdhet och depression samt får tips på några enkla övningar att göra för att må bättre.

Hitta engagemang när livet känns tungt. Linda Sibbmark, psykolog hos Region Kalmar län, ger dig råd för hur du kan må bättre när du är nerstämd eller deprimerad.

Vad är paniksyndrom?

Paniksyndrom är när du har haft flera panikattacker och är rädd för att det ska hända igen. Ofta undviker du vissa platser eller situationer av rädsla för panikattacker. Det finns flera saker du kan göra själv för att må bättre.

Hanna Franzén, psykolog hos Region Kalmar län, berättar om panikattacker och paniksyndrom: Vad det är, hur det utvecklas och vad som gör att det finns kvar. Du lär dig om ångest och ångestkurvan. Du får även praktiska råd och tips på vad du kan göra för att bättre hantera en panikattack.

Tvångssyndrom

När du har tvångssyndrom måste du tänka på ett visst sätt eller göra vissa saker på ett speciellt sätt för att unvika ångest. I videoklippet nedan får du lära dig med om vad tvångsyndrom är, vad som gör att det finns kvar och vad du själv kan tänka på för att bättre hantera det. 

Till toppen av sidan