Svegs hälsocentral
Våra e-tjänster
- Av/omboka tid
- Beställa journalkopior
- Beställa tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Förnyelse av preventivmedel
- Kontakta mig
-
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Dubör avboka senast dagen innan så att vi kan bereda plats åt annan patient. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning viaditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Beställa journalkopior
Här kan du skicka en förfrågan om att beställa journalkopior. Din vårdgivare avgör om du får kopior på journalen hemskickat. Du kommer att få svar inom5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Kopiorna skickas hem till dig. Kontrollera att du angivit rätt adress i formuläret. De nio första kopiorna är kostnadsfria. Den tionde kopian kostar 50 kr och därefter 2 kr styck + porto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Beställa tid
På grund av personalbrist kan vi i dagsläget inte garantera en tidsbeställning via Mina vårdkontakter, därför ber vi dig ringa på telefon 0680 - 166 00 under telefontid, vardagar 08.00 - 17.00 för en medicinsk bedömning. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på telefonnummer0680-166 00eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya hjälpmedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan hjälpmedel. Du kommer att få svar inom5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du förnya fler hjälpmedel gör du en ny beställning på samma sätt. Om du inte är nöjd med nuvarande hjälpmedel eller behöver rådgöra med din vårdgivare ber vi dig kontakta mottagningen på telefonnummer 0680-166 00. I de fall som hjälpmedel levereras direkt till dig, skickas de till den adress som är angiven i formuläret. Kontrollera därför att uppgifterna stämmer. Kostnad för övriga hjälpmedel kan tillkomma. Landstingets avgifter gäller. Ange om du har frikort för sjukvård. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. OBS! Här kan du inte förnya dina recept på starka värktabletter och sömnmedel. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan ditt läkemedel. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar via ditt e-tjänstkonto. Region Jämtland Härjedalens avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Kostnad för läkemedel kan tillkomma. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnyelse av preventivmedel
Här kan du förnya ditt recept på preventivmedel. Vårdgivaren avgör om ditt recept kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare eller be din vårdgivare kontakta dig. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig.
Telefonnummer och Öppettider
0680-166 00- Telefontid idag:
- Stängt
- Öppet idag:
- Stängt
- Drop-in-tid idag:
- Stängt
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–12 Mån-fre 12–17 Akut, knappval 9 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–17 - Drop-in-tider:
-
Mån-fre 08:15–12 Akuta åkommor
ADRESS
- Besöksadress
- Herrögatan 31,842 32 Sveg
- Län, kommun
- Jämtlands län, Härjedalen
- Postadress
-
Box 204
842 22 Sveg
Vårt utbud
Välkommen till Svegs hälsocentral!
Här hittar du information om våra e-tjänster samt telefonnummer och telefontider för rådgivning eller tidsbokning.
När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.
De flesta besök på hälsocentral för vuxna över 18 år kostar vanligtvis 300 kr, undantag är t ex ordinerad provtagning, besök hos barnhälsovården m fl. På helger/jourtid är avgiften 400 kr. Avgiften debiteras även alla uteblivna förbokade besök. Utförligare information om patientavgifter hittar du här.
Du hittar följande utbud på Svegs hälsocentral:
(Klicka på "Fler utbud" nere till höger för att se hela utbudet.)
Läkarmottagning
Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0680-166 00
Sjuksköterskemottagning
Distriktssköterskan har bland annat i uppgift att:
- ge sjukvårdande behandling
- ge råd om hur du själv kan ta hand om olika åkommor
- bedöma ditt behov av vård och eventuellt hänvisa dig till annan vårdgivare
- arbeta förebyggande med hälso- och livsstilsfrågor
- göra undersökningar och följa upp behandlingar som en läkare har ordinerat
- bedöma behov av hjälpmedel och i så fall förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0680-166 00
Vi har även mottagning för bokade besök/provtagningar vid Ytterhogdals distriktssköterskemottagning en dag per vecka. Telefon: 0680-164 94
Barnhälsovård (BVC)
Hit kan du som vårdnadshavare vända dig när barnet är 0-6 år. Vi ger råd och stöd om barnets skötsel och vård. Det finns också möjlighet att samtala om barnets utveckling och behov.
Du kan också kontakta barnhälsovården om det är något du känner oro över, exempelvis om föräldrarollen och hur du själv mår.
