Fjällhälsan, Hede

Råndalsvägen 13, 840 93 Hede

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer:

0684-160 00

Öppet idag

  • 08:00 - 17:00

Telefontid idag

  • 08:00 - 16:00

Drop-in-tid idag

  • 08:00 - 12:00

Fler tider och telefonnummer

Telefontider

  • Mån-Fre08:00 - 16:00

Öppettider:

  • Mån-Fre08:00 - 17:00

Drop-in-tider:

  • Mån-Fre08:00 - 12:00
Besöksadress:
Råndalsvägen 13, 840 93 Hede
Län, kommun:
Jämtlands län, Härjedalen
Postadress:
Box 163, 840 93 Hede
Webbplats:
http://www.fjallhalsan.se

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Ankomst från Sveg, Vemdalen: riksväg 84 sväng vänster vid OK/Q8, följ vägen runt kyrkan, efter kyrkogården ligger hälsocentralen på vänster sida. Ankomst från Funäsdalen: riksväg 84 sväng höger vid OK/Q8.

Till Fjällhälsan kan du vända dig med alla hälsoproblem. Vår personal har bred kompetens och behandlar sjukdomar och skador på plats eller remitterar dig vidare till Östersunds sjukhus. Förutom distriktsläkare finns distriktssköterskor, barnhälsovård, mödrahälsovård, fysioterapeut/sjukgymnast, gynekologi, kuratorsverksamhet och familjecentral.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

  • OBS! Ytterdörren till hälsocentralen är låst tillsvidare p.g.a. coronavirusets spridningsrisk. Vid behov av lättakut, ring på klockan vid dörren så kommer någon och öppnar. 

    Börja alltid med att anmäla dig i hälsocentralens reception. Där får du i korthet beskriva ditt ärende så att personalen kan avgöra om ditt ärende passar in på lättakuten, eller om du behöver få en tid inbokad senare på hälsocentralen.

    På den här sidan kan du läsa mer om hur det fungerar: Lättakuter på hälsocentralerna 

    Utgångspunkten är att du kan komma till lättakuten om du har:   
    • en inflammation eller infektion som snabbt blir värre
    • besvär med att andas
    • ramlat och skadat dig, fått en sårskada eller varit med om en annan sorts olycka
    • smärta som kommer plötsligt
    • en allergisk reaktion

     

    Blir väntan lång på lättakuten, tänk då på att det är den mest sjuka patienten som får komma in först. Det är alltså ingen tidsordning att först på plats får hjälp först.

    Ring alltid först om du har ett besvär som kan behöva utredas djupare/närmare av läkare eller om du behöver få sjukintyg förnyade eller göra årliga kontroller. Det är för att det krävs längre tid för dessa möten så att det blir så bra som möjligt för dig.

  • Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 00

  • Distriktssköterskan har bland annat i uppgift att:

    • ge sjukvårdande behandling
    • ge råd om hur du själv kan ta hand om olika åkommor
    • bedöma ditt behov av vård och eventuellt hänvisa dig till annan vårdgivare
    • arbeta förebyggande med hälso- och livsstilsfrågor
    • göra undersökningar och följa upp behandlingar som en läkare har ordinerat
    • bedöma behov av hjälpmedel och i så fall förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 16

  • Ungefär var åttonde vecka kommer en gynekolog till Hede för att genomföra undersökningar, behandlingar och uppföljningar av gynekologiska sjukdomar och besvär hos kvinnor.

    Du behöver ingen remiss. Rådgivning och bokning sker efter medicinsk bedömning per telefon. Utifrån denna bedömning kan du komma att hänvisas till annan vårdgivare.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 00

  • Hit kan du som vårdnadshavare vända dig när barnet är 0–6 år. Vi ger råd och stöd om barnets skötsel och vård. Det finns också möjlighet att samtala om barnets utveckling och behov.

    Du kan också kontakta barnhälsovården om det är något du känner oro över, exempelvis om föräldrarollen och hur du själv mår.

    Vi erbjuder hälsoundersökning av barnet vid vissa åldrar enligt ett särskilt program. I det ingår bland annat vaccinationer mot ett antal sjukdomar. Utöver det kan du kontakta oss vid behov.

    Om barnet blir akut sjukt ska du i första hand kontakta hälsocentralen för tidsbokning eller ringa 112 om läget är livshotande.

    BVC-besök är kostnadsfria.
    Telefon: 0684-160 15
    Telefontid: Lämna ett meddelande så ringer vi upp.

  • Du kan kontakta oss för:

    • förberedelse inför föräldraskap
    • graviditetskontroll
    • gynekologisk hälsokontroll (cellprovtagning)
    • klimakterierådgivning
    • preventivmedelsrådgivning
    • provtagning vid misstanke om sexuellt överförda sjukdomar
    • råd och stöd vid inkontinens hos kvinnor
    • samtal och stöd som gäller abort
    • sex- och samlevnadsfrågor

    Besöken för mödravård och preventivmedelsrådgivning är kostnadsfria. Vid övriga besök betalar du patientavgift enligt gällande taxa.

    Vi tar endast emot på tidsbeställda mottagningsbesök.

    Telefon: 0684-160 17

    Telefontid: Vardagar jämna veckor mån-fredag kl. 08-09.

    Är du gravid /inskriven på MHV kan du lämna meddelanden på röstbrevlåda. Övriga ärenden hänvisas vänligen till telefontiden.

  • Familjecentrum i Hede är en samlingsplats där ni möter Lotta, distriktssköterska och Anna-Carin, barnmorska, båda från Fjällhälsan. Ninni är kyrkans representant och Eva är förskolelärare. Ibland finns det även representant från socialkontoret, familjeteamet från Härjedalen.

    Ni hittar oss på Församlingshemmet onsdagar 10.00-13.00 med undantag från vissa lov.

    Alla barn som är hemma med sina föräldrar är välkomna att delta, de flesta är barn som är inne på sitt första levnadsår.

    Kom och träffa andra föräldrar, ventilera funderingar och glädjeämnen, barnen får leka med andra barn.

    Fika finns till självkostnadspris.

    Sopplunch finns till försäljning där pengarna går till välgörenhet.

    Föreläsning/temakvällar 2 gånger/termin.

  • Som diabetiker kan du sköta om stora delar av din behandling på egen hand – och diabetessjuksköterskan finns där som stöd och sakkunnig.

    Diabetessjuksköterskan kan bland annat:

    • ge råd och stöd om hur du själv kan ta hand om din sjukdom
    • undersöka dig och bedöma ditt behov av vård
    • informera om kost och motion i förebyggande syfte
    • lära ut hur du tar prover för självkontroll
    • lära ut hur du tar insulininjektioner
    • följa upp den behandling som läkaren har ordinerat till dig
    • vid behov förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar till dig, som exempelvis testremsor till blodsockerapparater, kanyler med mera.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684–160 00

  • Fysioterapeuten/sjukgymnasten arbetar med att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar som begränsar din rörelseförmåga – till exempel smärta, stelhet samt svaghet och spänningar i muskler.

    Behandlingen inriktar sig i huvudsak på aktiv träning för att du ska kunna återgå till en så optimal funktion som möjligt efter en skada eller funktionsstörning.

    Telefonnummer:
    Barbera, fysioterapeut 0684-160 19
    Lena, fysioterapeut 0684-160 27

    Lämna gärna meddelande i röstbrevlådan.

     

  • För provtagning behöver du oftast en remiss från läkare eller distriktssköterska.

    Provtagning inför och i samband med läkarbesök är kostnadsfria. Vid provtagning i särskilda körkortsärenden betalar du enligt gällande taxa.

    Endast tidsbokad provtagning.
    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 04

  • Du kan få hjälp om du har råkat ut för en kris av något slag, har drabbats av personliga förluster, behöver tala med någon om sådant du inte kan tala med någon annan om, känner dig nedstämd och orkeslös, har ångest och/eller fobier, har utmattningssyndrom, hamnat i andra omständigheter som du tycker att du har svårt att klara själv.

    Alla sökande patienter får i första hand en konsultation/bedömning av auktoriserad socionom.

    Telefonnummer för bedömning och eventuell tidbokning:

    Ellen, auktoriserad socionom, 0680–310 00

    Telefontid: Tisdagar 9.00-10.00

    Telefonnumret går till mottagningen i Lillhärdal, men du kan välja att även boka tid till mottagningen i Hede.
    Det går bra att lämna meddelande på telefonsvararen om du ringer på andra tider.

  • På vår hälsocentral finns tobaksavvänjare, som kan hjälpa dig att sluta med tobak. Det gäller såväl rökare, snusare och e-cigarettanvändare. Du behöver inte remiss.
    Tobaksavvänjare: Leena.
    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684–160 00

Till Fjällhälsan kan du vända dig med alla hälsoproblem. Vår personal har bred kompetens och behandlar sjukdomar och skador på plats eller remitterar dig vidare till Östersunds sjukhus. Förutom distriktsläkare finns distriktssköterskor, barnhälsovård, mödrahälsovård, fysioterapeut/sjukgymnast, gynekologi, kuratorsverksamhet och familjecentral.


När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.


Fjällhälsan Härjedalen är granskad och godkänd av Region Jämtland Härjedalen och ingår i Hälsovalet.

Alla våra mottagningar presenteras utförligare på vår egna hemsida: www.fjallhalsan.se

Information till patienter

Från jul till efter påsk varje år har vi utökade öppettider. Vänligen se uppdaterad information på vår hemsida www.fjallhalsan.se

Driftsform

Driftsform: Privat