Mottagningens logotyp

Funäsdalens hälsocentral


Extra öppet:

lördag 23/2 kl 11-16

söndag 24/2 kl 11-16

lördag 2/3 kl 11-16

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Förnya recept på preventivmedel

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

0684-160 60
Telefontid idag:
08:30–15
Öppet idag:
08–17
Drop-in-tid idag:
08–11 Provtagning , 08:30–15 Öppen mottagning

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Tis-fre 08:30–15
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Drop-in-tider:
Mån-ons 08–11 Provtagning
Mån-fre 08:30–15 Öppen mottagning
Tor 08:30–11 Provtagning
Fre 08–11 Provtagning
Lör-sön 11–16 Öppen mottagning

ADRESS

Besöksadress
Rörosvägen 35,840 95 Funäsdalen
Län, kommun
Jämtlands län, Härjedalen
Postadress
Rörosvägen 35
840 95 Funäsdalen

Vårt utbud

Välkommen till Funäsdalens hälsocentral!

Här hittar du information om våra e-tjänster samt telefonnummer och telefontider för rådgivning eller tidsbokning.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

De flesta besök på hälsocentral för vuxna över 18 år kostar vanligtvis 300 kr, undantag är t ex ordinerad provtagning, besök hos barnhälsovården m fl. På helger/jourtid är avgiften 400 kr. Avgiften debiteras även alla uteblivna förbokade besök. Utförligare information om patientavgifter hittar du här.

Du hittar följande utbud hos Funäsdalens hälsocentral:
(Klicka på "Fler utbud" nere till höger för att se hela utbudet.)

Läkarmottagning

Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

 

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 60

Sjuksköterskemottagning

Distriktssköterskan har bland annat i uppgift att:

  • ge sjukvårdande behandling
  • ge råd om hur du själv kan ta hand om olika åkommor
  • bedöma ditt behov av vård och eventuellt hänvisa dig till annan vårdgivare
  • arbeta förebyggande med hälso- och livsstilsfrågor
  • göra undersökningar och följa upp behandlingar som en läkare har ordinerat
  • bedöma behov av hjälpmedel och i så fall förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar

 

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 60

Barnhälsovård (BVC)

Hit kan du som vårdnadshavare vända dig när barnet är 0-6 år. Vi ger råd och stöd om barnets skötsel och vård. Det finns också möjlighet att samtala om barnets utveckling och behov.

Du kan också kontakta barnhälsovården om det är något du känner oro över, exempelvis om föräldrarollen och hur du själv mår.

Vi erbjuder hälsoundersökning av barnet vid vissa åldrar enligt ett särskilt program. I det ingår bland annat vaccinationer mot ett antal sjukdomar. Utöver det kan du kontakta oss vid behov.

- Om barnet blir akut sjukt ska du i första hand kontakta hälsocentralen för tidsbokning eller ringa 112 om läget är livshotande.

BVC-besök är kostnadsfria.

 

Telefon: 0684-160 72

Telefontid: Vardagar kl. 8.10-9.00

Barnmorska / mödrahälsovård (MHV)

Hit kan du vända dig för:

  • förberedelse inför föräldraskap
  • graviditetskontroll
  • gynekologisk hälsokontroll (cellprovtagning)
  • klimakterierådgivning
  • preventivmedelsrådgivning
  • provtagning vid misstanke om sexuellt överförda sjukdomar
  • råd och stöd vid inkontinens hos kvinnor
  • samtal och stöd som gäller abort
  • sex- och samlevnadsfrågor

Besöken för mödravård och preventivmedelsrådgivning är kostnadsfria. Vid övriga besök betalar du patientavgift enligt gällande taxa.

Endast tidsbeställda mottagningsbesök

 

Är du gravid /inskriven på mvc kan du lämna meddelanden på röstbrevlåda. Övriga ärenden hänvisas vänligen till telefontiden.

Telefon: 0684-160 71

Telefontid: Vardagar kl. 8.30-9.30

Diabetesmottagning

Som diabetiker kan du sköta om stora delar av din behandling på egen hand – och diabetessjuksköterskan finns där som stöd och sakkunnig.

Diabetessjuksköterskan kan bland annat

ge råd och stöd om hur du själv kan ta hand om din sjukdomundersöka dig och bedöma ditt behov av vårdinformera om kost och motion i förebyggande syftelära ut hur du tar prover för självkontrolllära ut hur du tar insulininjektionerfölja upp den behandling som läkaren har ordinerat till digvid behov förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar till dig, som exempelvis testremsor till blodsockerapparater, kanyler med mera.

Besök efter tidsbeställning.

 

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 60

Telefontid: Vardagar kl. 8.00-14.00

Fysioterapi / sjukgymnastik

Fysioteraputen/sjukgymnasten arbetar med att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar som begränsar din rörelseförmåga – till exempel smärta, stelhet samt svaghet och spänningar i muskler.

Behandlingen inriktar sig i huvudsak på aktiv träning för att du ska kunna återgå till en så optimal funktion som möjligt efter en skada eller funktionsstörning.

Telefontid: Vardagar kl. 8.10-9.00 eller lämna meddelande på vår röstbrevlåda.

Sjukgymnast: Per Pettersson.

Telefon: 0684-160 74

Psykosocial enhet (PSE)

Psykosociala enheten i Härjedalen innefattar hälsocentralerna i Sveg, Funäsdalen samt Fjällhälsan i Hede.

Psykosociala enheten har två socionomer med grundläggande psykoterapiutbildning. För närvarande är socionomerna fördelade till östra och västra delen av Härjedalen.

Grundtanken med Härjedalens psykosociala arbete är att ha hög tillgänglighet som innebär snabb mottagning av de patienter som har behov av en psykosocial konsultation.

Alla sökande patienter får i första hand en konsultation/bedömning av "Mottagningen" som i detta fall är socionomerna. En av de anställd har ett psykosocialt ledningsuppdrag som innefattar Härjedalens närvårdsområde.

Hos oss kan du få hjälp om du:

  • har råkat ut för en kris av något slag
  • har drabbats av personliga förluster
  • behöver tala med någon om sådant du inte kan tala med någon annan om
  • känner dig nedstämd och orkeslös
  • har ångest och/eller fobier
  • har utmattningssyndrom
  • hamnat i omständigheter som du tycker att du har svårt att klara själv

Känner du dig osäker på vem du ska vända dig till så är du alltid - oavsett ålder och problem - välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig vidare till rätt instans.

Vi har även gruppverksamhet så som:

  • Ångestskola
  • Sömnskola
  • Gruppbehandling med inriktning stress

Kontakta oss för mer information.

 

Ellen Weinemacher, auktoriserad socionom

Telefon: 0680-166 58

Telefontid: Måndagar kl . 10.00-11.30

 

Anneli Lennartsson, socionom.

Telefon: 0684-160 76

Telefontid: Fredagar kl. 10.00-11.30

Tobaksavänjning

På vår hälsocentral finns tobaksavvänjare, som kan hjälpa dig att sluta med tobak. Det gäller såväl rökare, snusare och e-cigarettanvändare. Remiss behövs ej.

Tobaksavvänjare: Anita Dyborn

Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0684-160 60

Om oss

Welcome to Funäsdalens health care center!

Vi har drop-in mottagning för akuta infektioner och olycksfall mån - fre

kl 08,30 -15,00.

Information till patienter

Vid akut sjukdom/olycksfall ring 112 eller Sjukvårdsrådgivningen 1177.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Funäsdalens hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

94 %

Det aktuella värdet är
94%
Mätningen genomfördes
2018-12-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-12-01 - 2018-12-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

64 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
64 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

87 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
87 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

83 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
83 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information