Vi erbjuder hälsoundersökning av barnet vid vissa åldrar enligt ett särskilt program. I det ingår bland annat vaccinationer mot ett antal sjukdomar. Utöver det kan du kontakta oss vid behov.
- Om barnet blir akut sjukt ska du i första hand kontakta hälsocentralen för tidsbokning eller ringa 112 om läget är livshotande.
BVC-besök är kostnadsfria men uteblivna besök som inte avbokats i tid faktureras patientavgift enligt gällande taxa.
Telefon: 0680-166 20
Telefontid: Måndag, tisdag och torsdag kl. 8.30-9.30
Barnmorska / mödrahälsovård (MHV)
Hit kan du vända dig för:
- förberedelse inför föräldraskap
- graviditetskontroll
- gynekologisk hälsokontroll (cellprovtagning)
- preventivmedelsrådgivning
- provtagning vid misstanke om sexuellt överförda sjukdomar
- råd och stöd vid inkontinens hos kvinnor
- samtal och stöd som gäller abort
- sex- och samlevnadsfrågor
Besöken för mödravård och preventivmedelsrådgivning är kostnadsfria. Vid övriga besök betalar du patientavgift enligt gällande taxa.
Endast tidsbeställda mottagningsbesök
Telefon: 0680-166 59
Telefontid: Vardagar kl. 8.30-9.30
Diabetesmottagning
Som diabetiker kan du sköta om stora delar av din behandling på egen hand – och diabetessjuksköterskan finns där som stöd och sakkunnig.
Diabetessjuksköterskan kan bland annat:
- ge råd och stöd om hur du själv kan ta hand om din sjukdom
- undersöka dig och bedöma ditt behov av vård
- informera om kost och motion i förebyggande syfte
- lära ut hur du tar prover för självkontroll
- lära ut hur du tar insulininjektioner
- följa upp den behandling som läkaren har ordinerat till dig
- vid behov förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar till dig, som exempelvis testremsor till blodsockerapparater, kanyler med mera.
Besök efter tidsbeställning.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0680-166 00
Familjecentral
En familjecentral är en mötesplats som erbjuder barnfamiljer tjänster och aktiviteter som är av betydelse för barns och föräldrars hälsa och välbefinnande. Basen i detta är den allmänna mödra- och barnhälsovården, men verksamheten utformas också utifrån besökarnas behov.
Målet är att främja god hälsa hos barn och föräldrar, utifrån hela familjens livssituation, genom att:
erbjuda en nära mötesplatsstärka det sociala nätverket runt barnen och föräldrarnahitta arbetsformer där föräldrar och barn är delaktigavara ett kunskaps- och informationscentrumutveckla god service
Drop in.
Babyöppet: 0-1 år, onsdagar kl. 9.00-14.00
Telefon: 0680-166 59
Telefon BVC: 0680-166 20
Telefontid: Måndag, tisdag och torsdag kl. 8.30-9.30
Fysioterapi / sjukgymnastik
Fysioterapeuten/sjukgymnasten arbetar med att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar som begränsar din rörelseförmåga – till exempel smärta, stelhet samt svaghet och spänningar i muskler.
Behandlingen inriktar sig i huvudsak på aktiv träning för att du ska kunna återgå till en så optimal funktion som möjligt efter en skada eller funktionsstörning.
Telefon: 0680-165 30
Telefontid: Måndagar och onsdagar kl. 11.00-12.00
Ljusbehandling
Patienter som har psoriasis, atopiskt eksem eller akne kan få ljusbehandling. För att få det behöver patienten först en remiss från hud- och könsmottagningen på Östersunds sjukhus.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0680-166 00
Provtagning
Du måste alltid ha en bokad tid för provtagning – och för att få boka tid behöver du först och främst ha en remiss från en läkare eller distriktssköterska.
Provtagning inför och i samband med läkarbesök är kostnadsfria. Vid provtagning i särskilda körkortsärenden betalar du enligt gällande taxa.
Öppettider: Vardagar kl. 8.15-111.00 och 13.00-15.00
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0680-165 34
Psykosocial enhet (PSE)
Psykosociala enheten i Härjedalen innefattar hälsocentralerna i Sveg, Funäsdalen samt Fjällhälsan i Hede.
