Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Om 1177

1177 direkt

Via tjänsten 1177 direkt kan du söka vård digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och kan sedan få hjälp av regionens vårdpersonal, var du än befinner dig. Vid behov går det även att växla över till videosamtal.

Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Välj din region.

Du kan starta ditt ärende när som helst under dygnet och får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du kan därför behöva vänta lite längre ibland, om din kötid ändras.

Så fungerar 1177 direkt

Så här gör du för att använda 1177 direkt:
  • Logga in med e-legitimation.
  • Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär. Du får sedan en rekommendation om hur bråttom det är och vad du bör göra.
  • Du får ett meddelande när det är din tur.
  • Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning om det behövs.

Du kan under en period logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått. Du kan också läsa informationen i din journal.

När kan jag använda 1177 direkt?

Du kan söka vård digitalt dygnet runt var du än befinner dig. Du får svar under din regions öppettider. Du får ett meddelande när det är din tur.

Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.

Om det är bråttom

Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning.

Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Vem kan använda 1177 direkt?

  • Du som har ett svenskt personnummer och e-legitimation.
  • Du som har symtom eller besvär som inte är brådskande eller livshotande.
  • Tjänsten är endast tillgänglig på svenska. Du behöver ha god språkförståelse, och kunna läsa och förstå skriven text.
  • Du som är över 13 år. Du som är förälder kan söka åt ditt barn från 1-12 års ålder. Använd inte 1177 direkt till barn under 1 år.
  • Du som är i utlandet kan nå 1177 direkt om du har ett svenskt personnummer och e-legitimation.

Läs mer om allmänna villkor för användning av 1177 direkt och hur du som har skyddade personuppgifter bör tänka.

Vad kan jag få hjälp med?

Du kan söka vård digitalt för nya symtom och besvär, som till exempel:

  • hudbesvär
  • feber
  • ögonbesvär
  • urinvägsbesvär
  • hosta
  • ont i ryggen.

Kontakt och support

Mer på 1177.se

Allmänna villkor för 1177 direkt

1177 direkt är en digital tjänst där du kan få kontakt med vården via chatt och video. Följande information kan vara bra att veta när du kontaktar vården och ska använda 1177 direkt i din region.

Vårdgaranti

Du har alltid rätt att få en medicinsk bedömning när du kontaktar vården. Vårdgarantin styr så att du får den vård som vårdpersonalen bedömer att du ska få inom en viss tid. Den som har störst behov av vård får den alltid först.

Patientlagen

Patientlagen är en lag som finns för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få. Informationen ska hjälpa dig att vara med och bestämma om din vård.

Till toppen av sidan