Vården i Blekinge

Få post från Region Blekinge till din digitala brevlåda

Innehållet gäller Blekinge

Du som är patient hos Region Blekinge och har en digital brevlåda kan få dina kallelser, fakturor och brev direkt till din telefon eller dator.

Du som är patient hos Region Blekinge och har en digital brevlåda kan få dina kallelser, fakturor och brev direkt till din telefon eller dator.

Snabbare och enklare för dig

Med en digital brevlåda får du dina brev snabbare och kan kontrollera brevlådan oavsett var du befinner dig. Har du ingen digital brevlåda får du information som vanligt med posten.

Kom ihåg att hålla koll på din digitala brevlåda!

Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.

Digitala lösningar gör oss effektivare

Region Blekinge satsar på att bli effektivare genom att införa digitala lösningar. Det innebär bland annat att medarbetarna i hälso- och sjukvården och folktandvården får mer tid till vård och hälsofrämjande arbete. Dessutom minskar vi vår miljöpåverkan. En del i den satsningen är att skicka information till digitala brevlådor.

Frågor och svar

Vad är en digital brevlåda?

En digital brevlåda är en e-tjänst dit myndigheter och företag kan skicka post som du kan ta del av genom att logga in med vanligtvis ditt bank-id. Du kan även ge någon annan rätt att läsa och hantera posten. Du får din post digitalt om du är ansluten till någon av följande digitala brevlådor:

  • Kivra
  • Digimail
  • Eboks
  • Min myndighetspost.

Du kan skaffa dig en digital brevlåda via Skatteverkets hemsida, skatteverket.se.

Vilken post skickar Region Blekinge till digitala brevlådor?

Du som har en digital brevlåda kan få dina kallelser, fakturor och brev digitalt. Region Blekinge arbetar löpande med att göra det möjligt för verksamheter att skicka post digitalt. Nya verksamheter ansluter allteftersom.

Hur vet jag när jag har fått post till min digitala brevlåda?

Du kan få en avisering via e-post eller sms när du har fått post. Hur du får den beror på vilken brevlåda du valt. Du väljer hur du vill få din avisering i brevlådans inställningar. Kom ihåg! Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.

Hur tar jag reda på om jag är ansluten till en digital brevlåda?

Om du är osäker på om du är ansluten till en digital brevlåda kan du logga in med e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Där kan du se om du är ansluten till en digital brevlåda och i så fall vilken.

Hur skaffar jag en digital brevlåda?

För att skaffa en digital brevlåda behöver du ha tillgång till internet och den e-legitimation som tjänsten kräver. Du kan läsa mer om hur du skaffar en digital brevlåda hos digg.se, Myndigheten för digital förvaltning. När du valt en digital brevlåda behöver du göra följande:

  • Klicka i vilka myndigheter, kommuner och företag som du vill ha digital post ifrån.
  • Välj om du vill få en avisering om ny post till exempel via e-post eller till din mobil.

Hur gör jag om jag inte vill få min post till en digital brevlåda?

Du som inte vill ha information till din digitala brevlåda kan logga in i tjänsten och avsluta den eller välja vilka avsändare som du vill ha digital post ifrån. Genom att söka på ”Region Blekinge” och bocka ur valet om att få digital post så får du posten på papper till din fysiska brevlåda. Har du ingen digital brevlåda skickas alltså breven via post som vanligt.

Till toppen av sidan