RS-virus hos barn
RS-virus hos barn - svenska lättlästInfektioner med RS-virus är mycket vanliga. De flesta barn blir sjuka som vid en förkylning. En del barn kan bli mycket sjuka och behöva få vård på sjukhus. Alla nyfödda barn kan få läkemedel som skyddar mot viruset.
RS-viruset är vanligast under hösten och vintern.
Du kan läsa en längre version av texten här.
En del barn blir allvarligt sjuka
En del barn blir allvarligt sjuka av RS-virus.
Risken att barnet blir allvarligt sjuk ökar om något av det här stämmer:
- Barnet är yngre än sex månader.
- Barnet föddes för tidigt.
- Barnet har en sjukdom i hjärtat, lungorna eller nervsystemet.
Symtom
En infektion med RS-virus kan likna en vanlig förkylning. Barn under sex månader kan däremot bli mycket sjuka. Det tar ofta flera veckor innan barnet är frisk.
Det här brukar vara de första symtomen på RS-virus:
- Barnet är snuvig och täppt i näsan.
- Barnet har feber.
- Barnet har svårt att amma, äta eller dricka.
En del barn blir mycket sjuka
Under de första dagarna blir en del barn mycket sjuka. De kan då få svårt att andas. Det kan bland annat märkas så här:
- Barnet andas snabbt.
- Det verkar vara jobbigt för barnet att andas.
En del barn kan få uppehåll i andningen. Då slutar barnet helt att andas korta stunder.
Svår hosta
RS-virus kan orsaka en svår hosta. Hostan kan bli värre några dagar efter att barnet fick de första symtomen.
Barnet kan hosta mycket under flera veckor.
När och var ska jag söka vård?
Det är barnets ålder och symtom som avgör om du behöver söka vård.
Ring telefonnummer 1177 för att få råd. De som svarar är sjuksköterskor. De kan berätta för dig var du kan söka vård, om det behövs.
Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.
Om det är bråttom
Ring genast 112 om barnet har svårt att andas.
Hur kan jag hjälpa barnet hemma?
Här är några tips på hur du kan hjälpa barnet:
- Ge barnet nässpray eller näsdroppar med koksalt.
- Använd en särskild sug för att få ut snor ur näsan. De finns på apotek.
- Låt barnet sova med huvudet högre än kroppen.
- Ge barnet vätska ofta.
- Ge barnet mat oftare än vanligt om barnet inte orkar äta så mycket varje gång.
Läkemedel mot feber
Ge barnet läkemedel mot feber om barnet mår mycket dåligt av febern.
Fråga på apotek vilket läkemedel du kan använda. Prata med en läkare först om barnet är under sex månader.
Hur smittar RS-virus?
RS-virus kan smitta när en person som har sjukdomen nyser eller hostar. Då bildas små droppar med virus. Du kan bli smittad om du får dropparna i dig.
RS-virus kan också smitta när du nuddar en sak eller en person som har viruset på sig, till exempel om ni håller hand. Du kan få in viruset i munnen eller i näsan om du tar med händerna i ansiktet.
Du kan minska risken för RS-virus
Så här kan du minska risken för att få RS-virus:
- Tvätta händerna ofta.
- Håll avstånd till andra människor, särskilt inomhus.
- Undvik kontakt med förkylda personer.
- Välj aktiviteter där ni träffas utomhus.
Läkemedel som hindrar viruset
Det finns ett läkemedel som skyddar barn från att bli sjuka av RS-virus. Alla nyfödda barn kan få läkemedlet. Det gäller barn som är född 10 september eller senare. Barnet får läkemedlet i form av en spruta.
Även andra barn som riskerar att bli allvarligt sjuka kan få läkemedlet.
Vaccination under graviditet
Du som är gravid kan vaccinera dig mot RS-virus. Då får barnet skydd tills hen är sex månader gammal.
Behandling
Barn som blir mycket sjuka kan behöva få vård på sjukhus. På sjukhuset får barnet hjälp att få i sig vätska och näring.
Barn som har svårt att andas får hjälp med det.
Texten finns översatt – other languages
Texten finns översatt till följande språk:
لعربية – arabiska
English – engelska
Pусский – ryska
Soomaali – somaliska
українська – ukrainska