Åre hälsocentral
Våra e-tjänster
- Av/omboka tid
- Beställa tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Förnya recept på preventivmedel
- Förslagslåda
- Kontakta mig
- Mina bokade tider
-
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Dubör avboka senastdagen innan den bokade tiden så vi kan bereda plats åt annan patient. Om du inte avbokar tiden kommer du att debiteras besöket. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning viaditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Beställa tid
Här kan du skicka en förfrågan om tid för besök hos din vårdgivare. Du kommer att få svar inom5 arbetsdagar via ditt e-tjänstkonto. Om tiden inte passar dig bör du avboka senastdagen innan den bokade tiden så vi kan bereda plats åt annan patient. Om du inte avbokar tiden kommer du att debiteras besöket. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på telefonnummer0647 - 166 00eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya hjälpmedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan hjälpmedel. Du kommer att få svar inom3 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Du kan ange högst fyra hjälpmedel per formulär. Behöver du förnya fler hjälpmedel gör du en ny beställning på samma sätt. Om du inte är nöjd med nuvarande hjälpmedel eller behöver rådgöra med din vårdgivare ber vi dig kontakta mottagningen på telefonnummer 0647-166 00. I de fall som hjälpmedel levereras direkt till dig, skickas de till den adress som är angiven i formuläret. Kontrollera därför att uppgifterna stämmer. Kostnad för övriga hjälpmedel kan tillkomma. Landstingets avgifter gäller. Ange om du har frikort för sjukvård. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på mottagningen. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. OBS! Här kan du inte förnya dina recept på starka värktabletter och sömnmedel. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan ditt läkemedel. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar via ditt e-tjänstkonto. Region Jämtland Härjedalens avgifter gäller. Om du har giltigt frikort för sjukvård är förnyelse av recept kostnadsfritt. Kostnad för läkemedel kan tillkomma. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig. -
Förnya recept på preventivmedel
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på preventivmedel. Du kan endast förnya recept på preventivmedel som du tidigare fått utskrivet hos oss. Din läkare/barnmorska avgör om receptet kan förnyas på detta sätt. För att kunna förnya recept på preventivmedel behöver vi veta hur ditt blodtryck är. Om det i våra anteckningar inte finns uppgifter om ett aktuellt blodtryck, kommer du uppmanas att gå och kontrollera det, innan receptet förnyas. För att boka tid för blodtryckskontroll kontaktar du mottagningen. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan preventivmedel. Du kommer att få svar inom 3 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Förslagslåda
Här kan du lämna förslag eller synpunkterom verksamheten på Åre hälsocentral. Om det behövs så kontaktar vi dig inom de närmaste dagarna. OBS! Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din mottagning på telefonnummer0647-166 00eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i Mina vårdkontakter. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare eller be din vårdgivare kontakta dig. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar viaditt e-tjänstkonto. Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto.Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden fördig. -
Mina bokade tider
Avbokning samt ombokning av besök ska ske 24 timmar före planerat besök, för att möjliggöra att annan patient kan erbjudas besökstiden. Vid uteblivet besök eller sen avbokning/ombokning uppgår avgiften till 300 kronor. En faktura skapas och skickas till den adress där du är skriven. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning via ditt e-tjänstkonto. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud registrerat i ditt e-tjänstkonto. Om du är under 13 år kan även din vårdnadshavare läsa och sköta ärenden för dig.
Telefonnummer och Öppettider
0647-166 00- Telefontid idag:
- 08–17
- Öppet idag:
- 08–19
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–19 Lör-sön 09–18
ADRESS
- Besöksadress
- Kurortsvägen 20,837 51 Åre
- Län, kommun
- Jämtlands län, Åre
- Postadress
-
Box 25
837 23 Åre
Vårt utbud
Välkommen till Åre hälsocentral!
Här hittar du information om våra e-tjänster samt telefonnummer och telefontider för rådgivning eller tidsbokning.
När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning och kan lotsa dig vidare till rätt vård.
De flesta besök på hälsocentral kostar för vuxna över 18 år vanligtvis 300 kr, undantag är t ex ordinerad provtagning, besök hos barnhälsovården m fl. På helger/jourtid är avgiften 400 kr. Avgiften debiteras även alla uteblivna förbokade besök. Utförligare information om patientavgifter hittar du här.