Psykosociala enheten har två socionomer med grundläggande psykoterapiutbildning. För närvarande är socionomerna fördelade till östra och västra delen av Härjedalen.
Grundtanken med Härjedalens psykosociala arbete är att ha hög tillgänglighet som innebär snabb mottagning av de patienter som har behov av en psykosocial konsultation.
Alla sökande patienter får i första hand en konsultation/bedömning av "Mottagningen" som i detta fall är socionomerna. En av de anställd har ett psykosocialt ledningsuppdrag som innefattar Härjedalens närvårdsområde.
Hos oss kan du få hjälp om du:
- har råkat ut för en kris av något slag
- har drabbats av personliga förluster
- behöver tala med någon om sådant du inte kan tala med någon annan om
- känner dig nedstämd och orkeslöshar ångest och/eller fobier
- har utmattningssyndrom
- hamnat i omständigheter som du tycker att du har svårt att klara själv
Känner du dig osäker på vem du ska vända dig till så är du alltid - oavsett ålder och problem - välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig vidare till rätt instans.
Vi har även gruppverksamhet så som:
- Ångestskola
- Sömnskola
- Gruppbehandling med inriktning stress
Kontakta oss för mer information.
Ellen Weinemacher, auktoriserad socionom
Telefon: 0680-166 58
Telefontid: Måndagar kl . 10.00-11.30
Anneli Lennartsson, socionom.
Telefon: 0684-160 76
Telefontid: Fredagar kl. 10.00-11.30
Rehabkoordinator
Är du i arbetsför ålder och sjukskriven, eller i riskzonen för att bli sjukskriven? I så fall finns hälsocentralens rehabkoordinator som en resurs för dig.
Det gäller om du har lättare psykisk ohälsa så som ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom. Det gäller även dig som har symtom i form av långvarig smärta i axlar, nacke eller rygg.
Rehabkoordinatorn kan:
- lotsa och stötta patienten i sin rehabiliteringsprocess inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen, vårdgarantin och rehabiliteringsgarantin
- aktivera rehabiliteringsinsatser i tidigt skede
- delta i planering av åtgärder för att patienten ska kunna återgå till, och klara av, sitt arbete
- ha återkommande möten och kontakter för att följa upp att de planerade åtgärderna blir genomförda och vilken effekt de ger
Rehabkoordinator: Maria Bergman
Telefon: 0680-165 69
Röntgen
Röntgenundersökning är kostnadsfri och vi kan röntga hela skelettet samt thorax, i vissa fall bihålor och buk, på både vuxna samt barn. Remiss från läkare eller fysioterapeut krävs.
Vi för över alla röntgenbilder digitalt till röntgenavdelningen på Östersunds sjukhus, där röntgenläkare bedömer bilderna. När vi har fått svar på bedömningen meddelar vi dig om resultatet.
Röntgensjuksköterskor: Inger Fahlén och Mats Yxérius
Telefon: 0680-165 32
Telefontid: Måndag-torsdag kl. 8.15-9.00
Ungdomsmottagning
Alla ungdomar under 23 år kan vända sig till oss på Ungdomsmottagningen. Var i Jämtland Härjedalen du än bor är du välkommen till oss!
Vi har tre mottagningar i länet; en i Östersund (öppet vardagar måndag-fredag), en i Strömsund (öppet tisdagar) och en i Sveg (öppet torsdagar). Oavsett vilken mottagning du vill besöka kontaktar du oss i Östersund för att boka tid.
När du fyllt 23 år och vill testa dig för könssjukdomar kan du kontakta hud- och könsmottagningen. Behöver du skaffa preventivmedel vänder du dig till din hälsocentral. Behöver du samtalsstöd kan du vända dig till din hälsocentral eller ungdomspsykiatriska mottagningen.
Tidbokning till Ungdomsmottagningen: 063-14 24 55
Ungdomsmottagningen i Östersund
Om oss
I Ytterhogdal har vi en sköterska en dag per vecka för bokade besök och provtagningar. Se länk ovan.
Under vintersäsong (dec-apr) har vi även våra filialer i Lofsdalen och på Vemdalsskalet öppna.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Svegs hälsocentral.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 96%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 100%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 75 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 72 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 70 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 68 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 81 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 78 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 78 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting