Näsa och luktsinne

Träna ditt luktsinne

Innehållet gäller Halland

De flesta kan förbättra ett nedsatt luktsinne genom att träna på att lukta på olika dofter. Det kallas ibland för luktträning.

Har du besvär med nedsatt luktsinne? Då kan du förbättra luktsinnet eller helt få tillbaka din förmåga att lukta genom att träna ditt luktsinne.

Om du börjar träna ditt luktsinne tidigt efter att du har fått nedsatt luktsinne, är din förmåga till återhämtning större och chansen ökar att du får tillbaka luktsinnet.

Vad kan nedsatt luktsinne bero på?

Nästäppa eller svullen slemhinna i näsan kan orsaka nedsatt luktsinne. En kraftig förkylning eller influensa kan orsaka nedsatt luktsinne som blir långvarigt. Det är vanligt att en infektion med covid-19 ger nedsatt luktsinne.

Nedsatt luktsinne kan också uppstå efter ett kraftigt slag mot huvudet eller hjärnskakning. I texten Nedsatt luktsinne och smaksinne kan du läsa mer om vad som kan orsaka nedsatt luktsinne och när du behöver söka vård för besvären.

Välj ut vilka dofter som du ska lukta på

Börja med att välja ut några dofter som du tycker om och som du vet har en tydlig men inte för stark doft. Välj fyra till sex olika dofter som har en bestående doft. Doften ska inte försvinna för fort.

Du kan till exempel välja några av de här produkterna:

  • Vaniljpulver, honung, sylt, jordnötssmör, kokosolja, hackad vitlök, ketchup, kaffe eller kokt ägg.
  • Duschtvål, tandkräm, handtvål eller andra hushållsprodukter som har en tydlig doft.
  • Olika kryddor som har en tydlig doft, exempelvis basilika, kardemumma, kanel, oregano eller persilja. Välj inte chilipeppar eller annan krydda som kan irritera näsan.

Tänk på att inte välja produkter som innehåller alkohol, till exempel parfymer eller deodoranter. De flesta dofter som har en tydlig doft som inte är för stark eller irriterar näsan, går bra att använda när du ska träna ditt luktsinne.

Gör så här

Du ska lukta på dina utvalda dofter två gånger varje dag för att träna luktsinnet. Lukta en gång på morgonen och en gång på kvällen under cirka 10 till 15 minuter vid varje tillfälle.

Gör så här när du tränar luktsinnet:

  • Lukta på varje doft i cirka 10 till 20 sekunder.
  • Koncentrera dig på doften och hur du minns att den borde dofta.
  • Lukta på doften som ungefär när du luktar på en blomma. Dra inte in allt för mycket luft. Försök också att föreställa dig dofterna med dina tankar.
  • Upprepa samma tillvägagångssätt med nästa doft.
  • Se till att du inte blir störd när du tränar på att lukta så att du kan koncentrera dig på dofterna.

Vissa har upplevt en bättre effekt om dofterna byts ut en gång i veckan så att man tränar på nya dofter. Det går bra att återanvända tidigare dofter efter någon vecka.

Skriv ner hur du upplever dofterna

Det är bra om du skriver ner dina upplevelser av dofterna vid varje tillfälle, till exempel i ett anteckningsblock som en dagbok för din luktträning. Då kan du skriva ner varje doft och tidpunkt med datum och se hur din upplevelse av dofterna utvecklar sig.

Du kan också skriva ner en värdering till varje doft genom en sifferskala för hur du upplever dofterna. Till exempel från siffra 0 som lägst då doften är mycket svag, till siffra 5 som högst då doften är mycket stark.

Det tar tid innan ditt luktsinne blir bättre

Ha tålamod när du tränar ditt luktsinne. Ditt friska luktsinne återbildas en gång per månad genom stamcellerna i näsan. Därför behöver du träna ditt luktsinne under minst en månad innan ditt luktsinne börjar förbättras.

Det kan ta ungefär två månader av luktträning innan du själv kan lägga märke till att ditt luktsinne har blivit bättre.

Du ska inte ge upp om du inte märker av effekterna av träningen av luktsinnet i början. De flesta upplever förbättrat luktsinne inom fyra månader. Men luktträningen hjälper oftast inte mer efter att det har gått fyra månader av träning.

Till toppen av sidan