Du hittar följande utbud på Åre hälsocentral:
(Klicka på "Fler utbud" nere till höger för att se hela utbudet.)
Läkarmottagning
Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Telefon vid akuta fall: 0647-166 10 under gällande öppettider, även helger.
Övrig tid: 1177 eller 112
Sjuksköterskemottagning
Distriktssköterskan har bland annat i uppgift att:
- ge sjukvårdande behandling
- ge råd om hur du själv kan ta hand om olika åkommor
- bedöma ditt behov av vård och eventuellt hänvisa dig till annan vårdgivare
- arbeta förebyggande med hälso- och livsstilsfrågor
- göra undersökningar och följa upp behandlingar som en läkare har ordinerat
- bedöma behov av hjälpmedel och i så fall förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Barnhälsovård (BVC)
Hit kan du som vårdnadshavare vända dig när barnet är 0-6 år. Vi ger råd och stöd om barnets skötsel och vård. Det finns också möjlighet att samtala om barnets utveckling och behov.
Du kan också kontakta barnhälsovården om det är något du känner oro över, exempelvis om föräldrarollen och hur du själv mår.
Vi erbjuder hälsoundersökning av barnet vid vissa åldrar enligt ett särskilt program. I det ingår bland annat vaccinationer mot ett antal sjukdomar. Utöver det kan du kontakta oss vid behov.
- Om barnet blir akut sjukt ska du i första hand kontakta hälsocentralen för tidsbokning eller ringa 112 om läget är livshotande.
BVC-besök är kostnadsfria men uteblivna besök som inte avbokats i tid faktureras patientavgift enligt gällande taxa.
Öppen mottagning: Tisdagar kl. 13.00-15.00 (för bl.a. vägning)
Telefon: 0647-166 15
Telefontid: Måndag och tisdag, kl. 10.00-11.00
Barnmorska / mödrahälsovård (MHV)
Hit kan du vända dig för:
- förberedelse inför föräldraskap
- graviditetskontroll
- gynekologisk hälsokontroll (cellprovtagning)
- preventivmedelsrådgivning
- provtagning vid misstanke om sexuellt överförda sjukdomar
- råd och stöd vid inkontinens hos kvinnor
- samtal och stöd som gäller abort
- sex- och samlevnadsfrågor
Besöken för mödravård och preventivmedelsrådgivning är kostnadsfria. Vid övriga besök betalar du patientavgift enligt gällande taxa.
MVC ligger på våningen ovanför läkarmottagningen, du kan gå direkt hit via separat ingång, utan att passera receptionen.
Endast tidsbeställda mottagningsbesök
Telefon: 0647-166 17
Telefontid: Måndag, tisdag, torsdag kl. 10.00-11.30
Diabetessjuksköterska
Diabetessjuksköterskan kan bland annat:
- ge råd och stöd om hur du själv kan ta hand om din sjukdom
- undersöka dig och bedöma ditt behov av vård
- informera om kost och motion i förebyggande syfte
- lära ut hur du tar prover för självkontroll
- lära ut hur du tar insulininjektioner
- följa upp den behandling som läkaren har ordinerat till dig
- vid behov förskriva kostnadsfria förbrukningsartiklar till dig, som exempelvis testremsor till blodsockerapparater, kanyler med mera.
Besök efter tidsbeställning.
Diabetessjuksköterska: Birgitta Berge
Telefon: 0647-166 48 (alternativt 0647-166 00)
Telefontid: Måndag-torsdag kl 8.00-16.00
Dietist
En dietist har specialkompetens om mat, näring och hälsa.
Om du har en sjukdom eller ett tillstånd som påverkas eller är en direkt orsak av hur/vad du äter (till exempel IBS, undernäring, övervikt, fetma, diabetes typ II, njursjukdom eller cancer) bör du alltid kontakta en dietist. Du kan även kontakta dietisten i fall du har generella frågor om kost.
Det är alltid dietistens bedömning av patientens tillstånd och individuella behov som ligger till grund för vilken nutritionsbehandling som blir aktuell.
Dietist: Monica Ottosson
Telefon: 070-397 08 54
Fysioterapi / sjukgymnastik
Fysioteraputen/sjukgymnasten arbetar med att förebygga, undersöka och behandla funktionsstörningar som begränsar din rörelseförmåga – till exempel smärta, stelhet samt svaghet och spänningar i muskler.
