Besök på barnmorskemottagningen efter du har fött barn
Besök på barnmorskemottagningen efter du har fött barn - svenska lättlästEfter att du har fött barn är det viktigt att besöka barnmorskan på barnmorskemottagningen. Ni pratar om hur förlossningen och tiden efter har varit. Du blir undersökt och kan ställa frågor.
Besöket görs för att barnmorskan ska veta hur du mår och om din kropp läker som den ska.
Det är frivilligt att gå på besöket.
Du kan ha med dig barnet om du vill.
Olika hur besöket bokas in
Det är olika hur besöket bokas in. I en del regioner ringer barnmorskan upp dig för att bestämma en tid. I andra regioner får du själv ringa och bestämma en tid.
När är besöket på barnmorskemottagningen?
Besöket sker inom 16 veckor efter förlossningen. Du bestämmer själv när det passar att komma. Om du vill kan du komma efter någon eller några veckor.
Du kan gå på ett eller två besök. Du kan även få komma på fler besök om du vill.
Det är vanligt att besöka samma barnmorska efter förlossningen som du besökte under graviditeten. Men du kan gå till någon annan om du vill.
Vad händer på besöket?
Du kan fråga om det du undrar om.
Ni pratar bland annat om detta:
- Hur du mår i kroppen och hur du mår psykiskt.
- Din förlossning och hur du tyckte att den var. Ni läser din journal från förlossningen. Där står det vilket vård du fick och hur du födde barnet.
- Amning och matning av barnet.
- Hur du tycker det är att vara förälder.
- Hur det är att ha fler barn, om du har barn sedan tidigare.
- Sex och preventivmedel.
- Relationer.
Olika mätningar
På besöket brukar barnmorskan mäta ditt blodtryck och ta ett blodprov. Du får också väga dig.
Undersökning i och runt slidan
Barnmorskan undersöker dig i och runt slidan. Du får ligga på rygg i en stol som har stöd för dina ben. Benen är isär och du är naken på underkroppen.
Barnmorskan undersöker bland annat detta:
- Om du har bristningar i slidan efter förlossningen.
- Hur musklerna i och runt slidan och ändtarmen fungerar.
Om du har gjort kejsarsnitt
Barnmorskan undersöker såret genom att titta och känna.
Om du behöver stöd
Barnmorskan hjälper dig att få träffa en läkare, om du behöver det.
Du kan ibland behöva få vård hos en annan vårdgivare. Det kan till exempel vara hos en fysioterapeut eller en psykolog.
Barnmorskan hjälper dig att få en tid för ett besök.
Du kan få tolk
Du kan få hjälp av en tolk under dina besök i sjukvården om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.