Tips på hälsosamma vanor

Hälsosamma vanor, som till exempel näringsrik mat, rörelse och god sömn, påverkar hur ditt barn mår. Det är positivt för hela familjen att tillsammans skapa bra vanor. Men alla familjer har olika förutsättningar. Hur andra gör för att må bra, kanske inte passar din familj? Det viktiga är att hitta det som fungerar för er. Och även små förbättringar gör stor skillnad.

Tid tillsammans

Illustration på nalle som sitter mellan två barn och läser tillsammans med dem.Att spendera tid tillsammans stärker och utvecklar er relation som familj. Det kan ofta vara enklast att utgå från familjens och barnets intressen. Oavsett vad ni väljer att göra tillsammans är det betydelsefullt för ditt barn, även om det bara blir en kort stund.

När ni läser böcker, tittar på TV eller surfplatta tillsammans delar ni gemensamma upplevelser som ni kan prata om. Barnet får också möjlighet att ställa frågor och få förklarat sådant som hen tycker är svårt att förstå. På så sätt kan boken, TV:n och surfplattan bidra till utveckling och lärande.  

När ni träffar vänner och barnet får möjlighet att spendera tid tillsammans med andra barn utvecklas det sociala samspelet. 

Frukt och grönt i magen

Illustrerad nalle som håller två morötter i höger hand och ett rött äpple i vänster hand.Både vuxna och barn mår bra av att äta frukt och grönsaker varje dag. Frukter och grönsaker innehåller ämnen som är viktiga för att vi ska må bra och hålla oss friska. Ät gärna frukt och grönsaker till varje måltid. Det är extra bra att variera sorter och hur de tillagas. Då ökar chansen att få i sig olika nyttiga ämnen.

Ibland kan det vara svårt att få barn att vilja prova nya smaker. Lekfulla sätt kan göra att det blir mer spännande.

Mer på 1177.se: Tips och råd för att öka barnets matlust

Frisk luft och rörelse varje dag

Illustrerad nalle som gungarAtt röra på sig gör att vi håller oss friska och starka. Barn rekommenderas att vara fysiskt aktiva minst 60 minuter varje dag. Forskningen visar att det är en viktig del för att må bra.

Rörelse har positiva effekter på musklerna, immunförsvaret och hormonsystemet, men också på den psykiska hälsan genom ökat självförtroende och självkänsla. Rörelse har också positiva effekter på sömnen, koncentrationsförmågan och minnet.  

Även en liten stund av rörelse gör stor skillnad för en god hälsa.

Vatten är bäst

Illustrerad nalle som fyller ett glas med vatten. Vatten släcker törsten bäst. Till måltider är det bra att dricka vatten eller mjölk. Isbitar, frukter eller bär kan göra vattnet lite mer spännande att dricka. Det är en god vana att lära sig tycka om att dricka vatten.

Saft och läsk är klokt att spara till festliga tillfällen eftersom det innehåller mycket socker som kroppen inte behöver. Även tänderna mår bäst av att begränsa det söta.

Mer på 1177.se: Bra mat och dryck för barnets tänder

Sova gott

Illustrerad nalle som ligger i en säng och gäspar. När vi sover återhämtar sig både kroppen och hjärnan. När vi får tillräckligt med sömn av god kvalitet förbättras vårt minne och vår koncentrationsförmåga. För barn är det viktigt med god sömn eftersom de växer och utvecklas mycket. Det är individuellt och varierar i olika åldrar hur mycket barn behöver sova. Brist på sömn gör oss trötta och ofta även irriterade eller ledsna. Därför är det viktigt att skapa förutsättningar som gör att ditt barn kan sova så länge som just hen behöver.

Mer på 1177.se: Barn och sömn

Du som vuxen är en förebild

Barn brukar inte göra som vuxna säger utan oftare som vuxna i deras närhet gör. Kanske vill du som förälder ändra dina vanor eller skapa nya för att må bättre? Det kan påverka både dig och din familj på ett bra sätt. Rörelse, sömn, stress och goda matvanor är exempel på vanor som har stor påverkan på hur vi mår. Det finns olika sätt att påverka sin hälsa och alla har olika förutsättningar. Men även små förbättringar gör stor skillnad.

Mer på 1177.se: Tema hälsa och livsstil

Publicerad:
2018-03-28
Skribent och redaktör:

Frida Halvardsson, kommunikatör, Region Jönköpings län

Granskare:

Anna Kempe, dietist, Region Jönköpings län