Behandlingen inriktar sig i huvudsak på aktiv träning för att du ska kunna återgå till en så optimal funktion som möjligt efter en skada eller funktionsstörning.
Sjukgymnastiken ligger på våningen under läkarmottagningen.
Öppettider: Vardagar kl. 8.00-17.00
Telefon: 0647-166 32
Telefontid: Vardagar kl. 11.00-12.00
Provtagning
Du måste alltid ha en bokad tid för provtagning – och för att få boka tid behöver du först och främst ha en remiss från en läkare eller distriktssköterska.
Provtagning inför och i samband med läkarbesök är kostnadsfria. Vid provtagning i särskilda körkortsärenden betalar du enligt gällande taxa.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Provtagningstider: Vardagar kl. 8.00-11.00 och 13.00-16.00
OBS! Kom före kl. 10.30 på fredagar så hinner vi skicka proverna till analys innan helgen.
Psykosocial enhet (PSE)
Vårt upptagningsområde är hela Åre kommun. Det behövs ingen remiss för att komma till oss. Det bästa är därför om du tar kontakt själv.
Du som är över 18 år och folkbokförd i Åre kommun kan vända dig till PSE.
Hos oss kan du få hjälp om du:
- har råkat ut för en kris av något slag
- har drabbats av personliga förluster
- behöver tala med någon om sådant du inte kan tala med någon annan om
- känner dig nedstämd och orkeslös
- har ångest och/eller fobier
- har utmattningssyndrom
- hamnat i omständigheter som du tycker att du har svårt att klara själv
Gäller det relationsproblem så ska du ta kontakt med familjerådgivningen i den kommun där du bor. Är det alkohol- eller annan typ av beroendeproblematik, ska du kontakta beroendenheten i kommunen.
Känner du dig osäker på vem du ska vända dig till så är du alltid - oavsett ålder och problem - välkommen att höra av dig till oss, så hjälper vi dig vidare till rätt instans.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Rehabkoordinator
Är du i arbetsför ålder och sjukskriven, eller i riskzonen för att bli sjukskriven? I så fall finns hälsocentralens rehabkoordinator som en resurs för dig.
Det gäller om du har lättare psykisk ohälsa så som ångest, depression eller stressrelaterade sjukdomar och symtom. Det gäller även dig som har symtom i form av långvarig smärta i axlar, nacke eller rygg.
Rehabkoordinatorn kan:
- lotsa och stötta patienten i sin rehabiliteringsprocess inom ramen för hälso- och sjukvårdslagen, vårdgarantin och rehabiliteringsgarantin
- aktivera rehabiliteringsinsatser i tidigt skede
- delta i planering av åtgärder för att patienten ska kunna återgåtill, och klara av, sitt arbete
- ha återkommande möten och kontakter för att följa upp att de planerade åtgärderna blir genomförda och vilken effekt de ger
Rehabkoordinator: Frida Enqvist
Telefon: 070-359 44 23
Röntgen
Röntgenundersökning är kostnadsfri och vi kan röntga hela skelettet samt thorax, i vissa fall bihålor och buk, på både vuxna samt barn. Remiss från läkare eller fysioterapeut krävs.
Vi för över alla röntgenbilder digitalt till röntgenavdelningen på Östersunds sjukhus, där röntgenläkare bedömer bilderna. När vi har fått svar på bedömningen meddelar vi dig om resultatet.
Reducerad verksamhet vissa veckor under sommarhalvåret.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Tobaksavvänjning
På vår hälsocentral finns tobaksavvänjare, som kan hjälpa dig att sluta med tobak. Det gäller såväl rökare, snusare och e-cigarettanvändare. Remiss behövs ej.
Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller telefon: 0647-166 00
Om oss
Åre Hälsocentral hittar du i samma huskropp som gamla sjukhuset. Det är ca 15 minuters promenad från bykärnan. Med bil följer du skyltarna från E 14, avtagsväg ca 1 km öster om kabinbanan. Parkering finns i anslutning till hälsocentralen.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Åre hälsocentral.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 77%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 99%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 81 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 80 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 76 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 80 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 89 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 92 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 85 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting